Gå til innhold

Skatt for 2014, tabell - noen som kan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting angående hvor mye jeg har blitt trekt i skatt i år.

Skattekortene i år ble jo elektroniske, så jeg antok (sikkert veldig dumt) at ting var i orden uten at jeg trengte å bekymre meg mer over det.

I år har jeg tjent 178.052,31 kr brutto, og så har jeg blitt trekt 38.334,00 kr i skatt. Er ikke dette veldig lite? Jeg har tabelltrekk i tabell 7100. Har nylig fått brev fra Lånekassen og min samlede gjeld der er nå på cirka 180 000 kr.

Noen som kan noe om dette? Er veldig bekymret for at jeg skal få skattesmell, særlig siden jeg er over inntekstgrensa for Lånekassen (150 000 kr, jobbet veldig mye ekstra i sommer og hadde ingen ferie..).

Anonymous poster hash: 9c6d3...7f9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke veldig lite. Hvor mye du har i lån spiller ingen rolle for skatten (med mindre du har høy nok formue), det er rentene du betaler som gjør utslag. Om du går over inntektsgrensa til Lånekassen så vil ikke det heller ha noe å si for skatten, bare for omgjøring av lån til stipend.

Rask beregning sier at du skal betale ca 30 000 i skatt for en inntekt på 180 000. Forutsatt at det ikke er noen andre forhold som spiller inn. Sjekk selv:

http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2014_20140407.htm

Skrevet

Nei, det er ikke veldig lite. Hvor mye du har i lån spiller ingen rolle for skatten (med mindre du har høy nok formue), det er rentene du betaler som gjør utslag. Om du går over inntektsgrensa til Lånekassen så vil ikke det heller ha noe å si for skatten, bare for omgjøring av lån til stipend.

Rask beregning sier at du skal betale ca 30 000 i skatt for en inntekt på 180 000. Forutsatt at det ikke er noen andre forhold som spiller inn. Sjekk selv:

http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2014_20140407.htm

Tusen takk for svar, det var veldig hjelpsomt :)

Kalkulatoren mener også at det er skatt til gode, men det er ikke så viktig for meg.

Anonymous poster hash: 9c6d3...7f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...