Gå til innhold

Skatten på uførepensjonen er her

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ifølge den skulle jeg ikke hatt bostøtte for dette året engang, selv om jeg nå har månedlige 2000 i støtte.. så det var jo rart. Men viss det er sånn at jeg ikke får støtte neste år så må jeg kanskje selge huset som jeg fikk husbanklån til å kjøpe av kommunen, og det er jo unødvendig :(

Anonymous poster hash: 85630...84c

Uansett så tar de ikke inntekten fra i år og legger til grunn for utbetalingene i år, de bruker vel fjorårets, eller to år tilbake tror jeg. Så det vil ta litt tid før dette trår i kraft, forhåpentligvis har de vel kommet i gang med nye måter å beregne dette på. Jeg kan ikke forstå hvordan de bare kan fjerne den støtten for så mange.

Anonymous poster hash: e690d...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett så tar de ikke inntekten fra i år og legger til grunn for utbetalingene i år, de bruker vel fjorårets, eller to år tilbake tror jeg. Så det vil ta litt tid før dette trår i kraft, forhåpentligvis har de vel kommet i gang med nye måter å beregne dette på. Jeg kan ikke forstå hvordan de bare kan fjerne den støtten for så mange.

Du må selv gi beskjed til bostøttekontoret om at bruttoinntekten din har økt. Hvis du ikke sier fra vil du fortsette å få bostøtte urettmessig i hele 2015, og så vil du få krav om tilbakebetaling i 2016. Det er informert om dette i vedtaksbrevet for bostøtte. Det er ens eget ansvar å sørge for at bostøttekontoret har oppdaterte opplysninger om bruttoinntekt.

Anonymous poster hash: 84c40...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv gi beskjed til bostøttekontoret om at bruttoinntekten din har økt. Hvis du ikke sier fra vil du fortsette å få bostøtte urettmessig i hele 2015, og så vil du få krav om tilbakebetaling i 2016. Det er informert om dette i vedtaksbrevet for bostøtte. Det er ens eget ansvar å sørge for at bostøttekontoret har oppdaterte opplysninger om bruttoinntekt.

Anonymous poster hash: 84c40...0e0

Ok, jeg mottar ikke bostøtte, så jeg vet ingen ting om hvordan det er nå. Men tidligere da jeg faktisk mottok bostøtte, var jeg nede opp til flere ganger for å gi beskjed om økt inntekt, og da fikk jeg til svar hver gang at bostøtten ble regulert hvert år automatisk etter inntekten når selvangivelsen forelå. Og ja, det sto den gangen også at man måtte gi beskjed hvis inntekten økte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge den skulle jeg ikke hatt bostøtte for dette året engang, selv om jeg nå har månedlige 2000 i støtte.. så det var jo rart. Men viss det er sånn at jeg ikke får støtte neste år så må jeg kanskje selge huset som jeg fikk husbanklån til å kjøpe av kommunen, og det er jo unødvendig :(

Anonymous poster hash: 85630...84c

Fant en liste over hva som regnes som inntekt, kanskje den gjør det lettere for deg.

http://www.husbanken.no/bostotte/nedgang-i-inntekt/inntektsbegrep-faktisk-inntekt/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ( blåblå) virkelig ikke tatt tak i dette med bostøtten ennå? Dette vil jo ramme samtlige, omtrent alle kommer jo over grensen for bostøtte nå.

I budsjettet som skal vedtas onsdag legger Høyre og Fremskrittspartiet opp til kutt den kommunale bostøtten.

Til nyåret legger byrådet frem en boligmelding. I den estimeres det en besparelse på bostøtten på 17 millioner kroner, samt syv millioner kroner i økte sosialhjelpsutgifter. Disse tallene bakes inn i budsjettet som skal vedtas i dag.

– En del beboere vil miste sin bostøtte, men ingen må søke hjelp til husleieutgifter på NAV-kontorene. En konsekvens vil likevel kunne være at flere må søke om supplerende sosialhjelp til eksempelvis strøm, som de har selv klart å dekke med nåværende ordning, står det i svaret til det budsjettekniske spørsmålet.

Det er sosionomenes tillitsvalgte i Bergen kommune som slår alarm. I dag har de sendt et brev til politikerne som i onsdag skal vedta budsjettet der disse føringene ligger inne.

– Omleggingen vil kunne bety en netto innsparing blir på ti millioner kroner. Det er et beskjedent beløp i den totale kommuneøkonomien, men alt annet enn beskjedent for de enkeltpersoner dette rammer, står det i brevet signert Fellesorganisasjonens tillitsvalgte Carjet Demir og Kenneth Larsen.

I brevet fra Fellesorganisasjonen vises det til et regnestykke (se faktaboks) der det går frem at de budsjetterte kuttene i bostøtten kan gi uføretrygdede om lag 3.000 kroner mindre i måneden å leve for.

– Det er kolossalt mye penger for en som har lite fra før, sier Miljeteig.

http://www.ba.no/nyheter/article7729711.ece

Det er altså snakk om å spare lite penger på å gjøre livene for de fattigste enda verre. Hurra for posekameratene!

Anonymous poster hash: dda0c...401

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I budsjettet som skal vedtas onsdag legger Høyre og Fremskrittspartiet opp til kutt den kommunale bostøtten.

Til nyåret legger byrådet frem en boligmelding. I den estimeres det en besparelse på bostøtten på 17 millioner kroner, samt syv millioner kroner i økte sosialhjelpsutgifter. Disse tallene bakes inn i budsjettet som skal vedtas i dag.

– En del beboere vil miste sin bostøtte, men ingen må søke hjelp til husleieutgifter på NAV-kontorene. En konsekvens vil likevel kunne være at flere må søke om supplerende sosialhjelp til eksempelvis strøm, som de har selv klart å dekke med nåværende ordning, står det i svaret til det budsjettekniske spørsmålet.

Det er sosionomenes tillitsvalgte i Bergen kommune som slår alarm. I dag har de sendt et brev til politikerne som i onsdag skal vedta budsjettet der disse føringene ligger inne.

– Omleggingen vil kunne bety en netto innsparing blir på ti millioner kroner. Det er et beskjedent beløp i den totale kommuneøkonomien, men alt annet enn beskjedent for de enkeltpersoner dette rammer, står det i brevet signert Fellesorganisasjonens tillitsvalgte Carjet Demir og Kenneth Larsen.

I brevet fra Fellesorganisasjonen vises det til et regnestykke (se faktaboks) der det går frem at de budsjetterte kuttene i bostøtten kan gi uføretrygdede om lag 3.000 kroner mindre i måneden å leve for.

– Det er kolossalt mye penger for en som har lite fra før, sier Miljeteig.

http://www.ba.no/nyheter/article7729711.ece

Det er altså snakk om å spare lite penger på å gjøre livene for de fattigste enda verre. Hurra for posekameratene!

Ja der ser man, de fornekter seg ikke. Trodde vel egentlig ikke at det skulle gå så langt, men der tok jeg feil. De klarer tydeligvis å rasere ganske mye for de aller svakeste i samfunnet, eneste trøsten er at jeg tror det vil ta veldig lang tid før vi ser blå regjering igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja der ser man, de fornekter seg ikke. Trodde vel egentlig ikke at det skulle gå så langt, men der tok jeg feil. De klarer tydeligvis å rasere ganske mye for de aller svakeste i samfunnet, eneste trøsten er at jeg tror det vil ta veldig lang tid før vi ser blå regjering igjen.

Selv så føler jeg meg ganske dum nå, for jeg tenkte at en forandring i toppen var fint og de kunne jo ikke være så mye verre enn de rødgrønne. Der tok jeg skammelig feil ja!

Anonymous poster hash: 030d7...09d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så føler jeg meg ganske dum nå, for jeg tenkte at en forandring i toppen var fint og de kunne jo ikke være så mye verre enn de rødgrønne. Der tok jeg skammelig feil ja!

Du er nok ikke alene om det, mange som sier de angrer nå. Selv de som har litt penger og har tjent på skattelette synes dårlig om det som skjer nå om dagen.

Selv turte jeg aldri å stemme blått, men jeg tenkte vel også at det ikke var så farlig om vi fikk et skifte.

Forstår ikke helt hvordan partier som venstre og krf kan gå god for det som skjer nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bostøtten er ikke noe å bekymre seg for før tidligst i Juli 2015 når bostøttekontorene/Husbanken får oversendt de ny ligning fra skattetaten. Det er vel kjent for dem som styrer utregning og utbetaling av bostøtte at uføretrygd avløser uførepensjon fra 1.1.2015.

Økning i trygdeutbetanling behøves ikke gis beskjed om.

Anonymous poster hash: 19e87...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikk "liker" på https://www.facebook.com/stotteforumforuforetrygdede?fref=nf

Da får du med deg en del interessante nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...