Gå til innhold

God grunn til å ta et par "fridager"


Gjest hildab

Anbefalte innlegg

Jo da... men egentlig er jeg veldig samvittighetsfull. Det er derfor dette er så vanskelig for meg. Og jeg trenger det SÅÅÅ mye. Men redd for hva andre måtte tro' date= tenke og mene om meg.

Men legen din sykmelder deg vel ikke hvis du er frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hildab

Men legen din sykmelder deg vel ikke hvis du er frisk?

Nei, han sykemelder meg fordi han mener jeg trenger det. Fordi han vet at migrenen tar knekken på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han sykemelder meg fordi han mener jeg trenger det. Fordi han vet at migrenen tar knekken på meg.

Da er vel saken grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hildab

Ja på et vis.

Men som sagt er jeg så redd for hva andre måtte tro, tenke og mene. Derfor tenker jeg at det er greitt å komme med god forklaring som ikke gjør at arbeidsgiver tor jeg er "svakelig". Det er nemlig veldig få som tror man trenger å være borte mer enn en dag pga migrene. Det er lite forståelse for slikt.

Vil jo ikke at arbeidsgiver skal tro at dette kommer til å bli en vane, at jeg er person som stadig er borte og ikke klarer å gå på jobb to dager på rad "bare" pga hodepine.

Takk alle, for synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg hvem som ikke skulker en gang i ny og ne... Og som jeg skrev i sted: Er egentlig alle så skinnhellige som de ønsker å framstå som?

...

Meg. Jeg skulker aldri, og skal være ganske så dårlig før jeg ikke dukker opp på jobb. Og oss finnes det mange av!

Det er slike som deg som gjør at man må finne måter å kutte ned på sykeordningene på. Det er snakk om mye penger her, tross alt. Synes du virkelig det er riktig at arbeidsgiveren skal betale deg lønn for å skulke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har klart å fått sykemeldinger selv om jeg har vært frisk som en fisk. Med litt god fantasi + gode skuespill-egenskaper går det meste.

Nå skal det sies at det er minst 7 år siden jeg gjorde noe sånt sist, og er ikke stolt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sitter ikke akkurat hjemme og tenker: OI!! Nå ødela jeg kanskje for heeele norge. Nå blir de å stramme inn reglene fordi jeg er litt lat og har lyst på en fridag! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Jeg syns du burde dratt på jobb hvis du er frisk nok til det, men - tror ingen reagerer på arbeidsplassen din reagerer på at du er borte to dager pga migrene. Det er jo en sykdom, og jeg har sett formen til folk med migreneanfall, og skjønner godt at de ikke er i form til å jobbe dagen etter.

Uansett - snart helg nå;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Er du syk får du deg sykemelding. Er du ikke syk så gå på jobb. Så har du god samvittighet. Hvis du tar deg en sydedag uten at du er syk så er det ingen god fridag for deg uansett. (Vil jeg tro da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg. Jeg skulker aldri, og skal være ganske så dårlig før jeg ikke dukker opp på jobb. Og oss finnes det mange av!

Det er slike som deg som gjør at man må finne måter å kutte ned på sykeordningene på. Det er snakk om mye penger her, tross alt. Synes du virkelig det er riktig at arbeidsgiveren skal betale deg lønn for å skulke???

Jeg skulker heller ikke.. hvis jeg må ha fri - og ikke er syk - da tar jeg heller en avspaseringsdag - med god samvittighet.

Og jeg anser ikke det for å være skinnhellig - tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får vel bare erkjenne at du har dårlig moral da. Kjedelig for deg.

Ja, jeg har kanskje det, når det gjelder å jobbe for andre! Noen liker å jobbe for andre, andre ikke.. Jeg er i den siste kategorien, og har dermed "dårlig moral"! Ingen er vi like, og synes det er litt dårlig å få et stempel med dårlig moral for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulker jobben - fordi du selv synes du "trenger" en fridag - og venter at arbeidsgiver skal betale for den... og synes det er greit - da er jeg enig at det er dårlig moral.

Om vi liker å jobbe for andre eller ikke er vel egentlig helt irrelevant. Lønn er betaling for utført arbeid. Ønsker du ikke å jobbe for andre - får du starte for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at de jobbene jeg har hatt, har vært midlertidige jobber, der jeg ikke har trivdes helt. Har hatt en jobb der jeg har trivdes skikkelig godt, og det er klart at arbeidsmoralen er bedre da. Nå har jeg funnet en jobb som også er hobbyen min. Og klart jeg stiller opp på jobb hver dag!

En jobb der man har et visst ansvar synes jeg man skal stille opp på selv om man ønsker en fridag.

Dere må ikke tro at jeg er en latmakk som ikke gidder jobbe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Valhalla

Det er jo der moralen kommer inn. Man har gjort en avtale med arbeidsplassen at man skal jobbe,selv om man ikke liker jobben så godt er det moralsk riktig å møte opp. Tenk om livet var slik at man bare kunne gjøre det man hadde lyst til :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om livet var slik at man bare kunne gjøre det man hadde lyst til :roll:

Det ville være bra... :)

Som min gamle kollega sa "LilleBille liker det best når det blir som LilleBille vil..." - og det hadde hun jo helt rett i.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da inderlig ikke at folk er skinnhellige fordi de ber deg komme deg på jobb!!

Det virker jo mest som du bare har lyst til å være hjemme fordi det er sommer.

Selvfølgelig kan du det. Men da får arbeidsgiver bruke av feriedagene dine og ikke feige egenmeldinger når du ikke er syk.

Det er ikke skinnhellighet å bli småirritert over at vi andre føler det samme fra tid til annen, men allikevel står opp når ringeklokka ringer..

Beklager. Jeg har vært arbeidsgiver nå i mange år selv og har et litt rustent forhold til ordet migrene.

Jeg ber deg ikke gå på jobb hvis du er syk. Men ikke rop ulv. Du ødelegger for de syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pga slike som deg har den nye sykemeldingsregelen kommet. Skulkere. Går utover syke som trenger å være hemme.

Vær voksen og rett deg opp i ryggen og be om fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...