Gå til innhold

Leksehjelp - foreldre eller lærer som bestemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig er jeg ikke ute etter å sette igang en diskusjon, bare få innspill på hva andre synes om denne hendelsen.

Vi sender sjelden barnet vårt på (frivillig) leksehjelp etter skolen. For det første har vi tid og lyst til å gjøre lekser med han hjemme, vi merker at han er sliten etter en skoledag (2 trinn), og synes det er viktigere at han får tid til frilek når skolen er over. I tillegg har vi merket at leksehjelpen er lite effektiv, lærerne har jo ikke tid til å følge opp hva de gjør og hvordan de gjør det slik at det på en måte blir dobbelt opp med arbeid.

I dag var 7-åringen veldig lei seg, læreren hadde bestemt at han skulle på leksehjelp selv om vi ikke hadde satt ham opp. Læreren ville at han skulle øve på noe bestemt han ikke får til godt nok. Og hadde sagt at han burde delta på leksehjelpen framover.

Jeg reagerer på at læreren overstyrer oss foreldre her. Hvordan ville dere reagert?

Anonymous poster hash: 84c31...5e8
Videoannonse
Annonse
Gjest Haaploes
Skrevet

Hva med å ta en ordentlig samtale med læreren - det må jo være en grunn til at vedkommende vil at barnet deres skal delta på leksehjelpen?

Skrevet

Hva med å ta en ordentlig samtale med læreren - det må jo være en grunn til at vedkommende vil at barnet deres skal delta på leksehjelpen?

TS her. Vi hadde for kort tid siden foreldresamtale med denne læreren, og det var ikke nevnt noe slikt behov da. Vi er klar over at han trenger å jobbe litt ekstra med et fag, og gjør det hjemme.

Skrevet

Jeg ser ikke helt hva det er å reagere på her. Å si at noen bør delta på noe, er ikke å bestemme at de skal, det er et råd, og i tillegg et råd som er gitt i beste mening for at sønnen deres skal lære mer. Når læreren vet at han ikke pleier delta på leksehjelpen, er det et nærliggende tips å komme med, synes jeg. Læreren vet eller husket sikkert ikke hvorfor dere ikke sender gutten på leksehjelp heller.

Det er ingen vits i å lage noen greie av dette, bare bruk mer tid på det sønnen deres ikke får til hjemme, så lærer han det. Å kalle det overstyring synes jeg er en overdrivelse.

Anonymous poster hash: 8b82d...42e

• Liker 7
Skrevet

Og sønnen går i 2.klasse? Han kan ikke ha mistolket det som ble sagt da??

Anonymous poster hash: ba5a5...161
  • Liker 2
Gjest Haaploes
Skrevet

TS her. Vi hadde for kort tid siden foreldresamtale med denne læreren, og det var ikke nevnt noe slikt behov da. Vi er klar over at han trenger å jobbe litt ekstra med et fag, og gjør det hjemme.

Da har det jo tydeligvis dukket opp noe i mellomtiden? Synes fortsatt dere bør ta en telefon for å forstå lærerens synspunkt.

Skrevet

Her må du få en forklaring fra læreren ellers blir dette bare spekulasjoner.

Anonymous poster hash: 14344...80a

Skrevet

Burde? Eller skal?

Hvis læreren har sagt at han bør, så har han jo ikke bestemt det?

Hvis det er sånn at han skal, så send en mail og hør da :)

Anonymous poster hash: 3bb5a...4bf
Skrevet

Her er det sånn at ungene enten går på leksehjelp, eller ikke går på leksehjelp. Det er foreldrene som melder barnet på leksehjelpen.

(De aller fleste spør barna om de vil eller ikke.)

Ett av kravene til barna under leksehjelp, er at de sitter og jobber, og ikke tuller. Dersom de ikke ønsker å være der, og gjøre det de skal, så slipper barnet å gå på leksehjelp den dagen.

Det er til syvende og sist foreldrenes ansvar å passe på at leksene blir gjort, og å se over om de er gjort riktig. Dette er komunisert tydelig ut fra skolen.

Jeg ville hørt med læreren hva som egentlig har skjedd. Kanskje har læreren trodd at barnet uansett skulle på leksehjelp, og gitt en anbefaling til barnet om hva det skal jobbe med på leksehjelpen?

Anonymous poster hash: bc26b...da7
  • Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Dere burde nok snakke med læreren om hvorfor gutten bør være med på leksehjelp. Det er nok en grunn for det.

Det jeg derimot synes er feil, er at læreren går til gutten og ikke dere foreldre. Han er en 2. Klassing og det er dere som foreldre som bør informeres om hvorvidt han trenger hjelp eller ikke. Feil fremgangsmåte av læreren etter min mening

• Liker 1
Skrevet

Egentlig er jeg ikke ute etter å sette igang en diskusjon, bare få innspill på hva andre synes om denne hendelsen.

Vi sender sjelden barnet vårt på (frivillig) leksehjelp etter skolen. For det første har vi tid og lyst til å gjøre lekser med han hjemme, vi merker at han er sliten etter en skoledag (2 trinn), og synes det er viktigere at han får tid til frilek når skolen er over. I tillegg har vi merket at leksehjelpen er lite effektiv, lærerne har jo ikke tid til å følge opp hva de gjør og hvordan de gjør det slik at det på en måte blir dobbelt opp med arbeid.

I dag var 7-åringen veldig lei seg, læreren hadde bestemt at han skulle på leksehjelp selv om vi ikke hadde satt ham opp. Læreren ville at han skulle øve på noe bestemt han ikke får til godt nok. Og hadde sagt at han burde delta på leksehjelpen framover.

Jeg reagerer på at læreren overstyrer oss foreldre her. Hvordan ville dere reagert?

Jeg kjenner jo ikke læreren her, men jeg reagerer mer på at du tror det ligger en stor agenda bak det læreren har sagt til gutten din? Jeg er lærer selv (men ikke på barneskolen), og svaret mitt er sikkert farget av det.

Hvis det er frivillig leksehjelp, og dere ikke har hatt lange samtaler om dette temaet her med læreren tidligere, så tenker jeg at det er et helt naturlig forslag av læreren? Hvis min elev hadde slitt med et tema, så hadde jeg jo selvsagt foreslått den frivillige leksehjelpertjenesten ..?

Svært mange foreldre har ikke ressurser, tid og ork til å kunne følge opp barnet på en god faglig måte. Dette er det jo lange debatter om i media for tiden. At dere har det, er jo helt supert.

Jeg tror mange foreldre og elever glemmer at mange (fag)lærere ofte har det pedagogiske ansvaret for nærmere hundre elever. Barneskolelærere har sikkert færre elever enn dette, men har ofte et mye bredere ansvar enn det vi lærere på videregående har. Om jeg mot formodning skulle oppfordre en elev som har foreldrehjelp hjemme til å gå på leksehjelp (vi har det på videregående også ...) håper jeg at foreldrene tar det som et råd fra en lærer som er opptatt av at eleven skal klare seg bra, ikke tenker at jeg overstyrer.

Anonymous poster hash: 5e7a2...739

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...