Gå til innhold

Besøk av valp på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

To av gjestene som kommer har hunder. Den ene er en gammel han med rolig lynne. Den andre er ei schæfertispe på 3 mnd.

Har dere noen tips eller råd til meg som ikke har hund selv. Tenker å fjerne kulene nederst på treet og passe på hva som står på stuebordet av spiselige ting. Noe annet jeg burde tenke på? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha klart noe å vaske piss med..

En valp på 3 mnd har liten blære og hvis det er mye bråk og ståk eller hun blir litt glemt i kalaset kan det skje uhell :)

Men tipper nok at hundeeiere har tenkt på dette og ellers hva hundene trenger :)

Koslig at du som vert tenker på det, da! :)

• Liker 10
Skrevet

så snill du er som tenker på alt som kan skje med en liten valp på besøk :)

Anonymous poster hash: 23d47...2b4
  • Liker 9
Gjest Enhjørning
Skrevet (endret)

Når vi har hatt besøk av små valper er det bare å få små objekter/mat som ikke hører hjemme i små hundemager opp fra bakkenivå/der hunden rekker opp og ha noe å vaske med :) Noen vi kjente hadde lært hunden at om den ikke klarte å holde seg til den kom ut så løp den og gjorde fra seg på avispapir. Da ble det kastet og lett vask under ;) Ellers må jeg si dere er heldige som får besøk av hunder på julaften, det er så koselig! :) Og veldig snilt av dere som tar så god hensyn til besøk av firbeinte :)

Endret av Enhjørning
Skrevet

Ha klart noe å vaske piss med..

En valp på 3 mnd har liten blære og hvis det er mye bråk og ståk eller hun blir litt glemt i kalaset kan det skje uhell :)

Men tipper nok at hundeeiere har tenkt på dette og ellers hva hundene trenger :)

Koslig at du som vert tenker på det, da! :)

Enig :)

Jiff spray (den blå), og masse tørkepapir er kjekt å ha...

• Liker 1
Skrevet

Følg litt ekstra med på julegavene under treet. Min forrige hund var fæl å skulle pakke opp gavene når ingen så på :tongue:

• Liker 3
Skrevet

om det er barn eller blir fulle folk kan det være greit å passe på at hunden får være i fred

• Liker 5
Skrevet

Ingen barn og jeg er selv 7 mnd på vei så det blir nok ikke så mye alkohol heller :)

Skal ha papir og sprayet lett tilgjengelig. Er spent på gavene ja. Får se om vi lar de ligge eller om de havner på skjenken :P

Fra tidligere besøk hos bror som eier hunden så har jeg erfart at hun kan tisse litt når hun blir ivrig. Nå har hun også begynt på valpekurs og har andre hunder hun kan sosialisere seg med. Er spent på om hvordan hun kommer overens med den andre hunden :)

Jeg tror det blir en koselig jul, ja :) og jeg vil at den skal bli koselig for de firbente også! :)

• Liker 3
Skrevet

Ingen barn og jeg er selv 7 mnd på vei så det blir nok ikke så mye alkohol heller :)

Skal ha papir og sprayet lett tilgjengelig. Er spent på gavene ja. Får se om vi lar de ligge eller om de havner på skjenken :P

Fra tidligere besøk hos bror som eier hunden så har jeg erfart at hun kan tisse litt når hun blir ivrig. Nå har hun også begynt på valpekurs og har andre hunder hun kan sosialisere seg med. Er spent på om hvordan hun kommer overens med den andre hunden :)

Jeg tror det blir en koselig jul, ja :) og jeg vil at den skal bli koselig for de firbente også! :)

Må bare si at jeg syns det er kjempeflott at du vil stelle istand ei fin jul for både to- og firbente! :biggrin:

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

En tung juletrefot. Da min hund var valp klarte hun å rive overende juletreet, så alle kulene knuste..

Ellers enig i spray og tørkepapir er lurt! :)

Gjest Klaveret
Skrevet

Skulle ønske du var søsteren min også. Håper feiringen blir bra :tree:

Skrevet

Jeg mener å huske at juletrefoten er tung :P

Nå er jeg veldig glad i hunder selv og har til og med tatt første delen av kurset for å bli hundemassør. Sånn som livet er det ikke forenlig med en hund, men kanskje fn dag :)

Tusen takk for alle tipsene :) det blir spennende å se hvordan de kommer overens. :)

Skrevet

Spør eierne hvordan de er med pakker/rundt juletreet. Min hund har aldri rørt pakker, tre eller pynt, men hunder er forskjellige. Tørkerull og vaskemiddel er lurt. Jeg foretrekker med sitron, fjerner lukt og lukter ikke så ille. Hvis du er redd for et bestemt teppe eller noe annet så kan det være lurt å fjerne.

Skrevet

Husk på at alt av tepper er superfine tisseplasser for små valper som ikke er stuerene! Det kan også være lurt å avgrense området dersom dere har åpen løsning sånn at valpen kan bli holdt øye med hele tiden. Stenge veien til kjøkkenet eller gangen. Det hjelper veldig på både tisse-uhell, men også hva den kan finne på å gnage på. en valp på den alderen kan i verste fall ta seg et godt jafs av gulvlistene eller bordbenet før man oppdager det.

Ellers så er det nok lurt å passe på at valpen har noe å tygge på, og være veldig nøye med at den ikke får i seg sjokolade eller andre av julens farer.

Kos dere!

Skrevet

Vår valp fikk plutselige og voldsomme raptuser på den alderen. I tilfelle det skulle skje er det greit å ha et sted den kan gå og "kjøle seg ned" og ikke bite hull på penkjoler og dresser (skjer fort :P)

Skrevet

Så fint med flere tips! :)

Ingen tepper i huset, så da er den i orden :D har dør inn til kjøkkenet, så den kan lukkes :) gavene må vi bare se an siden hun aldri har vært borti det før. Regner med han tar med reiseburet så hun kan trekke seg tilbake når hun har behov for det :)

Skrevet

Det er lurt å tape over ledningen til juletrelysene! Snakker av erfaring etter at vi plutselig satt i mørket for et par år siden fordi valpen bet over ledningen :) og da gikk sikringen.

Anonymous poster hash: c1e70...0b1

Skrevet

En rolig plass hvor hundene kan trekke seg tilbake dersom de ønsker det :) Et teppe eller lignende som kan være "deres" plass. En valp på tre mnd er gjerne fullstendig texas helt til den plutselig sovner. Så lader den en stund, og så er det texas igjen :) Kos deg masse TS, du kommer til å få en kjempehyggelig jul!

• Liker 1
Skrevet

Begrens plassen hunden får være på (i alle fall når den ikke har oppmerksomhet, f.eks når dere spiser). Fjern alle løse tepper om du kan. Legg evt ut en gammel fillerye eller noe, for valper tisser gjerne på slike ting. Ellers er jeg sikker på at eieren vet å følge med så godt som mulig.

Jeg pleide alltid å ha en bøtte med litt salmiakkvann og en sånn rimelig mopp stående på badet da hunden min var valp. Da gikk det fort å vaske over uhell uten å måtte fylle bøtta hver gang. Bare bytt ut vannet om det begynner å lukte og kast moppehodet etterpå om du ikke gidder å vaske det.

Anonymous poster hash: 32fcb...b3f
Skrevet

Vet ikke hvordan du bor, men den beste investeringen kan kanskje være en pakke med grønne kompostgrinder hos Biltema til 99,- kr. Disse kan du hekte sammen og sette foran døråpninger o.l. om valpen blir i overkant masete.

Anonymous poster hash: 9e3a7...dd6
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...