Gå til innhold

Problemer med tenner etter bruk av "mellomroms-børste"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i hele mitt voksne liv hatt veldig sterke tenner. Ikke hatt hull på over 15 år, tar tannsten 2 ganger årlig, og pusser/bruker tanntråd 2 ganger daglig. Så begynte jeg hos ny tannpleier pga flytting, og fikk beskjed om å bruke mellomroms-børste. Hun viste meg og sendte med meg en pakke med den størrelsen jeg skulle bruke. Etter et par mnd begynner jeg å ømme i flere tenner, og en tann gjør så vondt at jeg må til tannlegen. Dommen er at den må rotfylles pga betennelse.

Nå kjenner at jeg har vondt i flere tenner, lignende smerter. Har aldri hatt vondt i tenner inntil jeg begynte med denne børsten (har sluttet med den nå), og lurer på om det kan være noe sammenheng? Den er jo ganske "rå" mot tannkjøttet, kan noe ha skjedd her? Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymous poster hash: 29387...ee7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sikkert skapt irritasjon og små rifter i tannkjøttet. Min tannlege er helt i mot disse børstene, tanntråd og ordentlig børsting tar det som trengs

Anonymous poster hash: 8c887...a74
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dei som fins i fleire fargar og holder busten fast ved hjelp av ein streng? Om det er det, så kan eg ikkje skjønne at tannleger kan anbefale dei! Dra ein streng mellom tennene er jo å be om slitasje og sår i tannkjøttet. Har kjøpt i to forskjellige str. begge like vonde. Prøv dei i plast og gummi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tannlege må jeg si meg uenig i rådene om å ikke bruke dette. Interdentalkoster rengjøt tannkjøttet godt, og har man såpass store mellomrom at man kommer godt til med slike, bør de absolutt brukes. Det er helt sikkert ikke de som har skapt betennelse i tannen din. Hvis den må rotfylles så er det av andre årsaker.

En del kan få litt isinger i tennene etter et tannpleierbesøk, og det kan være du har fått litt flere blottlagte tannhalset etter som en evt betennelse i tannkjøttet (ikke tannen) kan ha blitt bedre etter økt hygiene.

Hvis du går til tannlege/Tannpleier to ganger i året, så har du trolig lett for å få tannstein og er helt klart disponert for periodontitt. Da er det helt riktig å anbefale mellomromsbørster.

Skjønner at du synes det er rart plagene har startet i etterkant av økt hygieneregime, men en rotfylling er neppe forårsaket av dette. Og isende/ømme tenner kan komme pga mindre betennelse og dermed mindre hovent tannkjøttet som igjen fører til flere blottlagte tannhalser.

Kjøp deg tannkrem mot ising og se om det hjelper. :)

Anonymous poster hash: 8c93c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tannlege må jeg si meg uenig i rådene om å ikke bruke dette. Interdentalkoster rengjøt tannkjøttet godt, og har man såpass store mellomrom at man kommer godt til med slike, bør de absolutt brukes. Det er helt sikkert ikke de som har skapt betennelse i tannen din. Hvis den må rotfylles så er det av andre årsaker.

En del kan få litt isinger i tennene etter et tannpleierbesøk, og det kan være du har fått litt flere blottlagte tannhalset etter som en evt betennelse i tannkjøttet (ikke tannen) kan ha blitt bedre etter økt hygiene.

Hvis du går til tannlege/Tannpleier to ganger i året, så har du trolig lett for å få tannstein og er helt klart disponert for periodontitt. Da er det helt riktig å anbefale mellomromsbørster.

Skjønner at du synes det er rart plagene har startet i etterkant av økt hygieneregime, men en rotfylling er neppe forårsaket av dette. Og isende/ømme tenner kan komme pga mindre betennelse og dermed mindre hovent tannkjøttet som igjen fører til flere blottlagte tannhalser.

Kjøp deg tannkrem mot ising og se om det hjelper. :)

Anonymous poster hash: 8c93c...582

Jeg har ikke unormalt mye tannstein, men jeg liker å gå to ganger i året og ta litt, enn en gang i året. Jeg har aldri hatt problemer med betennelser og vondt i tennene inntil jeg begynte å bruke denne børsten, aldri. Det kom i grunn med en gang jeg begynte med den, og jeg begynner egentlig å legge to og to sammen.

Altså, tanna som må rotfylles har nok ligget i grenseland i alle år pga dyp fylling, men jeg er temmelig overbevist om at bruken av børsten har irritert og skapt betennelse som har ført til infeksjon. Jeg har fått problemer med flere tenner etter denne børsten som skal ses på nå. Syns det er litt for tilfeldig at alt dette skjer med en gag jeg begynner med slik mellomromsbørste når jeg aldri har hatt problemer tidligere. Jeg kommer aldri til å bruke en slik børste igjen.

Anonymous poster hash: 8d644...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bekreftet i dag at bruk av denne børsten absolutt kan ha irritert tannhalsen//tannkjøttet så mye at det har ført til smertene jeg har. Vi fant ut at den børsten jeg fikk av tannpleier i tillegg er for stor for tennene mine, jeg skulle hatt en størrelse mindre. Har samme type smerte i flere tenner nå, og de andre tennene har ikke dype fyllinger eller hull. Så vær varsom med disse børstene, særlig med ståltråd. Jeg kommer ikke til å bruke den med gummi heller, holder med tanntråd og tannpuss for meg :)

Anonymous poster hash: 8d644...594
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...