AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Kjøpte meg en Samsung laptop for 1 år og 11 måneder nå, og den har vært i reparasjon 2 ganger. Nå har den klikket igjen, og nekter å skru seg på. Og da lurer jeg på hvor lenge jeg har reklamasjonsrett? Er det 2 år eller 5år?Anonymous poster hash: 3fc7b...ffc
Baktusen Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Det kommer ann på hvorvidt det er samme feilen hver gang. Selger har rett på å reparere en feil to ganger. Om feilen kommer igjen for tredje gang har du rett på å heve kjøpet. Men kun dersom det er nøyaktig den samme feilen som oppstår. Så om det er samme feil som nå oppstår for tredje gang, ja, du kan heve kjøpet og få pengene igjen. Dersom det er ulike feil, og ulike årsaker til reparasjonene, så kan du ikke heve kjøpet, og må fint sende den inn igjen..
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Ser at du spør om fristen for reklamasjon, ikke antall forsøk på reparasjon før du kan heve: I utgangspunktet er en bærbar PC ment å være vesentlig lenger enn to år, slik at du kan reklamere også etter de to årene. Du må bare reklamere raskt nok etter at problemet oppstår. Så reklamasjonsfristen vil ikke gå ut med det første, men du må naturligvis reklamere innen rimelig tid (rimelig tid er aldri under to måneder) som vanlig. Anonymous poster hash: fa91e...0ba
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #4 Skrevet 15. desember 2014 Takk for svar dere. Det er slik at pcen var på reparasjon tre måneder etter at jeg kjøpte den, og samme feil oppsto to uker etter at jeg fikk den tilbake. Og nå, til sammen 1 år og 11 måneder senere har den samme gamle feilen oppstått igjen. Jeg tenker da altså.. En skolepc man får fra vgs er jo ment til å vare lenger enn 3 år.. Tror da pcen min også må være ment til å vare mer enn 2 år eller hva? Anonymous poster hash: 3fc7b...ffc
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #5 Skrevet 15. desember 2014 Takk for svar dere. Det er slik at pcen var på reparasjon tre måneder etter at jeg kjøpte den, og samme feil oppsto to uker etter at jeg fikk den tilbake. Og nå, til sammen 1 år og 11 måneder senere har den samme gamle feilen oppstått igjen. Jeg tenker da altså.. En skolepc man får fra vgs er jo ment til å vare lenger enn 3 år.. Tror da pcen min også må være ment til å vare mer enn 2 år eller hva?Anonymous poster hash: 3fc7b...ffc Ja, det må den være. Dette er heller ikke en så spesifikk vurdering som at man ser på den enkelte PC-en i vurderingen av forventet levetid: En bærbar PC til en vanlig pris skal ikke vurderes ned på komponentnivå her, de skal ikke se på om akkurat den typen skjermkort har lang eller kort levetid og denslags. Så lenge det er en vanlig bærbar PC kjøpt ny er den ment å være mer enn to år. Det er en åpning for at det kan være forskjell på enkeltkomponenter (som at du vil kunne klage på at harddisken tar kvelden lenger enn du vil kunne klage på at gummiknotter på undersiden av maskinen løsner), men hvis den ikke skrur seg på og du bare har brukt den på "vanlig" vis er ikke det noe spørsmål her. Det holder forøvrig at feilen oppleves lik for deg. Det vil si at dersom feilen viser seg på samme måte tre ganger er det samme feil (og dermed hevingsgrunn, om du ønsker heving), selv om den tekniske årsaken til feilen du opplever er forskjellig. Så hvis feilen er kliss lik for deg nå som før, da vil du antagelig kunne kreve kjøpet hevet. Da må du i så fall understreke at det er heving du ønsker når du leverer den inn (noe de ofte krever at du gjør for å få fastslått at det faktisk er samme feil som før), det hender de er sleipe og hevder at du stilltiende har godtatt reparasjon fremfor heving ved å levere den til reparasjon igjen. Anonymous poster hash: fa91e...0ba 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 Ja, det må den være. Dette er heller ikke en så spesifikk vurdering som at man ser på den enkelte PC-en i vurderingen av forventet levetid: En bærbar PC til en vanlig pris skal ikke vurderes ned på komponentnivå her, de skal ikke se på om akkurat den typen skjermkort har lang eller kort levetid og denslags. Så lenge det er en vanlig bærbar PC kjøpt ny er den ment å være mer enn to år. Det er en åpning for at det kan være forskjell på enkeltkomponenter (som at du vil kunne klage på at harddisken tar kvelden lenger enn du vil kunne klage på at gummiknotter på undersiden av maskinen løsner), men hvis den ikke skrur seg på og du bare har brukt den på "vanlig" vis er ikke det noe spørsmål her. Det holder forøvrig at feilen oppleves lik for deg. Det vil si at dersom feilen viser seg på samme måte tre ganger er det samme feil (og dermed hevingsgrunn, om du ønsker heving), selv om den tekniske årsaken til feilen du opplever er forskjellig. Så hvis feilen er kliss lik for deg nå som før, da vil du antagelig kunne kreve kjøpet hevet. Da må du i så fall understreke at det er heving du ønsker når du leverer den inn (noe de ofte krever at du gjør for å få fastslått at det faktisk er samme feil som før), det hender de er sleipe og hevder at du stilltiende har godtatt reparasjon fremfor heving ved å levere den til reparasjon igjen.Anonymous poster hash: fa91e...0ba Du er så nusselig og smart. Har du ikke lyst til å være med meg til Elkjøp da? De var ganske lure første gangen jeg var der for å sende pcen inn til reparasjon. Var fast bestemt på at jeg måtte betale 800kr for at de fikset den. Men broren min var heldigvis der, og brukte loven mot dem. Andre gangen måtte jeg snakke selv, noe som ble helt tull. Så har litt skrekk, og har ikke særlig lyst til å dra tilbake dit. Men tusen takk for svar! Ble veldig lettet nå. Tar en tur til Elkjøp i morgen. Anonymous poster hash: 3fc7b...ffc
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Har nylig fått hevet kjøpet på en pc som var over 2 år gammel, det var faktisk butikken og ikke meg som kom med tilbud om heving. Skriv mail til selger/butikken v/butikksjefen. Forklar kort hvilke feil du har hatt og hva som nå er feil, og vis til forbrukerkjøpslovens bestemmelser om heving og om selgers rett til å avhjelpe feil og mangler.Anonymous poster hash: df3b3...e51
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Du er så nusselig og smart. Har du ikke lyst til å være med meg til Elkjøp da? De var ganske lure første gangen jeg var der for å sende pcen inn til reparasjon. Var fast bestemt på at jeg måtte betale 800kr for at de fikset den. Men broren min var heldigvis der, og brukte loven mot dem. Andre gangen måtte jeg snakke selv, noe som ble helt tull. Så har litt skrekk, og har ikke særlig lyst til å dra tilbake dit. Men tusen takk for svar! Ble veldig lettet nå. Tar en tur til Elkjøp i morgen.Anonymous poster hash: 3fc7b...ffc Nusselig? Jeg? Pøh, jeg er en (i hvert fall halvveis) voksen mann, ikke engang en spesielt liten sådan Jeg skjønner det ubehaget godt. Det hender de prøver seg, men du får se litt gjennom forbrukerkjøpsloven på forhånd om du har tid. Som det står i § 3 kan det ikke avtales dårligere vilkår for deg som kunde enn det som står i hele den loven. Så titt gjerne gjennom den, og så kan du være trygg på at alt du finner om rettighetene dine der gjelder uten unntak. Særlig §§ 26, 27, 29, 30 og 32. I § 30 annet ledd står det om antall forsøk de har på å reparere før du kan heve i stedet. Tror nok dessverre disse kjedene sparer en del penger i løpet av et år på at kunder ikke helt tør å stå på kravene sine mot dem i ren frykt for å legge seg ut med sånne firmaer. Jeg skjønner at de prøver å slippe unna der loven åpner for å slippe unna, så å klandre hele bransjen blir ikke rettferdig, men det er jo synd at folk skal la ting ligge fordi de føler seg litt for usikre på rettighetene sine. Lykke til Anonymous poster hash: fa91e...0ba
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Du er så nusselig og smart. Har du ikke lyst til å være med meg til Elkjøp da? De var ganske lure første gangen jeg var der for å sende pcen inn til reparasjon. Var fast bestemt på at jeg måtte betale 800kr for at de fikset den. Men broren min var heldigvis der, og brukte loven mot dem. Andre gangen måtte jeg snakke selv, noe som ble helt tull. Så har litt skrekk, og har ikke særlig lyst til å dra tilbake dit. Men tusen takk for svar! Ble veldig lettet nå. Tar en tur til Elkjøp i morgen. Anonymous poster hash: 3fc7b...ffc Hvilken landsdel befinner denne Elkjøp seg? Elkjøp jeg har vært hos og...Anonymous poster hash: df3b3...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå