Gå til innhold

Det skal lønne seg å arbeide sa de visst.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette forstår jeg ikke tanken bak,

Uføre skattelegges nå i trygden som vanlige lønnsmottakere.

Men de uføre som jobber ved siden av skal skatte 35% på de de arbeider.

Altså en frisk person med samme inntekt som en uførepensjon skatter likt med en med pensjon.

Arbeider den friske personen litt mer, skatter han ikke 35% av det.

Men det skal altså den syke gjøre om han klarer å arbeide litt.

Igjen hvem er taperen her, og hva er tanken bak.

Dette er rett og slett skremmende utvikling.

Anonymous poster hash: 15e4a...126
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Strandet
Skrevet (endret)

Utvikling? Er det ikke 14 dager eller så til nye regler for såkalt "uførepensjon" (tidligere uføretryd) i 2015, som jeg tror gjør at mottagere av uførepensjon skattes som arbeidere?

Er ikke noen ekspert på dette, så hvis noen vet bedre si gjerne ifra.

Mulig at det ikke er 1. januar da, jeg bare tok det for gitt.

Endret av Strandet
Skrevet

Utvikling? Er det ikke 14 dager eller så til nye regler for såkalt "uførepensjon" (tidligere uføretryd) i 2015, som jeg tror gjør at mottagere av uførepensjon skattes som arbeidere?

Les saken en gang til....

Anonymous poster hash: 65d17...0d3

Skrevet

Det var det jeg sa. Det blir omlegging. Og uføre blir skattet som lønnsmottakere. Men de uføre må skatte 35 % på arbeid ved siden av trygden.

En frisk person som som med samme inntekt vil ha mindre skatt enn en ufør da får.

Skrevet

Dette forstår jeg ikke tanken bak,

Uføre skattelegges nå i trygden som vanlige lønnsmottakere.

Men de uføre som jobber ved siden av skal skatte 35% på de de arbeider.

Altså en frisk person med samme inntekt som en uførepensjon skatter likt med en med pensjon.

Arbeider den friske personen litt mer, skatter han ikke 35% av det.

Men det skal altså den syke gjøre om han klarer å arbeide litt.

Igjen hvem er taperen her, og hva er tanken bak.

Dette er rett og slett skremmende utvikling.

Slutt å sutre, de med uføretrygd burde heller være takknemlig for at de bor i et land som Norge hvor de er så heldige å få penger gratis til å leve dagens samfunn. Alt jeg høres er klaging, klaging og atter klaging fra de som er uføre.

Jeg betaler like mye skatt i min lavtlønnsjobb som de med langt over dobbelt inntekt som meg. Sitter igjen med litt mer enn de som før minstesats, i min fulltidsstilling, på grunn av skatten. Surt å betale mye i skatt ja, velkommen i klubben, men vi har den slik at landet vårt kan ha dette velferdssystemet blant annet som gjør at landets syke innbyggere kan leve gratis. Livet er urettferdig. Get over it.

Anonymous poster hash: feeb4...132

• Liker 15
Skrevet

Slutt å sutre, de med uføretrygd burde heller være takknemlig for at de bor i et land som Norge hvor de er så heldige å få penger gratis til å leve dagens samfunn. Alt jeg høres er klaging, klaging og atter klaging fra de som er uføre.

Jeg betaler like mye skatt i min lavtlønnsjobb som de med langt over dobbelt inntekt som meg. Sitter igjen med litt mer enn de som før minstesats, i min fulltidsstilling, på grunn av skatten. Surt å betale mye i skatt ja, velkommen i klubben, men vi har den slik at landet vårt kan ha dette velferdssystemet blant annet som gjør at landets syke innbyggere kan leve gratis. Livet er urettferdig. Get over it.

Anonymous poster hash: feeb4...132

Og du skatter så mye fordi?

• Liker 3
Skrevet

En uføretrygdet som klager over høy skatt?

Det er morsomt, det.

• Liker 19
Skrevet

Det er morsomt, det.

Ja ikke sant. Ler meg ihjel.

Gjest Strandet
Skrevet

Hvor har TS det fra at de med uførepensjon skal ha noen egen skattesats hvis de arbeider i tillegg?

Skrevet

En uføretrygdet, som ikke bidrar med en dritt, som skal være sjeleglad for å leve i Norge med gratis helsevesen, frikort, blåresept og et utbygd velferdssystem, klager over å betale skatt?!? Skatt av penger han ikke en gang har jobbet for og tjent, men FÅR av staten? Slutt å klage, finn takknemligheten, stikk fingeren i jorden og innse hvor heldig du er. Hvis den innsikten er svikter anbefaler jeg å forsøke statsborgerskap i Kamerun, Peru, Hellas eller Mongolia.

Anonymous poster hash: daa72...7bf
  • Liker 12
Skrevet

Hvor har TS det fra at de med uførepensjon skal ha noen egen skattesats hvis de arbeider i tillegg?

Det står på skattekortet for neste år.

Skrevet

En uføretrygdet, som ikke bidrar med en dritt, som skal være sjeleglad for å leve i Norge med gratis helsevesen, frikort, blåresept og et utbygd velferdssystem, klager over å betale skatt?!? Skatt av penger han ikke en gang har jobbet for og tjent, men FÅR av staten? Slutt å klage, finn takknemligheten, stikk fingeren i jorden og innse hvor heldig du er. Hvis den innsikten er svikter anbefaler jeg å forsøke statsborgerskap i Kamerun, Peru, Hellas eller Mongolia.

Anonymous poster hash: daa72...7bf

Vel, nå handlet ikke denne klagen om skatt på trygden, men om skatt på arbeid.

• Liker 4
Skrevet

Som ufør har man heller ikke krav på sykepenger vist man blir syk, og ikke kan jobbe.

Skrevet

Det er morsomt, det.

Hvorfor er det morsomt?

Vet du at man som uføretrygdet kan ende opp med å betale mer i skatt enn det man mottar i uføretrygd/pensjon fra NAV?

Og jeg lurer på hvor alle har det fra at 35% er en "normal"-sats som alle betaler i skatt?

Det er f.eks. velidig avhengig av hva du har i fradrag, om du har kapitalinntekter osv.

Anonymous poster hash: 066ca...a81

• Liker 6
Skrevet

Som ufør har man heller ikke krav på sykepenger vist man blir syk, og ikke kan jobbe.

Det hadde tatt seg ut.

Få penger for å være for syk til å kunne jobbe. Likevel få sykepenger av jobben?

• Liker 1
Skrevet

Det visste jeg ikke. Det kan ikke være greit for de som arbeider.

Skrevet

De fleste arbeidstakere skatter 36% av bi-inntekter. Så skal dere bare skatte 35% av bi-inntektene så er det fortsatt mer lønnsomt å arbeide utover trygda enn det er for oss andre.

Anonymous poster hash: fc8f4...f65

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor er det morsomt?

Fordi høy skatt er levebrødet deres.

Du betaler heller ikke ei krone skatt, du bare får litt mindre.

• Liker 7
Skrevet

Det hadde tatt seg ut.

Få penger for å være for syk til å kunne jobbe. Likevel få sykepenger av jobben?

Skatter man av pengene, så burde man også får sykepenger av det er nå min mening.

Det visste jeg ikke. Det kan ikke være greit for de som arbeider. Anonymous poster hash: 15e4a...126

Nei det er nå veldig merkelig.

Men skatte av det, det må man.

Skrevet

Fordi høy skatt er levebrødet deres.

Du betaler heller ikke ei krone skatt, du bare får litt mindre.

? Som jeg sier, det er fullt mulig å betale mer i skatt enn det man mottar fra NAV!

Skattbidraget kan m.a.o. være større enn uføreytelsen man mottar.

Anonymous poster hash: 066ca...a81

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...