Gå til innhold

Tollgrensen, gjelder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vil den nye grensen gjelde på varer som kommer til landet fra 1 januar, eller på handel gjort fra og med 1 januar?

Anonymous poster hash: effe0...89a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis må varen være bestilt i 2015, men jeg er ikke bombesikker på dette.

Husk og på at kronen er i fritt fall, så her bør alle beregne god margin på valuttakursen opp mot utenlands valutta.

Anonymous poster hash: 4d812...2d5

Skrevet

Om de følger tidligere regler vil ankomstdato være det som bestemmer hvilken lovgivning som er gjeldende.

Skrevet

Håpløst at grensen blir SENKET altså....

350 inkl porto er i de fleste tilfellene jeg ser på en smalere dør å komme gjennom enn 200 +porto. Porto er dom oftest mer enn 150 kr.

Blir så oppgitt når folk snakker om en økning. Skjønner dere ingenting??

Anonymous poster hash: 7450d...600

• Liker 2
Skrevet

Form in del og de type varer jeg pleier å bestille er dette en økning da portoen sjelden eller aldri er over 100 kr.

Anonymous poster hash: c4e44...3af

• Liker 2
Skrevet

Form in del og de type varer jeg pleier å bestille er dette en økning da portoen sjelden eller aldri er over 100 kr.

Jeg handkt fra USA. Porto pleier å komme på ca 200 kr eller mer. Blir slutt på netthandelen nå.

• Liker 1
Skrevet

350 kr? Skulle det ikke være 500 kr?

Anonymous poster hash: 32af9...9f7
Skrevet

Første forslaget var 500 men det ble justert ned til 350.

Skrevet

Det er en viss forskjell på å kjøpe kvalitetsvarer på nett og å kjøpe billige kinavarer hvor frakten koster null og niks. Jeg bruker mye mer penger på førstnevnte og sparer mye kontra å måtte kjøpe det i Norge - i tillegg til at utvalget på mye av varene her til lands er ikke-eksisterende. Å få tak i et spesielt håndlaget grenrør til min bil fra Japan av høyeste kvalitet ville tatt minst 3 måneder å bestille her til lands - kjøpe direkte fra en forhandler i Tokyo medførte leveringstid på 4 dager og jeg betalte 1/4 av prisen med frakt.

Mye av de jeg handler fra i USA nekter å sende til Norge pga eksportforbud fra leverandør. Eksempelvis forbyr Burton mange av sine forhandlere å sende varer til utlandet for å beskytte de mye høyere prisene i eksempelvis Norge. Mange nettbutikker der borte sender også lite til Norge og har derfor høye priser på frakt, alternativt synes de det er herk å drive på med og svært lite interessert i papirarbeid som trengs.

Derfor benytter jeg i stor grad forwardingstjenester. Den ene er norsk og ligger i Tønsberg, dermed blir den nye grensa for varens verdi for meg faktisk 350 kroner siden fraktprisen til norge betales til et norsk selskap og allerede inkluderer moms og fortollingsgebyr :)

Men ja, jeg hadde helst sett at hele systemet forsvant. VI bruker titalls millioner av skattepenger på å finansiere dagens system hvor hundrevis av tollfunksjonærer driver på med tull som koster mer enn de henter inn i gebyrer.

Skrevet

Dette med grensen og forwardingtjeneste forstod jeg ikke... Kan du forklare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...