AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #1 Skrevet 15. desember 2014 Vi har masse sølvkre hos oss. Prøver å nevne det jeg tror kan ha relevans: - Leilighet, bygget i 2008. - Har bodd en rørlegger her før oss, så regner med rørene er som de skal. - Vi fjernet gulv i stue og på soverom i fjor sommer og la nytt pga fuktskade (grønn parkett). Da veltet det ut med sølvkre. Vi gikk uten gulv ganske lenge (tregt forsikringsselskap), så antar at det var tørt når vi la nytt. Det er godt dekket med plastikk osv. - Vi har ventilasjonen på konstant samt. varmepumpe stort sett hele døgnet (ca 25 grader her). - Støvsuger hver dag pga vi har hunder. - Renser alle sluk og rør med maks 3 mnds mellomrom. - Det er rent og pent her. Kan det være fukt likevel? Kom til å tenke på i anledning at astmaen min har blusset opp igjen, jeg har hatt hodepineproblemer og jeg har mye slim + ofte forkjølelser. Kan det være noe mugg eller et eller annet her? Hvordan går jeg frem hvis det er? Anonymous poster hash: eeaa2...ff3
Heart Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Ja, problemet er fukt og muggsopp. Sølvkre er egentlig helt ufarlige, men de lever bl.a av muggsopp, og derfor dukker de opp på steder der soppen har gode vekstvilkår. Luftveisproblemer og hodepine er to andre typiske tegn på at det er soppsporer i luften. Dere må finne ut hvor fuktigheten og soppen er, og der kan sølvkreene være til hjelp. Bare følg dem. (Og ang. det at rørene sikkert er OK fordi forrige leieboer var rørlegger, så tror jeg absolutt ikke man har dekning for å tenke slik. Det er vel så sannsynlig at vedkommende har valgt raske og enkle løsninger.)
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Ja, problemet er fukt og muggsopp. Sølvkre er egentlig helt ufarlige, men de lever bl.a av muggsopp, og derfor dukker de opp på steder der soppen har gode vekstvilkår. Luftveisproblemer og hodepine er to andre typiske tegn på at det er soppsporer i luften. Dere må finne ut hvor fuktigheten og soppen er, og der kan sølvkreene være til hjelp. Bare følg dem. (Og ang. det at rørene sikkert er OK fordi forrige leieboer var rørlegger, så tror jeg absolutt ikke man har dekning for å tenke slik. Det er vel så sannsynlig at vedkommende har valgt raske og enkle løsninger.) Hvordan kan vi finne ut av det da? De er egentlig litt overalt. Mest på kjøkkenet, badet og vaskerommet - men hender vi ser på soverommet, gjesterommet og i stuen også... Det er ikke han som har bygget huset, men jeg vet at han har forbedret noen av rørene fordi han ikke mente de som fulgte med når de bygget var bra nok - så de skal være ok da tror jeg? Det er papirer på det han har gjort i permen som fulgte med. Anonymous poster hash: eeaa2...ff3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #4 Skrevet 15. desember 2014 Kontakt et skadedyrsfirma eller noen som kan komme på befaring ift. fukt/muggsopp. Det er ikke sunt å purte inn luften. Anonymous poster hash: 90027...297
Minya Skrevet 15. desember 2014 #5 Skrevet 15. desember 2014 Trenger ikke være rørene det er noe galt med. Det kan feks være fukt i selve konstruksjonen på huset, hvis det feks ble oppført høst, vinter eller vår, eller en regnfull sommer. Det er ikke alltid husene og da tilhørende vegger, får sjans til å tørke ordentlig før de blir ferdigstilt. Og selv om en rørlegger har bodd der før og fikset ting, er det ikke dermed sagt at det var en god rørlegger. Det kan være dårlige vinduer, dårlig trekk/ventilasjon i huset, Råtten isolasjon i ytterveggene, fukt i gulv eller tak og evt dårlig drenering langs grunnmur, om du har sokkeleilighet. Få en fuktmåling fra et seriøst selskap og få sjekket alle vegger, gulv og tak.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 Kontakt et skadedyrsfirma eller noen som kan komme på befaring ift. fukt/muggsopp. Det er ikke sunt å purte inn luften. Anonymous poster hash: 90027...297 Er det dyrt å bestille dette? Jeg har dessverre AAP pga kronisk sykdom, så jeg har bare 800 kr på kontoen til neste mandag. Trenger ikke være rørene det er noe galt med. Det kan feks være fukt i selve konstruksjonen på huset, hvis det feks ble oppført høst, vinter eller vår, eller en regnfull sommer. Det er ikke alltid husene og da tilhørende vegger, får sjans til å tørke ordentlig før de blir ferdigstilt. Og selv om en rørlegger har bodd der før og fikset ting, er det ikke dermed sagt at det var en god rørlegger. Det kan være dårlige vinduer, dårlig trekk/ventilasjon i huset, Råtten isolasjon i ytterveggene, fukt i gulv eller tak og evt dårlig drenering langs grunnmur, om du har sokkeleilighet. Få en fuktmåling fra et seriøst selskap og få sjekket alle vegger, gulv og tak. Nei, jeg mente ikke at det måtte være i rørene, jeg bare nevnte det for jeg trodde kanskje det var relevant. Han er en god rørlegger ja, har rykte for å være en av de beste i byen vi bor i. Må de åpne gulvene, veggene eller taket for å sjekke eller hvordan gjør de det? Spurte også personen over om det er dyrt, vet du noe om det? Anonymous poster hash: eeaa2...ff3
Gjest sophia21 Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 (endret) Det kan være ting dere ikke ser så godt... leste at det skal være ekstremt godt isolert for å ikke få problemer om det er høy luftfuktighet, kaldt, møbler tett inntil yttervegg etc. Her var veggene fine, men ble mugg pga dårlig ventilasjon og kalde vegger. Vi lufter mer (men effektivt for å ikke miste varme), bedret ventilasjon, dro møbler litt ut fra veggen, skrudde opp temperaturen og kjøpte avfukter. Kostet noen tusenlapper, men funker som bare rakkern - nesten litt skummelt å se hvor ille det var. Det er sikkert lurt å få inn noen til å se på det, men det koster og du bør gjøre god research. Jeg hadde btw lignende symptomer som deg. Endret 15. desember 2014 av sophia21
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Det kan være ting dere ikke ser så godt... leste at det skal være ekstremt godt isolert for å ikke få problemer om det er høy luftfuktighet, kaldt, møbler tett inntil yttervegg etc. Her var veggene fine, men ble mugg pga dårlig ventilasjon og kalde vegger. Vi lufter mer (men effektivt for å ikke miste varme), bedret ventilasjon, dro møbler litt ut fra veggen, skrudde opp temperaturen og kjøpte avfukter. Kostet noen tusenlapper, men funker som bare rakkern - nesten litt skummelt å se hvor ille det var. Det er sikkert lurt å få inn noen til å se på det, men det koster og du bør gjøre god research. Jeg hadde btw lignende symptomer som deg. Vi har ikke noen møbler inntil veggene annet enn de tingene som sitter fast (kjøkkenbenk osv), bare kjøleskapet. God research? Hvordan gjør jeg det da? Koster... Hvor mye da? Mer enn 800 kr? Anonymous poster hash: eeaa2...ff3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Her var det mange "eksperter" med gode råd og lite fagkubnskap ute og gikk! Sølvkre er i samme familie som midd, som er i senger, og kakelakker. Er en allergisk mot ett av disse så reagerer en med både astma og allergi på alle tre når de befinner seg i nærheten av der en oppholder seg. Sølvkre er et "krepsedyr". Det beveger seg på en spesiell måte, er lys og lyd sky, og må ha høy luftfuktighet for å overleve. Dine helsemessige forverringer kan ha to årsaker, både fukt/gammel fuktskade og fukt gir mugg, midd og bakterievekst og Sølvkre. Alt dette henger sammen og årsaken ligger i lekkasjen dere har hatt som ikke er forsvarlig utbedret. Når et forsikringsselskap har vært inne i bildet tidligere, så er det der du skal rette henvendelsene dine. Forsikringssaken må gjenåpnes! Vil ikke forsikringsselskapet det, så kontakter du en advokar som har kunnskap om dette temaet, ogmikke en hvilken som helst advokat med allmennkunnskap. Du har innboforsikring? Da har du og rettshjelpsdekning. Forsikringsselskapet SKRIVER du til ikke ringer her er det ekstremt viktig at du kan dokumentere all kontakt skriftlig ellers kan dette gå veldig galt. Sannsynligvis vil den boligen aldri bli beboelig for deg med din helse så vil du bli bedre bør du flytte! Du bør åg vurdere om du skal kvitte deg med hundene. Du kan låne fea biblioteket eller kjøpe boka, skadesanering i bolighus etter brann og vannskader. Forfatterne er bl.a. Kjell Aas, Finn Levy de andre husker jeg ikke i farten... Støvsuging hjelper lite dersom du ikke kaster støvsugerposen ut av huset med en gang støvsugeren slås av. Ellers ligger sølvkreene og yngler i støvsugerposen og nye kommer til raskt. Skadedyrfirmaer har lite for seg her bør Pegasuslab.se inn i bildet, betalt av forsikringsselskapet. Anonymous poster hash: a2590...583
Blackbird Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Her var det mange "eksperter" med gode råd og lite fagkubnskap ute og gikk! Sølvkre er i samme familie som midd, som er i senger, og kakelakker. Er en allergisk mot ett av disse så reagerer en med både astma og allergi på alle tre når de befinner seg i nærheten av der en oppholder seg. Sølvkre er et "krepsedyr". Det beveger seg på en spesiell måte, er lys og lyd sky, og må ha høy luftfuktighet for å overleve. Dine helsemessige forverringer kan ha to årsaker, både fukt/gammel fuktskade og fukt gir mugg, midd og bakterievekst og Sølvkre. Alt dette henger sammen og årsaken ligger i lekkasjen dere har hatt som ikke er forsvarlig utbedret. Når et forsikringsselskap har vært inne i bildet tidligere, så er det der du skal rette henvendelsene dine. Forsikringssaken må gjenåpnes! Vil ikke forsikringsselskapet det, så kontakter du en advokar som har kunnskap om dette temaet, ogmikke en hvilken som helst advokat med allmennkunnskap. Du har innboforsikring? Da har du og rettshjelpsdekning. Forsikringsselskapet SKRIVER du til ikke ringer her er det ekstremt viktig at du kan dokumentere all kontakt skriftlig ellers kan dette gå veldig galt. Sannsynligvis vil den boligen aldri bli beboelig for deg med din helse så vil du bli bedre bør du flytte! Du bør åg vurdere om du skal kvitte deg med hundene. Du kan låne fea biblioteket eller kjøpe boka, skadesanering i bolighus etter brann og vannskader. Forfatterne er bl.a. Kjell Aas, Finn Levy de andre husker jeg ikke i farten... Støvsuging hjelper lite dersom du ikke kaster støvsugerposen ut av huset med en gang støvsugeren slås av. Ellers ligger sølvkreene og yngler i støvsugerposen og nye kommer til raskt. Skadedyrfirmaer har lite for seg her bør Pegasuslab.se inn i bildet, betalt av forsikringsselskapet. Anonymous poster hash: a2590...583 Fint svar. Jeg lurte på om kanskje du kan svare meg også. 😜 En jeg kjenner er veldig plaget med sølvkre. De er overalt i huset på 2 egt, i senga, i gangen, badet, kjøkkenet.. De er litt større enn de sølvkreene jeg har hatt i en leil jeg leide tidligere. Skadedyrfirma har vært inne og sier dette er en annen type som ikke går etter fukt. Vanligvis et jo sølvkre en fuktindikator, men de mente altså at dette ikke er det og at de er mer motstandsdyktig mot fjerning enn vanlige sølvkre. Huseier er temmelig fortvilet! Har du noen tanker?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 Sølvkre er små når de er unge og nyklekkede, svære ekle og feite når de er gamle og fullvoksne. At de finnes i andre varianter kjenne rjeg ikke til. Mulig sølvkre er som kakelakker, i forskjellige utgaver? Den som har krypa, kan prøve å sende en mail til pegasuslab.se og spørre der. De er veldig hjelpsomme og har bred kunnskap om mangt og mye knyttet til skademekanismer i bygninger. Gå på sidene deres og les.Anonymous poster hash: a2590...583
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #12 Skrevet 15. desember 2014 Her var det mange "eksperter" med gode råd og lite fagkubnskap ute og gikk! Sølvkre er i samme familie som midd, som er i senger, og kakelakker. Er en allergisk mot ett av disse så reagerer en med både astma og allergi på alle tre når de befinner seg i nærheten av der en oppholder seg. Sølvkre er et "krepsedyr". Det beveger seg på en spesiell måte, er lys og lyd sky, og må ha høy luftfuktighet for å overleve. Dine helsemessige forverringer kan ha to årsaker, både fukt/gammel fuktskade og fukt gir mugg, midd og bakterievekst og Sølvkre. Alt dette henger sammen og årsaken ligger i lekkasjen dere har hatt som ikke er forsvarlig utbedret. Når et forsikringsselskap har vært inne i bildet tidligere, så er det der du skal rette henvendelsene dine. Forsikringssaken må gjenåpnes! Vil ikke forsikringsselskapet det, så kontakter du en advokar som har kunnskap om dette temaet, ogmikke en hvilken som helst advokat med allmennkunnskap. Du har innboforsikring? Da har du og rettshjelpsdekning. Forsikringsselskapet SKRIVER du til ikke ringer her er det ekstremt viktig at du kan dokumentere all kontakt skriftlig ellers kan dette gå veldig galt. Sannsynligvis vil den boligen aldri bli beboelig for deg med din helse så vil du bli bedre bør du flytte! Du bør åg vurdere om du skal kvitte deg med hundene. Skadedyrfirmaer har lite for seg her bør Pegasuslab.se inn i bildet, betalt av forsikringsselskapet. Er ikke allergisk mot midd. Hvordan vet du at lekkasjen vår ikke er forsvarlig utbedret? Og hvilket grunnlag sier du at leiligheten aldri vil være beboelig? Kvitte meg med hundene er HELT og fullstendig uaktuelt. Det blir som å be noen kvitte seg med barna sine. Hallo... Anonymous poster hash: eeaa2...ff3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #13 Skrevet 15. desember 2014 Er ikke allergisk mot midd.Hvordan vet du at lekkasjen vår ikke er forsvarlig utbedret?Og hvilket grunnlag sier du at leiligheten aldri vil være beboelig?Kvitte meg med hundene er HELT og fullstendig uaktuelt. Det blir som å be noen kvitte seg med barna sine. Hallo... Anonymous poster hash: eeaa2...ff3 Forverring av helse / astma kan i ditt tilfelle ses i sammenheng med enten bygningsmessige forhold knyttet til fukt eller til hundene. det er vanlig anbefaling at personer som er astmatiske og har inneklimasymptomer slik du beskriver at du har, finner seg annen egnet bolig fordi man erfaringsmessig ser at de helsemessige symptomene ikke forsvinner ved fortsatt opphold i boligen der har vært fuktskader i. Dette til tross for omfattende renovering, da det er nesten umulig å få renovert godt nok for sensitiverte personer. Se Jan V. Bakke sin doktoravhandling, ansatte ved Dravold på NTNU, Universitetet i Begen og Ingunn i Stavanger, Inger Granlund Som har skrevet bok, m.fl. Hva du gjør med dine hunder er ikke min sak. Jeg bestemmer ikke, jeg anbefaler. Husk på at barn noen ganger havner hos barnevernet for både barnas og foreldrenes beste. Anonymous poster hash: a2590...583
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #14 Skrevet 15. desember 2014 Forverring av helse / astma kan i ditt tilfelle ses i sammenheng med enten bygningsmessige forhold knyttet til fukt eller til hundene. det er vanlig anbefaling at personer som er astmatiske og har inneklimasymptomer slik du beskriver at du har, finner seg annen egnet bolig fordi man erfaringsmessig ser at de helsemessige symptomene ikke forsvinner ved fortsatt opphold i boligen der har vært fuktskader i. Dette til tross for omfattende renovering, da det er nesten umulig å få renovert godt nok for sensitiverte personer. Se Jan V. Bakke sin doktoravhandling, ansatte ved Dravold på NTNU, Universitetet i Begen og Ingunn i Stavanger, Inger Granlund Som har skrevet bok, m.fl. Hva du gjør med dine hunder er ikke min sak. Jeg bestemmer ikke, jeg anbefaler. Husk på at barn noen ganger havner hos barnevernet for både barnas og foreldrenes beste. Jeg har ikke allergi mot hund, og legen har sagt at plagene mine ikke kommer av de. Har også hatt hund før, men hadde jo ikke astma da.. Disse problemene er jo kommet etter vi flyttet hit i 2011.... Har snakket med min samboer, og vi har vel egentlig funnet ut at det beste er å flytte. Det er andre ting som gjør at vi har litt lyst å flytte fra før av også, så det er nok det beste for oss. Barn havner ikke hos barnevernet fordi foreldrene har symptomer på inneklima-plager uten at det er på noen måte bekreftet. Anonymous poster hash: eeaa2...ff3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #15 Skrevet 16. desember 2014 Jeg ville ikke stolt på at alt er greit med røropplegget bare fordi forrige eier var rørlegger. Skomakerens barn etc... Jeg antar at problemet kun er på badet (har hatt sølvkre noen steder jeg leide, og det var kun på badet). Ville desinfisert badet (vask med klorin)og renset rør skikkelig med Plumbo eller liknende og etterskylt med klorin, og latt badet tørke opp skikkelig. Noen dager uten dusj og med vaks og tannpuss på kjøkkenet klarer alle. Anonymous poster hash: b7253...522
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #16 Skrevet 16. desember 2014 http://www.kk.no/livsstil/disse-vil-du-ikke-ha-p%C3%A5-badet-18041 Anonymous poster hash: b7253...522
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #17 Skrevet 16. desember 2014 Jeg ville ikke stolt på at alt er greit med røropplegget bare fordi forrige eier var rørlegger. Skomakerens barn etc... Jeg antar at problemet kun er på badet (har hatt sølvkre noen steder jeg leide, og det var kun på badet). Ville desinfisert badet (vask med klorin)og renset rør skikkelig med Plumbo eller liknende og etterskylt med klorin, og latt badet tørke opp skikkelig. Noen dager uten dusj og med vaks og tannpuss på kjøkkenet klarer alle. Anonymous poster hash: b7253...522 Dette er et råd til ingen nytte, du utrydder ikke sølvkre på dette viset! Anonymous poster hash: a2590...583
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #18 Skrevet 16. desember 2014 Jeg ville ikke stolt på at alt er greit med røropplegget bare fordi forrige eier var rørlegger. Skomakerens barn etc... Jeg antar at problemet kun er på badet (har hatt sølvkre noen steder jeg leide, og det var kun på badet). Ville desinfisert badet (vask med klorin)og renset rør skikkelig med Plumbo eller liknende og etterskylt med klorin, og latt badet tørke opp skikkelig. Noen dager uten dusj og med vaks og tannpuss på kjøkkenet klarer alle. Anonymous poster hash: b7253...522 Vasker badet med klorin hver uke. Som sagt renser vi rørene jevnlig (ikke med plumbo som alle som vet NOE om rør vet at man ikke skal, men ordentlig!). Noen dager uten dusj er for meg helt uaktuelt, men vi er da på ferie 4 uker i året, så det skulle da hatt rikelig tid til å tørke da dersom det i det hele tatt var en sjans for at det var problemet (noe det ikke er). Anonymous poster hash: eeaa2...ff3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå