AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #1 Skrevet 16. desember 2014 Siden dette med bakgrunnen for jul har skiplet "julesanger du ikke takler tråden", tenkte jeg å lage en egen tråd for å snakke om bakgrunnen for julefeiringen. La meg starte. De gamle romerne hadde en feiring i desember, Saturnalia. Da gikk de lystog i gatene, gav gaver mellom vennskapsfamilier og bakte kaker formet som mennesker. Denne skikkene ble etterhvert som kristendommen bredet seg tillagt betydningen om feiring av Jesus fødsel. Flere hundre år senere kom kristendommen til vårt hjørne av verden. Her var det fra før feiret juleblot på den mørkeste delen av året. Man spiste godt, slakter grisen og drakk øl. Dette var en viktig feiring i hedensk tradisjon, og måtte derfor "erstattes" av den kristne "kristusmessen". Men selv navnet ble beholdt. Gjennom kulturblanding har vi derfor en feiring med spor både fra de gamle romerne, vikingene og kristendom. I løpet av de neste 1000 årene utviklet tradisjonen seg videre. Det å ta inn grønne kvister var også en del av den gamle hedenske tradisjonen, så da tradisjonen med juletreet kom fra Tyskland ble det ansett som meget ukristelige. Det bredte likevel raskt om seg, og de som ikke hadde et helt tre, stakk gjerne kvister i hull på et kosteskaft eller tok inn einer. Den jødiske sjuarmede lysestaken har fått sin plass, Coca Cola har gitt oss en rund rød versjon av st.Nikolaus. Baking er viktig for mange, dombjeller for andre. Vi har de siste tiårene fått en rikholdig TV og film-tradisjon knyttet til julen. (Selv koser jeg med mimring med Teodors julekalender for tiden). Tradisjonen med julekalendere til barn... Hvor kommer den egentlig fra? Noen som kan opplyse meg?Anonymous poster hash: 8bfe1...ef1 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #2 Skrevet 16. desember 2014 Du tar feil. Vi feirer jul fordi da ble Jesus født. Anonymous poster hash: dd9bc...41e 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #3 Skrevet 16. desember 2014 Du tar feil. Vi feirer jul fordi da ble Jesus født.Anonymous poster hash: dd9bc...41e Hvem er "vi"? Jeg kjenner ingen som har denne motivasjonen for sin julefeiring.Anonymous poster hash: 8bfe1...ef1 7
minister-mio Skrevet 16. desember 2014 #4 Skrevet 16. desember 2014 Du tar feil. Vi feirer jul fordi da ble Jesus født. Anonymous poster hash: dd9bc...41e mulig du gjør det, men de feira jul lenge før Jesus ble født 2
Amens Skrevet 16. desember 2014 #5 Skrevet 16. desember 2014 Du tar feil. Vi feirer jul fordi da ble Jesus født. Anonymous poster hash: dd9bc...41e Jeg feirer ikke den Jesus karakteren sin fødsel, jeg feirer sol-snu;)
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #6 Skrevet 16. desember 2014 Hadde forventet litt mer liv i denne tråden... Temaet engasjerer jo stort som avsporing av div andre tråder.Anonymous poster hash: 8bfe1...ef1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #7 Skrevet 17. desember 2014 Jeg er oppgitt over "vi feirer jul fordi Jesus ble født" propagandaen som skoler og barnehager kjører på. Selv om jeg prøver å gi mine barn solid ballast hjemmefra, blir det veldig mye av det gode. Anonymous poster hash: 195da...49b 3
Gjest Nanne70 Skrevet 17. desember 2014 #8 Skrevet 17. desember 2014 Du tar feil. Vi feirer jul fordi da ble Jesus født. Anonymous poster hash: dd9bc...41e Nei, det er faktisk du som tar feil: https://snl.no/jul
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #9 Skrevet 17. desember 2014 jeg feirer ikke solsnu, ikke jesufødsel, men jul! Jul er en høytid basert på å samle familien, reflektere over året som er gått, gjøre seg nye tanker om året som kommer, å utvikle seg selv og å minnes de man har vært glad i som har gått bort. Jul er en viktid tid for meg forde vi mennesker skal ha noe å se fram til, finne fram til barnet i oss og den indre godheten. jeg hører både på nissejulesanger og jesussanger til jul, men det er ikke det budskapet som betyr noe for meg, de gir meg julestemning forde de hører med alikvel, og har alltid gjort det. Det er familien og hjertets høytid. Det er synd at gavene har gått så mye over styr nå til dags, men jeg gir det jeg føler for og det lommeboka mi tillater, og andre får gjør som de vil. Gleder meg alltid til jul, på mine premisser, mine tradisjoner og minnene jeg har fra før. Samme hvor julen kommer fra, så lenge den kommer hvert år er jeg takknemlig! Anonymous poster hash: 444db...4db 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #10 Skrevet 17. desember 2014 jeg feirer ikke solsnu, ikke jesufødsel, men jul! Jul er en høytid basert på å samle familien, reflektere over året som er gått, gjøre seg nye tanker om året som kommer, å utvikle seg selv og å minnes de man har vært glad i som har gått bort. Jul er en viktid tid for meg forde vi mennesker skal ha noe å se fram til, finne fram til barnet i oss og den indre godheten. jeg hører både på nissejulesanger og jesussanger til jul, men det er ikke det budskapet som betyr noe for meg, de gir meg julestemning forde de hører med alikvel, og har alltid gjort det. Det er familien og hjertets høytid. Det er synd at gavene har gått så mye over styr nå til dags, men jeg gir det jeg føler for og det lommeboka mi tillater, og andre får gjør som de vil. Gleder meg alltid til jul, på mine premisser, mine tradisjoner og minnene jeg har fra før. Samme hvor julen kommer fra, så lenge den kommer hvert år er jeg takknemlig! Anonymous poster hash: 444db...4db Dette innlegget likte jeg godt. Dette er også grunnen til at jeg feirer jul. Jeg blir provosert når noen spør meg: "Hvorfor feirer du jul? Du er jo ikke spesielt kristen". Det spørsmålet vitner om uvitenhet. Så begynner jeg å forklare slik som TS gjør, men akkurat hvorfor man begynte å feire jul har egentlig ikke noe spesielt med hvorfor jeg feirer jul. Mange av tradisjonene er holdt fra gammelt av, men de beholder jeg kun på grunn av at det er mine tradisjoner fra barn, ikke hvor tradisjonene kom fra. Anonymous poster hash: 66e48...9e0
Andreas_B Skrevet 17. desember 2014 #11 Skrevet 17. desember 2014 Du tar feil. Vi feirer jul fordi da ble Jesus født. Anonymous poster hash: dd9bc...41e jeg ferier jul på på grunn av tradisjon, ikke på grunn av jesus.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #12 Skrevet 17. desember 2014 Dette innlegget likte jeg godt. Dette er også grunnen til at jeg feirer jul. Jeg blir provosert når noen spør meg: "Hvorfor feirer du jul? Du er jo ikke spesielt kristen". Det spørsmålet vitner om uvitenhet. Så begynner jeg å forklare slik som TS gjør, men akkurat hvorfor man begynte å feire jul har egentlig ikke noe spesielt med hvorfor jeg feirer jul. Mange av tradisjonene er holdt fra gammelt av, men de beholder jeg kun på grunn av at det er mine tradisjoner fra barn, ikke hvor tradisjonene kom fra. Anonymous poster hash: 66e48...9e0 Helt enig. Det oppsummerer også hvordan jeg feire jul. Hilsen TS Anonymous poster hash: 8bfe1...ef1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #13 Skrevet 17. desember 2014 Dette innlegget likte jeg godt. Dette er også grunnen til at jeg feirer jul. Jeg blir provosert når noen spør meg: "Hvorfor feirer du jul? Du er jo ikke spesielt kristen". Det spørsmålet vitner om uvitenhet. Så begynner jeg å forklare slik som TS gjør, men akkurat hvorfor man begynte å feire jul har egentlig ikke noe spesielt med hvorfor jeg feirer jul. Mange av tradisjonene er holdt fra gammelt av, men de beholder jeg kun på grunn av at det er mine tradisjoner fra barn, ikke hvor tradisjonene kom fra. Anonymous poster hash: 66e48...9e0 Anonymous poster hash: 444db...4db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå