Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er for tiden på hybeljakt, og har funnet en hybel som "har mulighet for bredbånd", altså er det installert/gjort klart for det. Men hva mer må jeg gjøre? Hvilke leverandører er best? Hvor mye koster det? Må jeg bestille for årevis av gangen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Vet du hva slags bredbånd den er "klargjort" for? Vil det si at du har mulighet til ADSL, tilkoblet fiber(bredbåndsfabrikken), eller studentnett (el. liknende)?.

Gjest Anonymous
Skrevet

Unnskyld at jeg spør så dumt, men hva er egentlig bredbånd? Betaler man telleskritt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Øhh..alt jeg vet er at det allerede er innstallert egen linje/ledning til hybelen. Da behøver jeg jo ikke å få noen til å komme og installere det?

Hvilke leverandører er best? Fant denne lista hos dagbladet http://www.dagbladet.no/dinside/2004/05/24/398764.html , men vet ikke hvor høy hastighet jeg må ha? Skal ikke bruke det til annet enn vanlig surfing og nedlasting av en og annen mp3.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Unnskyld at jeg spør så dumt' date=' men hva er egentlig bredbånd? Betaler man telleskritt?[/quote']

Uff, ja at det går an å still så dumme spørsmål :roll: Neida, ingen spørsmål er dumme ;)

Bredbånd er rett og slett raskere internett. Man betaler ikke tellerskritt for bredbånd, ihvertfall ikke i Norge. Noen land har man den ordningen tror jeg faktisk. Bredbånd er 10-felts motorvei, mens vanlig oppringt internett er ett- eller tofelts landevei. Man får rett og slett avviklet mer trafikk.

Bredbånd er hovedsaklig i disse variantene i Norge:

- xDSL (I hovedsak av typen ADSL, men finnes også av typen SHDSL og VDSL). Den mest utbredte. Den går over telefonlinja. I prinsippet samme teknologi som oppringt samband, men man kan operere på flere frekvenser og avviklet mer trafikk.

- Tv-kabel. Sier seg selv :)

- Fiber. Går gjennom fiberoptiske kabler. Lite utbredt i Norge, men finner det flere steder i Sverige.

Kabel og ADSL har omtrent jevnt over den samme hastigheten, fiber er som regel raskere. Felles for de alle er at man har raskere internett og fast månedspris hvor man kan surfe så mye man vil.

Skrevet

Da ville jeg kanskje valgt 400 eller 512kbs

Gjest Devil's Spawn
Skrevet
Øhh..alt jeg vet er at det allerede er innstallert egen linje/ledning til hybelen. Da behøver jeg jo ikke å få noen til å komme og installere det?

Hvilke leverandører er best? Fant denne lista hos dagbladet http://www.dagbladet.no/dinside/2004/05/24/398764.html , men vet ikke hvor høy hastighet jeg må ha? Skal ikke bruke det til annet enn vanlig surfing og nedlasting av en og annen mp3.

Er det i Oslo Øst? Det høres nesten ut som du har fått innlagt fiber. Da er det i så fall kun bredbåndfabrikken du kan bruke med det uttaket

Jeg hadde bredbånsfabrikken til studentpris for 200 for noen år siden, tror det er 400 for andre. Sjekk med de som leier ut hybelen hva du har, før du bestiller.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det i Oslo Øst? Det høres nesten ut som du har fått innlagt fiber. Da er det i så fall kun bredbåndfabrikken du kan bruke med det uttaket

Jeg hadde bredbånsfabrikken til studentpris for 200 for noen år siden, tror det er 400 for andre. Sjekk med de som leier ut hybelen hva du har, før du bestiller.

Ikke Oslo Øst, Bodø! Er på flyttefot, forlater Østlandet for et par studieår! :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilke kostnader må jeg regne med? Trenger jo tydeligvis ikke installasjon? Har prøvd å spørre han som skulle leie ut om dette, men han hørtes ikke ut som om han hadde særlig peiling selv.. :ler: Det var kona som styrte med det der i huset, og hun var på ferie!

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Det kan jo rett og slett være at du får tilgang på internetten dems, og at du ikke trenger å gjøre noe. Vent til kona har kommet hjem fra ferie, foreslår jeg. Litt dumt å betale for noe man ikke trenger ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har tenkt litt i kveld. Jeg skal jo gå på høgskolen i Bodø til høsten. Er det ikke sannsynlig at jeg får ganske god tilgang til nettet der? Spesielt siden jeg skal gå på journalistikkutdanning, der vi bl.a skal produsere nettavis. Kanskje jeg kan gi f... i internettilkobling hjemme på hybelen? Det er jo vanskelig nok å finne husrom som det er..Hva tror dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...