Gå til innhold

Barn bruke penger på hva man vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel er man når dette er juridisk forsvarlig?

Anonymous poster hash: c42ee...727
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte da jeg var 13 (dvs da jeg begynte på ungdomsskolen). Begynte å ha ansvar for egne kleskjøp og totaløkonomi, ute om mat, bolig og skolebehov.

Når det er forsvarlig, kommer jo helt an på barnet. Jeg håper jo at mine barn skal være modne for å begynne å ha en egen "privatøkonomi" på den alderen, men det er jo ingen garantier. Man må nesten se det an.

Hva gjør barnet med pengene om det får 200 kr i gave? Sparer eller kjøper "bare tull"? Hva ønsker barnet å bruke penger på? Slike observasjoner gir grunnlag for å si noe om barnets modenhet.

Jeg tror også det er viktig å snakke med barna om penger og disposisjoner fra de er unge. Man må gjøre det på en slik måte at de ikke blir pålagt de voksnes bekymringer og blir redde for å ikke ha det de trenger. Men samtidig synes jeg godt man kan gjøre det til et familieprosjekt å spare til ting man ønsker seg. F.eks hele familien er klar over at "nå sparer vi til en tur til Grand Canaria i vinterferien".

Anonymous poster hash: bfe5d...c39
Skrevet

"Juridisk" er nok ikke relevant her. Jeg tror det kommer an på hvert enkelt barn, hvordan de håndterer de pengene de har, hvordan de er som personer. Det må sees an.

Anonymous poster hash: 67c83...a6a
Skrevet

Jurdisk kan man selv råde over penger som en selv har tjent etter fylte 15 år eller har fått av til egen rådighet. Dvs at dersom barnet har fått f.eks en bursdagsgave kan de selv bestemme hva de skal bruke de på, dersom det tydelig kommer frem at de har fått fri rådighet. Dette gjelder uansett alder. Men selvsagt tar man jo litt høyde for summen og alderen på barnet.

Anonymous poster hash: ad956...74c

Skrevet

Veldig mange banker gir ikke barn bankkort før de er 13 år - jeg vet at DNB gir ut bankkort før. Disse kortene har mange begrensinger. Som flere skriver, er det nok opp til hvert enkelt barn og dens utvikling og interesse for sin privatøkonomi som bør styre. Ingen er like, og dermed finnes det heller ikke et svar som gjelder for alle. Det må tilpasses.

Vi har to på 12 hvor den ene sparer og hos den andre så brenner pengene i lomma. Slik er det, og den ene trenger da strengere regler en den andre. Det er viktig å lære barna å spare. Da kommer mye av det andre av seg selv.

Du kan lese her hva jeg mener om å lære barna sparing. http://www.dittmotto.no/hvordan-fa-kidza-til-a-spare/

Prøvd deg frem, slipp opp litt og litt, sett gjerne opp en plan sammen med barnet, så er det forutsigbart. Jo tidligere de lærer, jo mer selvstendige er de til å overta økonomien sin når det er rett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...