shoppedilla Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Jeg tenkte å lage en middagsplan her nå og føre opp noen billige middager som vi kan ha fremover. Heldigvis så kommer det jo helligdager med familiebesøk og sånt så noe billigere slipper vi jo unna de neste to ukene. Det viktigste er egentlig denne uken + mandag neste uke og kanskje 1 og 2. juledag. Det skal helst være enkel middag som samboer klarer å lage også. Uansett så er det viktigste at maten er uten melk da jeg ikke tåler det. Sånn sett så må en del lages fra bunnen av og vi slipper ikke billig unna med posesupper og sånt. Fisk har jeg absolutt ikke lyst på om dagen så det hjelper ikke at det er aldri så billig Noen gode og billige middagstips?
deedee_ Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Most søtpotet og greske lammekjøttboller!
_popcorn_ Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Ribbe er jo superbillig! bruk tid en dag på å steke ribbe, så del opp, hiv i fryser, og bruk til gryteretter, pytt i panne og wok! Samme med kalkun, litt stress først å få stekt opp, men kjøttet kan deretter brukes til gryter, wok, sandwich, taco, omelett, pasta. Jeg lager ofte kjøttstrimler (av det kjøttet jeg finner på tilbud/overkommelig pris), steker det med tilgjengelige grønnsaker, og en boks hermetisk tomat og kokosmelk (eventuelt gresk youghurt om du tåler noe laktose) Nachos er overkommelig prismessig også!
shoppedilla Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #4 Skrevet 15. desember 2014 Takk for tips Jeg er i praksis hele uka så har ingen dager denne uka jeg kan bruke på å steke noe som tar lang tid =/ Vil ha middag i løpet av en time etter at jeg kommer hjem. Kan ikke akkurat se for meg samboeren stå og steke ribbe eller kalkun heller gitt Men i romjula kan jeg jo steke opp litt kjøtt og hive i fryseren Tåler absolutt ingenting som er laget av melk =/ men kokosmelk går bra så jeg skal prøve den oppskriften De hadde ikke søtpotet på butikken her og lammekjøtt blir alt for dyrt for oss akkurat nå, men hørtes godt ut da! Tusen takk for tips så langt
_popcorn_ Skrevet 16. desember 2014 #5 Skrevet 16. desember 2014 koteletter pleier være billig, og kan deles opp til å passe i gryter, istedet for å bare stekes svinestrimler og ris i pitebrød! jeg pleier lage det med bearnise da, men kan jo bruke akkurat den sausen du ønsker Ellers pleier jeg woke grønnsaker å ha i salami, pepperoni eller annet kjøttpålegg, å ha med ris eller pasta! Bog-skinke kan strimles opp å brukes med pasta! og husk at kjøtt med best før dato absolutt er spiselig, gjerne flere dager etterpå! Og fryses det ned, så kan det ligge i frysern i opp mot seks måneder! Frossen brokkoli og andre grønnsaker er ypperlig, så slipper man kaste fordi det blir dårlig i kjøleskap! knuste tomater av billigste merket er ypperlig til sauser! :D Ja, jeg har akkurat vært student, singel og med dårlig økonomi i 3,5 år, og ble ganske kreativ på budsjett-middager som tok kort tid, og gjerne kunne varmes dagen etterpå
LittDiva Skrevet 16. desember 2014 #6 Skrevet 16. desember 2014 (endret) En pose med lapskaus blanding , kok med buljong. Stek løk, hvitløk , chili og en pakke rimelige pølser uten melk , hiv oppi suppa . Kjapt, billig og enkelt . Og godt på en hverdag. Endret 16. desember 2014 av LittDiva
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #7 Skrevet 16. desember 2014 Kalkun. Obs har til 18 kr. Kiloen. Ca 1/2 kg. Pr. Person. Så jo større jo flere mager å mette. Tin den opp over natten, smør den inn med olje tilsatt salt og pepper og sett den i ovnen på 175 grader i ca 4 timer for en 5 til 6 kg. Stor fugl. Du kan putte eple, svisker, løk m.m. inni når du steker den.Anonymous poster hash: 05ee3...a7e
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #8 Skrevet 16. desember 2014 Det som er billig er ikke kjøtt, men sesonggrønnsaker og tørkede linser og bønner. Gulrøtter, løk, purre, kålrabi, kål - lag grønnsakslapskaus eller grønnsakssuppe, eller feks ovnsstekte rotgrønnsaker med litt olivenolje på. Røde linser er også både billig og enkelt, bruk til å lage dhal av (med indiske krydder og kokosmelk), eller bland med gulrøtter eller gresskar og lag en purésuppe. Anonymous poster hash: 5a38c...b61
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #9 Skrevet 16. desember 2014 - Bananpannekaker - Laks med wokkede grønnsaker, coop o.l. har billig laksefileter i firpakninger i frysedisken - Omelett med bogskinke, mais, løk osv - Stekt ris - Pasta med vegetar bolognes, hermetiske tomater, salt, pepper, sukker, hvitløkspulver, gulrot og bønner - Tunfisksmørbrød, brød, litt diverse salat og tunfiskrøre av tunfisk på boks, majones, vårløk, salt og pepper - Pasta Carbonara, kok pasta, rør inn eggehvite, parmesan (om du tåler) og pepper. Du kan steke skinke i stede for bacon. Får mye skinke for pengene om du kjøper sånn familiepakker. - Havregrøt Anonymous poster hash: 49a8b...2e1
murray Skrevet 17. desember 2014 #10 Skrevet 17. desember 2014 Idag skal ha vi karbonader av mungbønner, hjemmelaget rødkål, ribbesaus (rester) og stekte poteter. Tror den middagen er ganske billig
skruf Skrevet 17. desember 2014 #11 Skrevet 17. desember 2014 Grønnsaksuppe er godt og rimelig. Jeg bruker å koke opp vann med grønnsaksbuljongterning, og ta i de grønnsakene jeg liker. Blir ofte poteter, kålrabi, purreløk, gulrot, vårløk og evt andre rotgrønnsaker. Hvis du liker det så kan du også putte i pølsebiter. Lag stor porsjon når du først er i gang med å skrelle og kutte grønnsaker, så har du restemiddag også en annen dag. Pølsegrateng er også rimelig og kjapt å lage. Kok opp makaroni, lag en tykk hvitsaus og kutt pølser i biter. Bland alt sammen med hvitsausen og ta over i ei ildfast form. Revet ost på toppen og inn i stekeovnen på 200g til osten er gyllen. Denne kan du faktisk lage ferdig minus osten på toppen og steke den rett før du skal spise. F.eks kan du lage den kvelden før. Når jeg lager pølsegrateng så liker jeg å ta i endel grønnsaker også, f.eks brokkoli og blomkål. For å spare tid så kan du gjerne kjøpe den ferdigblandingen med blomkål og brokkoli fra frysedisken og tømme rett i hvitsausen. Evt annen grønnsaksblanding.
caroprins Skrevet 17. desember 2014 #12 Skrevet 17. desember 2014 Ertesuppe er god og billig mat. Kjøp en røkt svineknoke ( ca 40 kroner) , en boks tørkede gule erter til ca 10 kroner ( trenger bare halvparten), 1 pose Lauberblad, 3 gulrøtter, 1 purre, 2 løk og en sellerirot. Har du tørket timian eller helst fersk så er det fint og. Her har du middag I flere dager. som andre her sier så er det kalkun til 18 kroner kiloen på Obs. Fyll den med stuffing av medisterdeig, løk , egg og loff, og stapp epler og svisker rundt I den. lag kålrabistappe og brun saus og poteter og du har masse mat I flere dager. noe kalkjnkjøtt kan man bruke I salat med rundstykker til kvelds. Sjekk om det er billig kjøttdeig noen sted. En pakke av det til 20 kroner blir kjøttkakemiddag I to dager. Kålstuing er bra til. Så kan man lage kjøttsaus med spagetti og. Hamburger, pizza og lasagne. Svinekjøtt er ofte rimelig. Tror rema har billig fryste kylling lår. Frossen seifilet kan man få kjøpt veldig billig. Det kan man lage fiskegrateng ut av. Så har du løk suppe, tomatsuppe,blomkålsuppe, gulrot suppe, brokkolisuppe. Enkelt , billig og godt. Av rester lager man pytt I panne, ostesmørbrød og slikt. kylling filet I storpakning, Coop. Porsjoner og fryser og bruker etter behov. kikk I halv pris kurvene I butikkene. Kan få mye bra der. Som regel går de varene ut samme dag eller neste dag. Les kilopris på grønnsaker I butikken. Kan spare mye der. Greia er å se hva som er på tilbud og lage noe ut av det på rolige dager slik at det er bare å varme opp når man har vært på jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå