Gå til innhold

Hvordan i alle dager tør folk søke ufør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er langt ut i en AAP prosess selv og begynner å miste alt jeg har å gå på. Arbeidsevnen er omtrent på null, og jeg er livredd for fremtiden.

Leser rundt på nettet for å forberede meg på en uføresøknad og leser skrekkting som at får man avslag på ufør mister man også aap og blir overlatt til seg selv om å søke arbeid og komme seg ut i det.

Det er jo helt hårreisende hvis jeg i mitt tilfelle skal miste aap'en og av en eller annen grunn få avslag på uføresøknaden, så sitter jeg der, definitivt for syk til å jobbe, men pga en eller annen saksbehandler, for frisk til å være på aap, selv om legene mener noe annet.

Kjenner meg livredd med tanken på å skulle søke uføretrygd selv om jeg regner med det skulle gå i orden når den tid kom, men stemmer dette?

Avslag på uføresøknad så tar de fra deg aap også? Får man ikke prøve å søke igjen eller klage, dett var dett?

Anonymous poster hash: 29cc7...115
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt vurderes individuelt. Umulignå svare på hva som skjer i ditt tilfelle uten å ha innsyn i alle relevante journaler m.m.

Anonymous poster hash: 38a21...33c

Skrevet

Jeg er der nå. Man kan klage, men saksbehandlingatien er ca 8mnd.

Man kan ha rett på sosialstønad i mellomtiden

Anonymous poster hash: d14c9...180

• Liker 1
Skrevet

AB over igjen.

Jeg har en godt dokumentert sykdom og ingen utsikt til at situasjonen kan endre seg. Så det er jo helt utrolig at jeg har fått avslag

• Liker 1
Skrevet

Må man så må man. Kan ikke være redd for det. Det er ikke verdens undergang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er der nå. Man kan klage, men saksbehandlingatien er ca 8mnd.

Man kan ha rett på sosialstønad i mellomtiden

Og hva hvis de avslår igjen? Leve resten av livet på sosialen og ikke bli frisk?

Ser jo en annen ab skrev at det er ingen utsikter til bedring, og likevel fikk avslag.....

Skrevet

Leser rundt på nettet for å forberede meg på en uføresøknad og leser skrekkting som at får man avslag på ufør mister man også aap og blir overlatt til seg selv om å søke arbeid og komme seg ut i det.

Avslag på uføresøknad så tar de fra deg aap også? Får man ikke prøve å søke igjen eller klage, dett var dett?

Synes det høres veldig rart ut! Man kan nok klage, og begrunne godt. Få til et møte med legen din og NAV, hvis de ikke "tror på" legeerklæring?

Anonymous poster hash: 8623c...51c

Skrevet

Jeg er også livredd for det samme. :(

Anonymous poster hash: e1ab7...a68
  • Liker 2
Skrevet

Og hva hvis de avslår igjen? Leve resten av livet på sosialen og ikke bli frisk?

Ser jo en annen ab skrev at det er ingen utsikter til bedring, og likevel fikk avslag.....

Da må jeg klage igjen og evt få hjelp av advokat. Jeg har allerede snakket med advokat, men de mente det ikke var nødvendig i første omgang fordi jeg har en såpass sterk og klar sak at det i utgangspunktet ikke skal være nødvendig

Skrevet

Jeg søkte aldri ufør. Jeg bare endte opp der

Anonymous poster hash: 56354...210
Skrevet

Dersom man har en kronisk, subjektiv sett, sykdom og har forsøkt forskjellige behandlinger og diverse i arbeidslivet, så har man jo ingenting å frykte.

Anonymous poster hash: 6f286...9b8

Skrevet

Dersom man har en kronisk, subjektiv sett, sykdom og har forsøkt forskjellige behandlinger og diverse i arbeidslivet, så har man jo ingenting å frykte.

Jo dessverre

• Liker 3
Skrevet

Haha! Jeg har samme skrekken mot AAP

Anonymous poster hash: 23ce4...a08

• Liker 1
Skrevet

Jo dessverre Anonymous poster hash: d14c9...180

Decer Altfor mange søkere som er godt under 40 år. Ta bort disse, så vil du Seat jeg har rett.

Når Stephen Hawkins klarer å livnære seg, så kan folk med diverse vinter finne noe også.

Når det er sagt så er det alltid tilfeller der folk må streve mer enn nødvendig for å bevise sin sykdom...

De skyldes til dels alle med objektivt sykdomsbilde og intensjonen om at alt skal være prøvd.

Dere mener nok ikke at alle som søker ufør har prøvd alt de kan for å bli frisk/ finne alternativer.

Skrevet

Diverse vonter****

Skrevet

Decer Altfor mange søkere som er godt under 40 år. Ta bort disse, så vil du Seat jeg har rett.

Når Stephen Hawkins klarer å livnære seg, så kan folk med diverse vinter finne noe også.

Når det er sagt så er det alltid tilfeller der folk må streve mer enn nødvendig for å bevise sin sykdom...

De skyldes til dels alle med objektivt sykdomsbilde og intensjonen om at alt skal være prøvd.

Dere mener nok ikke at alle som søker ufør har prøvd alt de kan for å bli frisk/ finne alternativer.

Allti

Alltid Stephen Hawkins som skal nevnes i slike debatter. Uten unntak. Noe sier meg at du ikke kom på dette argumentet selv?

Han er en av 7 milliarder mennesker på denne planeten....er ha da representativ for alle uføre? Siden man kan lett SE hva som feiler Hawkins, er vel ikke dette gjeldende for alle andre?

Just sayin'

Anonymous poster hash: 91753...4b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det egentlig er veldig bra at det er høye krav for å bli ufør. Dette skal jo ikke være tilgjengelig for enhver som søker. Enkelte har jo et ganske annerledes bilde av deres sykdomstilstand enn det faktisk er. Noen ganger selvfølgelig er det noen som bør få søknaden innvilget som ikke får det, og det er jo synd.

Hvordan er kommunikasjonen mellom lege og NAV under søknadsprosessen? Dersom lege mener at du er for syk til å jobbe, slik som det fremgår i innlegget ditt, er det jo merkelig at NAV uten denne kompetansen mener du er frisk nok.

Anonymous poster hash: 76401...0e0
  • Liker 1
Skrevet

det er jo mer normalen enn unntaket at NAV ikke tar hensyn til en leges uttalelse? NAV har jo egne leger som oftest kommer til andre konklusjoner

Anonymous poster hash: a46e9...cf0
  • Liker 3
Skrevet

det er jo mer normalen enn unntaket at NAV ikke tar hensyn til en leges uttalelse? NAV har jo egne leger som oftest kommer til andre konklusjoner

Ah, daså. Da er det mer forståelig at de ikke alltid tar hensyn til hva fastlege sier.

Anonymous poster hash: 76401...0e0

Skrevet

I mitt tilfele har også NAVs egen lege vurdert meg som varig ufør uten utsikt til bedring. Alikevel fikk jeg avslag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...