AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #1 Skrevet 16. desember 2014 Hei Jeg skjønner at jeg står i en veldig dårlig posisjon nå. Jeg er kronisk syk, har fått aap over fristen allerede og jeg vet ikke noe om fremtiden min. Det gjør meg veldig redd. Prøver å gjøre dette litt ryddig, det jeg har er: Psykisk - Angst, panikkangst, generalisert angstlidelse og sosial angst (hatt i 17 år) - Asperger syndrom (fått diagnosen nylig) - Tilbakevendende anoreksiproblematikk i perioder Fysisk - Migrene, kronisk betennelse i magesekk/spiserør/tarmer, allergi, astma, anstrengelseshodepine, raynauds fenomen Jeg er under utredning, og har vel forståvidt vært det i 10 år - men det har ikke skjedd så veldig mye. Dvs. jeg har gjort noen undersøkelser, men ikke så mange. Det stopper liksom opp da. For eksempel den betennelsesgreien jeg har i magen kommer ifølge legen sannsynligvis av en underliggende magediagnose, men de har ikke funnet noe. Jeg har veldig problemer i hverdagen. Jeg sover middag 1-2 ganger om dagen (klarer ikke holde meg våken en hel dag, da ender jeg med oppkast, migrene osv). Jeg er mye kvalm, har halsbrann, ekstreme magesmerter, diarè, oppkast, sure oppstøt. I tilegg er jeg helt utmattet alltid, alltid trøtt, uopplagt, sliten, slapp, svimmel, hodepine. I tillegg til det har jeg mye vondt i leddene og sannsynligvis har jeg også sjøgrens (venter på time hos revmatolog, men det var over et halvt år ventetid så det er en stund til jeg får den utredningen). Hverdagen min føles som en blanding av å ha omgangssyke og influensa. Konstant. Jeg har også elendig immunforsvar, bare i år har jeg hatt 14 nyrebekkenbetennelser og UVI, samt influensa 1 gang, forkjølet omtrent hver uke, lungebetennelse har jeg hatt, bihulebetennelse og diverse. Har også b12mangel, jernmangel og folatmangel (får medisiner for dette og har fått i mange år, men er like slapp og trøtt). På gode dager orker jeg en ting. F.eks. en legetime, et møte på nav, et middagsbesøk (går alltid tidlig og hviler mye før) eller lignende. På dårlige dager orker jeg ikke dette en gang. Jeg forstår ikke hvordan jeg skulle kunne komme meg ut i noe arbeid med denne tilstanden? Jeg forstår heller ikke hvordan jeg skulle kunne søke ufør når jeg ikke har noen konkrete diagnoser? Jeg har byttet lege 6 ganger de siste årene, og ingen av de virker særlig interessert i å finne ut av noe. De bare sender meg på en undersøkelse eller tar noen blodprøver, så gir de opp. Hva skal jeg gjøre da? Har prøvd 2 praksiser gjennom nav, og ingen av de klarte jeg å fullføre. Anonymous poster hash: 4166c...ca1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #2 Skrevet 16. desember 2014 Hei Jeg skjønner at jeg står i en veldig dårlig posisjon nå. Jeg er kronisk syk, har fått aap over fristen allerede og jeg vet ikke noe om fremtiden min. Det gjør meg veldig redd. Prøver å gjøre dette litt ryddig, det jeg har er: Psykisk - Angst, panikkangst, generalisert angstlidelse og sosial angst (hatt i 17 år) - Asperger syndrom (fått diagnosen nylig) - Tilbakevendende anoreksiproblematikk i perioder Fysisk - Migrene, kronisk betennelse i magesekk/spiserør/tarmer, allergi, astma, anstrengelseshodepine, raynauds fenomen Jeg er under utredning, og har vel forståvidt vært det i 10 år - men det har ikke skjedd så veldig mye. Dvs. jeg har gjort noen undersøkelser, men ikke så mange. Det stopper liksom opp da. For eksempel den betennelsesgreien jeg har i magen kommer ifølge legen sannsynligvis av en underliggende magediagnose, men de har ikke funnet noe. Jeg har veldig problemer i hverdagen. Jeg sover middag 1-2 ganger om dagen (klarer ikke holde meg våken en hel dag, da ender jeg med oppkast, migrene osv). Jeg er mye kvalm, har halsbrann, ekstreme magesmerter, diarè, oppkast, sure oppstøt. I tilegg er jeg helt utmattet alltid, alltid trøtt, uopplagt, sliten, slapp, svimmel, hodepine. I tillegg til det har jeg mye vondt i leddene og sannsynligvis har jeg også sjøgrens (venter på time hos revmatolog, men det var over et halvt år ventetid så det er en stund til jeg får den utredningen). Hverdagen min føles som en blanding av å ha omgangssyke og influensa. Konstant. Jeg har også elendig immunforsvar, bare i år har jeg hatt 14 nyrebekkenbetennelser og UVI, samt influensa 1 gang, forkjølet omtrent hver uke, lungebetennelse har jeg hatt, bihulebetennelse og diverse. Har også b12mangel, jernmangel og folatmangel (får medisiner for dette og har fått i mange år, men er like slapp og trøtt). På gode dager orker jeg en ting. F.eks. en legetime, et møte på nav, et middagsbesøk (går alltid tidlig og hviler mye før) eller lignende. På dårlige dager orker jeg ikke dette en gang. Jeg forstår ikke hvordan jeg skulle kunne komme meg ut i noe arbeid med denne tilstanden? Jeg forstår heller ikke hvordan jeg skulle kunne søke ufør når jeg ikke har noen konkrete diagnoser? Jeg har byttet lege 6 ganger de siste årene, og ingen av de virker særlig interessert i å finne ut av noe. De bare sender meg på en undersøkelse eller tar noen blodprøver, så gir de opp. Hva skal jeg gjøre da? Har prøvd 2 praksiser gjennom nav, og ingen av de klarte jeg å fullføre. Anonymous poster hash: 4166c...ca1 Du har masse symptomer og en lege kan anbefale at du blir utfør med symptomdiagnoser. Du kan jo bli utfør "bare" med bakgrunn i Aspergers, og da blir du også ung ufør (høyere ytelse). Lykke til! Anonymous poster hash: d691e...e8d
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #3 Skrevet 16. desember 2014 Du har masse symptomer og en lege kan anbefale at du blir utfør med symptomdiagnoser. Du kan jo bli utfør "bare" med bakgrunn i Aspergers, og da blir du også ung ufør (høyere ytelse). Lykke til!Anonymous poster hash: d691e...e8d Hmm, oja. Takk for det. Glemte å skrive det, men jeg kunne gjerne tenkt meg å jobbe, men for å få en sånn type jobb jeg ønsker meg må jeg evt ta videregående først. Hovedproblemet mitt er at jeg ikke klarer å fullføre skolen. Kan ikke være mange timer på skolen om dagen, for det var da et problem før også enda jeg var bedre når jeg var yngre. Men ja, hvis jeg skulle ha jobbet måtte det jo nesten vært hjemmefra eller sånn "kom når du vil"-greier... Kan ikke komme på noen jobber som er sånn Anonymous poster hash: 4166c...ca1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #4 Skrevet 16. desember 2014 Nki eller nks nettstudierAnonymous poster hash: a7aea...a35
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #5 Skrevet 16. desember 2014 Nki eller nks nettstudierAnonymous poster hash: a7aea...a35 Men kan man ta utdannelse i andre ting enn videregående, holdt jeg på å si? Jeg har tenkt på ting som virus (forske på det på en eller annen måte), noe ifht psykiatrisk (vernepleier, miljøterapeut, psykolog, psykiater), zoolog/mammolog eller evt noe som involverer rydding, kategorisering, orden eller lignende. Jeg er også veldig god i språk, så tenker jo på sånn engelsk-norsk oversettelser osv, det kan man vel også gjøre hjemmefra vil jeg tro. Anonymous poster hash: 4166c...ca1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #6 Skrevet 16. desember 2014 Du har masse symptomer og en lege kan anbefale at du blir utfør med symptomdiagnoser. Du kan jo bli utfør "bare" med bakgrunn i Aspergers, og da blir du også ung ufør (høyere ytelse). Lykke til! Anonymous poster hash: d691e...e8d Man blir vel ikke automatisk ung ufør med Aspergers. Det kommer an på alvorlighetsgraden. Men med det komplekse sykdomsbildet ts har, burde det vel være grunn nok til å søke uføretrygd uansett. Ung ufør i tillegg kan kreve litt kamp oppover i systemet, Om det også er gjort to arbeidsforsøk, så er det i alle fall tilstrekkelig i fht å søke uføre. Håper du finner ut av plagene dine og får en litt bedre livskvalitet. Vet hvordan det er å kun orke en ting per dag, og ofte ikke det engang. Det er et vanskelig liv.Anonymous poster hash: 1cfde...10b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #7 Skrevet 16. desember 2014 Man blir vel ikke automatisk ung ufør med Aspergers. Det kommer an på alvorlighetsgraden. Men med det komplekse sykdomsbildet ts har, burde det vel være grunn nok til å søke uføretrygd uansett. Ung ufør i tillegg kan kreve litt kamp oppover i systemet, Om det også er gjort to arbeidsforsøk, så er det i alle fall tilstrekkelig i fht å søke uføre. Håper du finner ut av plagene dine og får en litt bedre livskvalitet. Vet hvordan det er å kun orke en ting per dag, og ofte ikke det engang. Det er et vanskelig liv.Anonymous poster hash: 1cfde...10b Man blir ikke automatisk, men jeg vet at 50% av aspergere har ufør i en eller annen grad. Jeg vet ikke helt om jeg vil det, men vet ikke helt hvilken type jobb jeg skulle ha kunnet ha.... Men det frister ikke å sitte hjemme resten av livet og pugge lister over ting (ubrukelig hobby...). Håper også jeg finner ut av plagene. Begynner å bli ganske deprimert her etterhvert. Anonymous poster hash: 4166c...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå