Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For litt over en måned siden fikk jeg et brev fra nav om at jeg ikke hadde møtt på et møte. Det viste seg at jeg ikke hadde mottatt dette brevet. Jeg vet at dette er noe mange sier, men i mitt tilfelle var det faktisk sant.. Jeg fikk bortfall av dagpenger i en måned selv om jeg skrev brev til nav forvaltning at jeg ikke hadde fått dette, og at jeg selvfølgelig hadde møtt om jeg fikk brev.

Men jeg mistet altså dagpengene i en måned. Dro på nav fordi jeg ikke har noen midler spart opp eller noe. Hadde ikke penger til utgiftene. Så jeg møtte opp på nav og spurte hva jeg skulle gjøre. Skaff deg en jobb eller lev av venner eller familie. Fikk beskjed om at jeg ikke kunne søke sosialhjelp eller nødhjelp fordi dagpengene var stoppet. Og da hadde man tydeligvis ikke krav på noe.

Så kjæresten min betalte regningene mine og mat. Men etter litt over 2 uker var hun tom for penger. Vi måtte da dra 10 mil inn til moren hennes fordi moren sa vi kunne få mat der. Vi kjenner ingen her vi bor nå, så vi så oss nødt til å dra.

Vi var hos moren til kjæresten i 1,5 uke. Så frem til at "straffe" måneden min var over siden det var 6 desember og snart jul. Men da jeg kommer hjem til posten ligger det TO brev fra nav der, og jeg visste med en gang at det var ille. Det ene brevet var innkalling til jobbsøkerkurs, og det andre brevet var varsel om bortfall av dagpenger (igjen!). Jeg skjønte jo det at uansett hva jeg skrev til nav forvaltning at de ikke ville godta det. Jeg skrev et langt brev og forklarte at jeg måtte dra for å klare meg. Men fikk nå beskjed at dagpengene mine er stoppet i 6 uker til!

Hva skal jeg gjøre? Klarte meg så vidt den måneden som har vært.. Det er snart jul, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det virkelig sant at jeg ikke har krav på sosialhjelp eller nødhjelp? Har også en regning fra lånekassa som går ut idag, og de vil ikke gi meg utsettelse :(

Anonymous poster hash: bccd2...a73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er helt og holdent din egen feil, når du blir vekke så lenge uten at noen sjekker posten så må du si fra til nav, eller ringe og holde deg informert. Og helt alvorlig, hvorfor skaffet du deg ikke jobb fremfor å vente til "straffemåneden var over"? Ikke sitt hjemme og vent på penger, skaff deg pengene på egen hånd! Og kjæresten din, har ikke hun heller jobb? Er du ikke flau over å leve på staten med ikke gidde å gjøre en innsats selv? Så lei av at alle skylder på nav når de selv er grunnen til problemene. Når du fikk bortfall første gang burde du møtt opp hos nav og passet på at alle møter og kurs du må være tilstede på ble notert.

Anonymous poster hash: a84f2...157
  • Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig alltid negative kommentarer bare man spør her på KG. Regnet med det. Jeg har faktisk ringt nav og bedt de enten ringe eller sende Mail. Men det var tydeligvis ikke mulig. Hva mener du jeg skal gjøre uten penger? Bosette meg ved postkassestativet??

-ts

• Liker 3
Skrevet

Tror du forresten det er superlett å skaffe seg en jobb? Om man skaffer seg jobb tar det fortsatt ihvertfall en måned før du får jobb. Og tror du kanskje ikke jeg har prøvd?

• Liker 2
Skrevet

**tar en måned før man får BETALT

Skrevet

Du har krav på sosialstønad. Og du har alltid krav på å levere en søknad, og få et skriftlig svar på denne. Ikke godta muntlige avslag.

Anonymous poster hash: 73f11...646
  • Liker 2
Skrevet

Syns faktisk dette høres helt horribelt ut. Har du ikke en saksbehandler på NAV du kan ringe og forklare situasjonen til? Du var jo bare borte et par uker? Hva hvis du f.eks hadde vært på sykehus og ikke fikk hentet posten pga det? Prøv å få tak i saksbehandler

Anonymous poster hash: b4b37...777
  • Liker 2
Skrevet

Flytt til Oslo, det måtte vi for å få oss jobb for å slippe å leve på nav. Er fra bygda, er nok dere også.

Anonymous poster hash: 2bd6a...4fe

• Liker 1
Skrevet

For litt over en måned siden fikk jeg et brev fra nav om at jeg ikke hadde møtt på et møte. Det viste seg at jeg ikke hadde mottatt dette brevet. Jeg vet at dette er noe mange sier, men i mitt tilfelle var det faktisk sant..

Synes det er ille at de ikke tror på deg. Men.. Den da det senere lå to brev i kassa som du ikke åpna.. Bør du ta det på egen kappe. Hva med å si at de heller kan sende deg mail, sms eller ringe (og ringe senere hvis de ikke får svar)?

Jeg kjenner en som fikk høre av NAV-ansatt "Jeg fikk ikke svar da jeg ringte deg i 10tida på tirsdag" og da var jeg med vedkommende på den tida, og vet med sikkerhet at telefonen ikke ringte. Vet da søren hva enkelte ansatte der driver med.

Samme person møtte også opp hos NAV, og satt og ventet på saksbehandleren. Fem minutter etter at møtet skulle startet, var saksbeh. fortsatt ikke der. Da fikk vedkommende høre i skranken at saksbeh. var syk, og hjemme. Personen stakk hjem.. Tiden gikk, og de månedlige pengene kom ikke på konto. Da h*n kontaktet NAV ble det sagt "Du møtte jo ikke til møte". "Jo, etter møtet skulle start fikk jeg høre at saksbeh. var syk, så jeg gikk." Det skulle visst blitt varslet om til en i skranken, så det ble registrert bla bla.... Helt håpløst av en ansatt å ikke melde om sin sykdom, og at det fører til at noen ikke får pengene de har krav på.

Anonymous poster hash: c190f...e96

• Liker 2
Skrevet

Tror du forresten det er superlett å skaffe seg en jobb? Om man skaffer seg jobb tar det fortsatt ihvertfall en måned før du får jobb. Og tror du kanskje ikke jeg har prøvd?

Du har tydeligvis fått dagpenger i flere måneder, og på flere måneder klarer man å skaffe seg en jobb hvis man vil. Ekstravakter hos sykehjem, barnehager, skoler, renhold, vikarbyrå, de trenger alltid folk men man må faktisk gidde å gjøre en innsats får å få det til. Jeg sa opp jobben min en tirsdag, fredagen hadde jeg fått meg ny jobb. Jeg var ufaglært, men ved hjelp av pågangsmot og innsats så gikk det greit. Og har man jobb kan man få forskudd på lønn, enten hos arbeidsgiver eller som lån i banken.

Skrevet

Du har tydeligvis fått dagpenger i flere måneder, og på flere måneder klarer man å skaffe seg en jobb hvis man vil. Ekstravakter hos sykehjem, barnehager, skoler, renhold, vikarbyrå, de trenger alltid folk men man må faktisk gidde å gjøre en innsats får å få det til. Jeg sa opp jobben min en tirsdag, fredagen hadde jeg fått meg ny jobb. Jeg var ufaglært, men ved hjelp av pågangsmot og innsats så gikk det greit. Og har man jobb kan man få forskudd på lønn, enten hos arbeidsgiver eller som lån i banken.

Jeg tror faktisk du, og en del andre bedreviter-forståsegpåere bør ta inn over seg, ganske raskt, at det ikke er så enkelt som dere skal ha det til. Det er faktisk mulig å helt uforskyldt ikke få anledning til å jobbe, med de problemer det måtte medføre.

Den holdningen du utviser her er for det første helt forkastelig, og for det andre så er den helt og holdent unødvendig i denne tråden. På lik linje med i de aller fleste liknende tråder.

Hadde trådstarten vært noe i linje med "jeg vil nave mens jeg venter på at rosabloggen min tar av men nå er NAV såå slemme med meg..azz" så kunne jeg nok hatt en større forståelse for ditt svar.

Men frem til det, stikk fingeren ut av rompa og ned i jorden, og godta at andre nok kan sitte med utfordringer du ikke engang ante eksisterer.

• Liker 3
Skrevet

Tror mange glemmer at vi alle har ulike forutsetninger for å få jobb. I omtrent 99 prosent jobber idag kreves det eerfaring. Uten erfaring ingen jobb. Mange krever også fagbrev innen det ene eller det andre. De jobbene det er få krav på er det også veldig mange flere søkere på. Mer vanskelig å komme gjennom nåløyet. Hvordan din livs situasjonen er har også noe å si. Noen kan flytte på seg. Andre igjen har barn som gjør at flytting kanskje ikke vil være det beste. Det er ikke umulig å få jobb... men dagens arbeids marked er vanskelig spes for unge mennesker og for de uten erfaring.

• Liker 1
Skrevet

I alle fylker skal det være pasient og bruker ombud. De skal kunne hjelpe med klager, råd og veiledning når nav og andre svikter i sin hjelp.

Ring dit i morgen tidlig. Forklar situawjonen og få en timeavtale.

Lurer på om du ikke har klagemulighet på avslag til Fylkesmannen og? Det vet overnevnte instans.

Anonymous poster hash: 65a44...44d

Skrevet

Jeg tror faktisk du, og en del andre bedreviter-forståsegpåere bør ta inn over seg, ganske raskt, at det ikke er så enkelt som dere skal ha det til. Det er faktisk mulig å helt uforskyldt ikke få anledning til å jobbe, med de problemer det måtte medføre.

Den holdningen du utviser her er for det første helt forkastelig, og for det andre så er den helt og holdent unødvendig i denne tråden. På lik linje med i de aller fleste liknende tråder.

Hadde trådstarten vært noe i linje med "jeg vil nave mens jeg venter på at rosabloggen min tar av men nå er NAV såå slemme med meg..azz" så kunne jeg nok hatt en større forståelse for ditt svar.

Men frem til det, stikk fingeren ut av rompa og ned i jorden, og godta at andre nok kan sitte med utfordringer du ikke engang ante eksisterer.

Hvis det er helsen som er utfordringen så finnes AAP beregnet på den kategorien, og ikke dagpenger. Dagpenger er for folk som jakter på arbeid og er arbeidsføre.

Alle har utfordringer, saken er bare at vi andre evner å gjøre noe med dem! Som nevnt før så kontakter man nav, om nødvendig daglig, for å forsikre seg om at glipper ikke skjer igjen. Din løsning var å reise fra postkassen uten tilsyn, og sitter på rumpa hos svigers og vente på neste sjekk.

• Liker 1
Skrevet

Syns faktisk dette høres helt horribelt ut. Har du ikke en saksbehandler på NAV du kan ringe og forklare situasjonen til? Du var jo bare borte et par uker? Hva hvis du f.eks hadde vært på sykehus og ikke fikk hentet posten pga det? Prøv å få tak i saksbehandler

Anonymous poster hash: b4b37...777

En bekreftelse fra sykehuset hadde holdt for ikke å miste dagpengene.

Anonymous poster hash: 4de9b...279

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er helsen som er utfordringen så finnes AAP beregnet på den kategorien, og ikke dagpenger. Dagpenger er for folk som jakter på arbeid og er arbeidsføre.

Alle har utfordringer, saken er bare at vi andre evner å gjøre noe med dem! Som nevnt før så kontakter man nav, om nødvendig daglig, for å forsikre seg om at glipper ikke skjer igjen. Din løsning var å reise fra postkassen uten tilsyn, og sitter på rumpa hos svigers og vente på neste sjekk.

Vel, for å ta det første sist: Jeg er ikke trådstarter. Når du ikke engang får med deg det, så stiller det dine "velmente råd" i et litt dummere lys, gjør det ikke? Les bedre.

Du trenger ikke forsøke å undervise meg i forskjellen på AAP og dagpenger. Jeg nevnte dog ikke noe om helsemessige utfordringer i mitt innlegg, slik at å bringe AAP inn i saken gir ingen mening.

Det finnes flere utfordringer med å komme inn på arbeidsmarkedet enn de rent helsemessige. Er man f.eks aleneforsørger så er muligheten til å engasjere seg i masse ekstravakter vanskeligere, og for noen umulig.

For dem som virkelig trenger dagpenger så blir bortfallet av dem ofte ganske dramatisk, og det er dette vi skal diskutere i denne tråden, ikke at du og mange andre mener det er så lett å få seg ekstravakter.

Til trådstarter: Du kan alltid klage på vedtak, og du kan alltid søke sosial nødhjelp. NAV Sosial liker å fremstå som så tøffe at de kan nekte deg penger, men i realiteten kan du ha krav på både nødhjelp og sosialhjelp.

• Liker 1
Skrevet

Er man borte såpass lenge at NAV rekker å sende ut to brev, så skaffer man seg en midlertidig adresse endring. Eller får noen til å ta inn posten for seg.

Anonymous poster hash: 84f80...f16

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en til å ta inn posten for meg, men hun sa aldri ifra enda jeg hadde bedt henne om det..

Uansett .. Var på nav nå nettopp og de sa nødhjelp var uaktuelt, og at jeg mest sannsynlig fikk nei på sosialstønaden. Jeg har ingenting å leve av akkurat nå, men det jeg fikk beskjed om var å selge bilen før man søker sosialhjelp.. Øøh..

Skrevet

Jeg hadde en til å ta inn posten for meg, men hun sa aldri ifra enda jeg hadde bedt henne om det..

Uansett .. Var på nav nå nettopp og de sa nødhjelp var uaktuelt, og at jeg mest sannsynlig fikk nei på sosialstønaden. Jeg har ingenting å leve av akkurat nå, men det jeg fikk beskjed om var å selge bilen før man søker sosialhjelp.. Øøh..

Å måtte selge bil før man får sosilstønad er standard. Du har uansett rett på å få søke, så søk. Jo fortere jo bedre

Anonymous poster hash: 84f80...f16

• Liker 3
Skrevet

Nav har etterhvert blitt knallharde på kravene. Jeg måtte også selge bilen min. Jeg lå for noen få år siden i skillsmisse med en person som hver mnd brukte opp pengene vi hadde og mer til, så det var ikke noe for meg å hente i form av penger.

Jeg er ufør, og som gift ble jeg skattelagt, fordi mannen tjente ganske bra. Og jeg ble trukket i trygden fordi jeg var gift.

Resultatet var at jeg hadde under ti tusen igjen i mnd å leve for.

I min naive verden trodde jeg at jeg kunne få litt hjelp fra NAV, inntil jeg iallfall fikk det jeg hadde krav på.

Som separert ville jeg ha krav på full trygd, og null skatt. Jeg søkte fra den dagen jeg tok ut separasjon og meldte flyttemelding.

Fikk ikke en krone i hjelp, ble bedt om å selge bil, ta opp dyrt lån i bank eller få hjelp av familie,

Jeg hadde ingen familie som kunne hjelpe, og banken bare lo av meg, med den inntekten kunne jeg bare glemme å få lån.

Det tok tre mnd før NAV selv klarte å gi meg det jeg hadde krav på, og i tillegg få i gang bostøtte.

Og jeg trodde at jeg skulle få etterbetalt fra dagen jeg ga beskjed om endringen i sivilstatus.... nope,,...

ikke en krone

Bilen var en gammel sak, som ikke ga meg mange kronene over skrotpris, men jeg solgte den og levde langt under minimumsgrensen frem til ting gikk i orden.

Det sitter i kroppen ennå,

Det er ikke alltid jeg forstår hvordan eller hvorfor noen får hjelp og andre ikke.

Men jeg kom meg ut av et håpløst ekteskap, har orden på økonomien min selv om jeg ikke lever fett.

men NAV, hjelp jeg har ikke så god erfaring jeg heller.

Når det kommer til sosialstønad så er det slik at det skal være siste utvei, du kan ikke ha bil, eller penger i banken. Du må være helt ribbet før du har krav på det.

Når det kommer til jobb, så kommer det veldig an på hvor man bor også, det er stor forskjell på hvor lett det er å skaffe seg jobb i de forskjellige kommunene og fylkene.

Dra aldri fra postkassen din uten å videresend posten når du er mitt i en slik sak som nå.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 70278...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...