Gå til innhold

Hvordan kan jeg forbrenner fett og samtidig bygge muskler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sikkert mange som har spurt om dette før. Men jeg lurer på om det et mulig å miste fett og samtidig bygge/ vedlikeholde muskelmassen?

Skal regne ut fettprosenten min etterpå og legge inn her, om det har noe å si.

Det største problemolrådet mitt er hofter og lår. Har vel en litt pæreform vil jeg tro. Mage greier jeg som regel å trene flat uten hjelp. Men lårene forandrer seg svært lite.

Nå har jeg aldri trent skikkelig hard styrke heller, jeg har kun trent kondisjon. Jogging og litt styrke hjemme på treningsmatte, med min egen kroppsvekt som hjelp.

Har nå meldt meg inn på treningssenter, og har fått tildelt et treningsprogram (styrke) som jeg nå skal følge 3 dager i uka, kanskje 4 etterhvert som jeg blir sterkere.

Treneren har ikke lagt inn kondisjonstrening, men dette legger jeg til selv etter styrkeøktene, 2-3 ganger i uka. Dette for å få fart på forbrenningen.

Men er likevel redd for at det skal være for lite kondisjonstrening iløpet av en uke, da jeg tidligere har Jogget 15-20 min opptil 5 dager i uka.

Kostholdet mitt tidligere har ligget på et underskudd, så selv om jeg har tatt av meg og blitt tynnere så har jeg ikke blitt spesielt stram i fisken av treningen.

Noen innspill? Tips? :)

Anonymous poster hash: 8b08c...e56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bygger ikke muskler ved kondisjonstrening, for å si det slik i hvert fall.

Som regel vil man miste muskelmasse ved kaloriunderskudd, men hvordan det er for nybegynnere er mulig å miste både fett og samtidig bli litt sterkere(bygge muskler).

Du får bare passe på å spise nok proteiner og mager nok kost. Men er planen å ligge i kalorioverskudd? For ved overskudd er det nesten umulig å ikke legge på seg fett.

For å være ærlig ville jeg bare begynt å trent, og holdt på i et års tid før jeg tenkte på fettprosenten for mye.

Skrevet

Som regel vil man miste muskelmasse ved kaloriunderskudd, men hvordan det er for nybegynnere er mulig å miste både fett og samtidig bli litt sterkere(bygge muskler).

Du får bare passe på å spise nok proteiner og mager nok kost. Men er planen å ligge i kalorioverskudd? For ved overskudd er det nesten umulig å ikke legge på seg fett.

For å være ærlig ville jeg bare begynt å trent, og holdt på i et års tid før jeg tenkte på fettprosenten for mye.

Nettop dette som e så vanskelig. Jeg vil miste fettet rundt hofter og lår, men samtidig stramme opp og bli sterkere i hele kroppen.

Skal jeg få lavere fettprosent, må jeg spise i underskudd. Skal jeg bygge muskler, må jeg ligge i overskudd.

Hva med å ligge i underskudd de dagene jeg ikke trener, og ligge litt over de dagene jeg trener, i alle fall dagene jeg trener styrke?

Treningsdager: lite fett, moderat karbohydrater og mye protein?

Fridager: lite fett, lite karbohydrater og fortsatt protein?

Altså, å beholde det høye proteininntaket men samtidig prøve å holde kaloriinntaket på minus, de dagene jeg ikke trener.

Regnet ut hvileforbrenningen min og den ligger på ca 1600 kcal. Det jeg har gjort tidligere var å spise imellom 1200 - 1500 kcal pr dag. Vet det er litt for lite, men da var jeg kun ute etter å slanke meg. Nå vil jeg også bli sterkere. Uten å legge på meg fett.

Vekt: ca 75 kg

Høyde: 173 cm

Vet du hvor leg bør ligge i antall kcal, både trenings- og fridager for å nå målet mitt?

TS

Gjest Vena Cava
Skrevet

Kanskje først slanke deg på den "vanlige" måten; jogging og annen kondisjonstrening. Og deretter begynne å trene hard styrke for økt muskelmasse og stramme opp.

Siden da har du jo "råd" til å legge på deg litt fett i tillegg til musklene.

Skrevet

Nettop dette som e så vanskelig. Jeg vil miste fettet rundt hofter og lår, men samtidig stramme opp og bli sterkere i hele kroppen.

Skal jeg få lavere fettprosent, må jeg spise i underskudd. Skal jeg bygge muskler, må jeg ligge i overskudd.

Vet du hvor leg bør ligge i antall kcal, både trenings- og fridager for å nå målet mitt?

TS

Jeg har desverre lite peiling på ernæring og kosthold desverre.

Men hvorfor trener du? Kun for å gå ned i fettprosent? Eller vil du bygge muskler også?

For å bygge muskler tar tid. Å bli komfortabel med at tidshorisonten er år, ikke måneder kan bli nødvendig.

Derfor ville jeg spist rent, men ligge på et kalorioverskudd samtidig som du trener styrke.

Tenker du på fettprosenten tidlig vil du bare ende opp tynn uten muskler.

Skrevet

Jeg har desverre lite peiling på ernæring og kosthold desverre.

Men hvorfor trener du? Kun for å gå ned i fettprosent? Eller vil du bygge muskler også?

For å bygge muskler tar tid. Å bli komfortabel med at tidshorisonten er år, ikke måneder kan bli nødvendig.

Derfor ville jeg spist rent, men ligge på et kalorioverskudd samtidig som du trener styrke.

Tenker du på fettprosenten tidlig vil du bare ende opp tynn uten muskler.

Ønsker begge deler ja. Men målet mitt er ikke store muskler. Det jeg ønsker er å få en strammere kropp, spesielt lår og hofter, og med litt mer definerte muskler etter hvert som fettprosenten har blitt lavere.

Er det lurt å ligge på kalorioverskudd hele tiden når jeg ønsker å bli kvitt overflødig fett?

Hva tror du om det jeg skrev om å ha et kaloriunderskudd på fridager, og et lite overskudd de dagene jeg trener?

TS

Skrevet

Ønsker begge deler ja. Men målet mitt er ikke store muskler. Det jeg ønsker er å få en strammere kropp, spesielt lår og hofter, og med litt mer definerte muskler etter hvert som fettprosenten har blitt lavere.

Er det lurt å ligge på kalorioverskudd hele tiden når jeg ønsker å bli kvitt overflødig fett?

Hva tror du om det jeg skrev om å ha et kaloriunderskudd på fridager, og et lite overskudd de dagene jeg trener?

TS

Det er det nok ikke.. Viktig å finne en balansegang da, men ettersom man har vanskeligheter med å bygge muskler samtidig som man ligger i kaloriunderskudd så må du nesten tenke selv hva du helst vil..

Kaloriunderskudd på fridager osv har jeg lite til ingen formening om egentlig. Som sagt ville jeg heller bygget muskler i et år før jeg tenkte på fettprosenten :)

Skrevet (endret)

Det er det nok ikke.. Viktig å finne en balansegang da, men ettersom man har vanskeligheter med å bygge muskler samtidig som man ligger i kaloriunderskudd så må du nesten tenke selv hva du helst vil..

Kaloriunderskudd på fridager osv har jeg lite til ingen formening om egentlig. Som sagt ville jeg heller bygget muskler i et år før jeg tenkte på fettprosenten :)

Vet ikke hva jeg helst vil, men vet at jeg vil ha en strammere kropp. Nå er jeg ikke tjukk. Heller ikke lubben. Men har overflødig fett som jeg vil bli kvitt.

Jeg ser vel ut noe ala til venstre på dette bildet:

Bilde slettet på grunn av brudd på opphavsrett. Daenerys, mod.

Og målet mitt ligner på bildet til høyre. Trenger ikke ha like trente armer som henne, siden rumpe og lår ligger høyest på prioriteringslisten hos meg.

Men jeg er jo at det er mulig!

Finner dessverre ikke noe mer om dette bildet, hvordan hun har trent osv. da jeg fant det på en blogg.

Men du mener jeg bør styrke musklene før jeg forbrenner fett?

Da er jeg redd for at når jeg da skal begynne å trene kondisjon igjen, så vil musklene forsvinne pga kaloriunderskudd, og da er all styrketreningen forgjeves :/

TS

Endret av Daenerys
Skrevet (endret)

Vet ikke hva jeg helst vil, men vet at jeg vil ha en strammere kropp. Nå er jeg ikke tjukk. Heller ikke lubben. Men har overflødig fett som jeg vil bli kvitt.

Jeg ser vel ut noe ala til venstre på dette bildet:

Bilde slettet på grunn av brudd på opphavsrett. Daenerys, mod.

Og målet mitt ligner på bildet til høyre. Trenger ikke ha like trente armer som henne, siden rumpe og lår ligger høyest på prioriteringslisten hos meg.

Men jeg er jo at det er mulig!

Finner dessverre ikke noe mer om dette bildet, hvordan hun har trent osv. da jeg fant det på en blogg.

Men du mener jeg bør styrke musklene før jeg forbrenner fett?

Da er jeg redd for at når jeg da skal begynne å trene kondisjon igjen, så vil musklene forsvinne pga kaloriunderskudd, og da er all styrketreningen forgjeves :/

TS

Jeg trodde du var gutt/mann.

Det er vel ganske sannsynlig man kan oppnå en slik fysikk med en blanding av styrke- og kondisjonstrening :)

Men ja, jeg mener uansett det er greit å skaffe seg litt muskler før hovedfokus blir å redusere fettprosent..

Men en slik fysikk som vist på bildet til høyre kan man vel oppnå ved 30 day shred av Jillian Michaels som start. Sammen med et rent kosthold, for så å ta det derifra.

Har sett utrolige oppstramninger i kropp på bare enmåned blant folk som prøver slike program. Poenget er bare at man må fortsette treningen og livsstilen etter den måneden.

Endret av Daenerys
Skrevet

Akkurat dette med å trene styrke og samtidig gå ned i vekt (redusere fett) lurer jeg også veldig på.

Jeg er 165 høy og ca 82 kg. Trener styrke 3 ganger i uka, har holdt på i ca 3/4 år. Ser omtrent også ut som hun du viste til på bildet til venstre .

Anonymous poster hash: 8de4a...32f
Skrevet

Det er skrevet veldig mye bra om dette, og det er fullt mulig å gå ned i fettprosent samtidig som man bygger muskelmasse og styrke, forutsatt at man er nybegynner - jeg har gjort det selv.

2,5 g protein/kg, resten karbs og fett, MODERAT kaloriunderskudd - jeg la meg på 1800. Tung styrke med fokus på baseøvelser med frivekter. Kardio bør nedprioriteres i denne perioden.

Se ellers på fitnessbloggen, der er det MANGE artikler om emnet.

Lykke til

Anonymous poster hash: 1e894...ef9

Skrevet

Jeg byde mye muskler når jeg trente mye kondisjon, men da var jeg også helt utrent og veldig lite muskler da, men noe muskler får man jo, men for det meste lårmusklene du trener :)

Anonymous poster hash: cf4a3...c68

Skrevet

Drit i fettvekten. Tren på deg ren muskelmasse, så skal jeg love det musklene "spiser" opp fettet etter en stund. Skjer ikke over natta da musklene gjerne legger seg under fettet først, men med jevnlig trening av tung styrke, så vil fettet snart renne bort siden muskler forbrenner kalorier nesten kontinuerlig (om du trener jevnlig)

Bare ligg på ca 2000 kalorier per dag om du trener eller ei (evnt mer de dagene du har trent veldig hardt).

Og ikke stress med dette. Stresser du med å gå ned noen cm og bekymrer deg over at det ikke går fort nok, så stresser du på deg bare mer fett. Tren, ha det gøy, spis sunt (mye proteiner og lite raske karbs) og føl deg friskere og bedre.

Anonymous poster hash: 44822...9e8
  • Liker 1
Skrevet

Jeg som er 165 høy og 82 kg:

Jeg blir så forvirret når jeg prøver å sette meg inn i hva som skal gjøres for å gå ned i vekt og samtidig bygge muskler. Det man leser/hører en plass blir motsagt en annen plass.

Noen mener jeg bør spise raske karbohydrater etter trening (ei jeg aktivt trener med og er veldig interessert i fitness), andre sier langsomme karbohydrat og proteiner (treneren min). Tredje varianten er at jeg bør spise proteiner og fett etter trening (råd fra en v-mester i styrkeløft).

Noen sier muskler man bygger opp forbrenner flere kalorier. Så leser jeg andre plasser (for eksempel i Fitnessbloggen) at dette er så minimalt at det utgjør ingenting (bare noen 10-talls kalorier i døgnet pr muskel).

Jeg kjenner jo at det har kommet mer og mer muskler, men det ligger en god del spekk mellom musklene og skinnet. Spesielt rundt mage og midje. Har så lyst til å få det bort.

Skrevet

Jeg som er 165 høy og 82 kg:

Jeg blir så forvirret når jeg prøver å sette meg inn i hva som skal gjøres for å gå ned i vekt og samtidig bygge muskler. Det man leser/hører en plass blir motsagt en annen plass.

Noen mener jeg bør spise raske karbohydrater etter trening (ei jeg aktivt trener med og er veldig interessert i fitness), andre sier langsomme karbohydrat og proteiner (treneren min). Tredje varianten er at jeg bør spise proteiner og fett etter trening (råd fra en v-mester i styrkeløft).

Noen sier muskler man bygger opp forbrenner flere kalorier. Så leser jeg andre plasser (for eksempel i Fitnessbloggen) at dette er så minimalt at det utgjør ingenting (bare noen 10-talls kalorier i døgnet pr muskel).

Jeg kjenner jo at det har kommet mer og mer muskler, men det ligger en god del spekk mellom musklene og skinnet. Spesielt rundt mage og midje. Har så lyst til å få det bort.

Det finnes mange veier til rom.. men alt brenner egentlig ned til : kcal inn versus kcal ut! hvis du skal ned i fettprosent må du forbrenne mer enn det du spiser..

Styrketrening (muskler) øker hvileforbrenningen

Intervalltrening/sirkeltrening er også supert for å forbenne fett

og slutt å heng dere opp i så mye detaljer når det kommer til maten. Har hatt venninner som dør av dårlig samvittighet fordi de spiser en brødskive, fordi det er karbohydrater når man egentlig skal gå på diett med proteiner og fett. Ha sunne matvaner, ikke overspis og hold deg aktiv så kommer du til å nå målene dine.

Anonymous poster hash: 9f811...de3

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøver å spise langsomme karbohydrat (havregryn, grovt knekkebrød, bær, grønt), protein (mager cc, ren fisk, rent kjøtt) og sundt fett (nøtter, fet fisk, oljer). Er forsiktig med sukker, hvitt mel og prøver å begrense smør, fete sauser, fete oster etc. Men vekta står stille. Så da antar jeg at jeg rett og slett spiser for mye + at musklene jeg har bygd opp kanskje veier litt mer enn fett.

165 cm/82 kg

Skrevet

Da er neste steg å finne ut hvor mye du faktisk spiser. De fleste overvurderer eller undervurderer hvor mye de faktisk får i seg og får ofte noen aha opplevelser når det vises svart på hvitt.

Anonymous poster hash: 229cc...d25
Skrevet

Sant som du sier. Jeg syns det virker litt komplisert, men jeg må prøve å regne ut hvor mye jeg spiser og hvor mye jeg forbrenner.

(beklager kupping av tråden din ts)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...