Ugly truth Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Tjener jeg skattemessig på å ta ut pengene mine fra banken nå i Desember? Og i så fall bruke mitt Mastercard slik at det ser ut som jeg har mer gjeld enn tilganger? Hvor mye kan jeg i så fall ta ut per dag? Er bare snakk om 40-50 tusen, jeg er student.
Gjest Margit Spat Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Innslaget for formuesskatt er på 1 000 000, så hvis du ikke eier andre verdier har det ingen ting å si. http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Formuesskatt/ Det har ingen ting å si ellers heller, for du plikter å føre opp kontantsummer over tretusen i selvangivelsen din. Hvis du tar ut en sum før jul og setter inn igjen i januar ser det unektelig litt rart ut.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Det har ikke skattemessig betydning ved slike summer, slik Margit Spat over her så riktig sier. Oppnår ikke annet enn at banken kan finne på å lure på hva det er du driver med, men selv den (negative) effekten er høyst usikker. Anonymous poster hash: 4eb40...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #4 Skrevet 15. desember 2014 Og om du hadde hatt så mye penger i banken at du egentlig skulle betalt formueskatt og tatt disse ut av banken før nyttår uten å oppgi disse på selvangivelsen kan du gå på en kjempesmell med straffeskatt. Er noen som har brent seg på det. Skatteetaten er veldig klar over det trikset.Anonymous poster hash: 7fecc...273 1
Ugly truth Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #5 Skrevet 15. desember 2014 Okay, takk for svar :-) Fikk tilbake VELDIG mye i fjor og da hadde jeg gjort det sånn. Men da vet jeg ikke hvorfor jeg fikk så mye igjen i fjor.
Flekk Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 isåfall ikke legg pengene i banken igjen dersom du måtte hatt formueskatt. Men du får jo renter, men vet ikke hvor mye det ville gjort opp for skatten. Men kanskje du har penger på bsu, da får du jo skattelette også?
Lista Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Skulle tro det var snakk om flere millioner siden du spør på den måten. Rentene er opptjent uansett, og de må du skatte av. 2
Lista Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Okay, takk for svar :-) Fikk tilbake VELDIG mye i fjor og da hadde jeg gjort det sånn. Men da vet jeg ikke hvorfor jeg fikk så mye igjen i fjor. Du burde lese litt på Skatteetaten om hvordan dette med skatt fungerer 3
Ugly truth Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2014 Skulle tro det var snakk om flere millioner siden du spør på den måten. Rentene er opptjent uansett, og de må du skatte av. Jo men leste et sted at sparerenterne vær så utrolig lave, på samme gang som det man fikk skatte var veldig mye. Da fikk man mer ut av å ikke ha pengene på sparkonto.. Og nei, er ikke snakk om flere millioner jeg fikk igjen men oppimot nesten 100 000.. Hadde vært fint å få en slik sum igjen til neste år! Men du har rett, har mye å lære om skatt så det er flott at dere visste. Blir lite mindre styr for min del når jeg ikke trenger å ta ut penger :-P 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Du lurer deg selv. Tar du ut i desember og setter inn igjen i januar og skatteetaten oppdager dette så får du problemer med skatteetaten. Da denne metoden ikke er lovlig.Anonymous poster hash: 8c163...91b
Lista Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 Jo men leste et sted at sparerenterne vær så utrolig lave, på samme gang som det man fikk skatte var veldig mye. Da fikk man mer ut av å ikke ha pengene på sparkonto.. Og nei, er ikke snakk om flere millioner jeg fikk igjen men oppimot nesten 100 000.. Hadde vært fint å få en slik sum igjen til neste år! Men du har rett, har mye å lære om skatt så det er flott at dere visste. Blir lite mindre styr for min del når jeg ikke trenger å ta ut penger :-P Ja, sparerentene er lave. Rentenivået er generelt veldig lavt. Med mindre du ikke har netto formue over X kroner (husker ikke summen i farten), må du ikke skatte av annet enn rentene du får av banken. Hvis du fikk igjen mye penger i fjor, er årsaken at du har betalt altfor mye skatt på inntekten din hver måned. Eller så er det noe annet med økonomien din som ikke er oppgitt her
Gjest Margit Spat Skrevet 15. desember 2014 #12 Skrevet 15. desember 2014 Jo men leste et sted at sparerenterne vær så utrolig lave, på samme gang som det man fikk skatte var veldig mye. Da fikk man mer ut av å ikke ha pengene på sparkonto.. Og nei, er ikke snakk om flere millioner jeg fikk igjen men oppimot nesten 100 000.. Hadde vært fint å få en slik sum igjen til neste år! Men du har rett, har mye å lære om skatt så det er flott at dere visste. Blir lite mindre styr for min del når jeg ikke trenger å ta ut penger :-P Hvis du googler formuesskatt og ser skattesatsen, så vil du også kunne regne ut hvor mye du egentlig måtte hatt i banken for å eventuelt spare 100 000 skattekroner på den måten. Det er ikke så rent lite... Det er nok noe annet som gjør at du fikk igjen så mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå