Gå til innhold

Skatten på uførepensjonen er her

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i dag fått vite skatten på uførepensjonen min. Det sto tabell 7120, noe jeg regnet ut til å blir ca 21% skatt av trygden.

Jeg har minste ytelse, ikke noe gjeld, og er samboer.
Slik det nå ser ut havner jeg på 600 kr mindre i mnd enn før.

Flere ?

Skal jeg skatte av hele beløpet hver mnd? Har denne tabellen tatt høyde for minstefradraget?
Synes dette er forvirrende, vi skulle jo få det samme utbetalt som tidligere da de jo ( vi uten gjeld og minstesats)

Anonymous poster hash: 9d8db...dae

Anonymous poster hash: e690d...9cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20% og ned ca 1 200,- kroner i mnd. Nå har jeg høy gjeld, og det meste er vel fordi jeg mister det ekstra skattefradraget på renter man hadde tidligere. :(

Anonymous poster hash: 030d7...09d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% og ned ca 1 200,- kroner i mnd. Nå har jeg høy gjeld, og det meste er vel fordi jeg mister det ekstra skattefradraget på renter man hadde tidligere. :(

Anonymous poster hash: 030d7...09d

Er ikke 20% mye på en så lav inntekt da? Tidligere ble det jo skattet betydelig mindre på høyere pensjonsinntekt. Synes dette er forvirrende jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeeh. Vel, jeg går på minsteutbetaling AAP og er satt opp til å trekke 35% skatt?

Anonymous poster hash: de049...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tabeltrekk etter tabell 7101. Jeg har ung ufør og 15 tusen i gjeld. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hvordan det regnes ut, men hvis jeg har gjort det riktig får jeg ca 1200 mindre i måneden. I tillegg mister jeg bostøtten siden bruttointekten øker, så dette var dårlig nytt :(

Anonymous poster hash: 84c40...0e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får 900,- mindre pr mnd...

er det denne her dere ser på:

"Trekktabell 7121 for hovedinntekten.

35 % skattetrekk av eventuelle tilleggsinntekter.

Utstedt dato: 08.12.2014" ?

Endret av anobano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg får 1800,- mindre pr mnd.<br />Sendte inn forespørsel om endring av skattekort så det blir spennende å se hva resultatet blir.

Anonymous poster hash: 527dd...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Ja...og jeg har ingen tilleggsinntekter da min sønn er over 18 og bor hos sin far :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk trekktabell 7120.... 35 på øvrig inntekt. Noe som ble ca 21% skatt på minsteytelse som samboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...og jeg har ingen tilleggsinntekter da min sønn er over 18 og bor hos sin far :)

så jeg har 35% skatt på trygden? jeg trodde det var det jeg ville fått i skatt VISS jeg hadde jobbet? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeeeeh. Vel, jeg går på minsteutbetaling AAP og er satt opp til å trekke 35% skatt?

Forskjellige regler for AAP og ufør.

Anonymous poster hash: a79c2...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige regler for AAP og ufør. Anonymous poster hash: a79c2...c0d

Ja, jeg stusset bare over at jeg trekker 12% mer enn de som er i arbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har i dag fått vite skatten på uførepensjonen min. Det sto tabell 7120, noe jeg regnet ut til å blir ca 21% skatt av trygden.

Jeg har minste ytelse, ikke noe gjeld, og er samboer.

Slik det nå ser ut havner jeg på 600 kr mindre i mnd enn før.

Flere ?

Skal jeg skatte av hele beløpet hver mnd? Har denne tabellen tatt høyde for minstefradraget?

Synes dette er forvirrende, vi skulle jo få det samme utbetalt som tidligere da de jo ( vi uten gjeld og minstesats)

Anonymous poster hash: 9d8db...dae

hvordan fant du ut hva du fikk i skatt? trykka du på "Trekktabell 7121" eller hva trykket du på?

Anonymous poster hash: 85630...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig å regne ut på denne måten?

Jeg velger tabelltrekk lønn og ikke tabelltrekk pensjon siden uføretrygden skal regnes som lønn.

Tabell 7101 sier jeg skal skatte 5342 av månedslønn på 21500.

Da ganger jeg 5342 med 12, og så deler jeg denne summen (64104) på 10,5 som er antall måneder jeg skal betale skatt.

Da får jeg at jeg skal betale 6105 kroner i skatt av inntekten på 21500, og vil få utbetalt 15395 pr måned i januar - november og skattefritt i desember

Har jeg tenkt riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det her dere bergener skatten "

...og trekkgrunnlaget for å finne skattetrekket

Anonymous poster hash: 85630...84c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tabeltrekk etter tabell 7101. Jeg har ung ufør og 15 tusen i gjeld. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hvordan det regnes ut, men hvis jeg har gjort det riktig får jeg ca 1200 mindre i måneden. I tillegg mister jeg bostøtten siden bruttointekten øker, så dette var dårlig nytt :(

beregning_skatt_ung_uf_r.jpg

Beregnet ved hjelp av: https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk

Dette utgår fra at du får 263 800 i året. Hva du får står på skattekortet ditt - det finner du på http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Bestille-skattekort1/Bestill-kopi-av-skattekortet-/- klikk "E-brukere: Se informasjon om skattekortet ditt".

Anonymous poster hash: dda0c...401

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beregning_skatt_ung_uf_r.jpg

Beregnet ved hjelp av: https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk

Dette utgår fra at du får 263 800 i året. Hva du får står på skattekortet ditt - det finner du på http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Bestille-skattekort1/Bestill-kopi-av-skattekortet-/- klikk "E-brukere: Se informasjon om skattekortet ditt".

Anonymous poster hash: dda0c...401

Takk for svar. Det var et hyggeligere resultat enn det jeg fikk. Tror du resultatet blir det samme med disse opplysningene:

På skattekortet mitt står det:

Inntekter:

Lønn mv 64 000

Uføretrygd 263 800

Renteinntekt 400

Fradrag:

Minstefradrag 89 000

Gjeldsrenter 1900

Formue og gjeld:

Annen formue 5000

Gjeld 15 000

Det ser ikke helt riktig ut for meg. Jeg har ingen lønnsinntekt, og dessuten er uføretrygden på 258 395 kr. Har det noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...