Girl-Next-Door Skrevet 28. juli 2004 #1 Del Skrevet 28. juli 2004 Er det flere som skal ta et år eller flere i utlandet til høsten? Jeg drar til London i september for å fullføre min bachelorgrad ved et universitet der. Skal være i England i ett år. Hvordan forbereder dere dere til et slikt år? Jeg føler at jeg ikke gjør noen forberedelser. Det eneste jeg har gjort er å bestille flybilletter. Jeg har et par lengre utenlandsopphold bak meg, men aldri skole. Hva er dere nervøse for, og hva gleder dere dere til? Jeg både gruer og gleder meg.... Men det som er sikkert er at det vlir et opplevelsesrikt år!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. juli 2004 #2 Del Skrevet 28. juli 2004 Jeg har studert i England i 3 år. Jeg begynte vel et år i forveien med å velge universitet o.l. Men straks jeg hadde kommet inn var det vel ingen spesielle forberedelser jeg gjorde. Fikk studenthybel på campus, søkte studielån fra Lånekassen og skrev liste over hva jeg skulle pakke. Det var veldig greit da vi kom dit. Alle studentene kom samtidig så vi ble møtt av folk som viste oss hvor vi skulle bo og slikt. Fikk vite nærmeste butikk o.l. og det var mange rare tilstelninger første uken hvor vi ble kjent med andre, fikk vite litt om studiet osv. Jeg tror ikke jeg var spesielt nervøs for å dra dit. Alt var ordnet for oss og det var ingenting å bekymre seg for. Jeg kunne allerede så godt som flytende engelsk så språket var aldri noe problem. Jeg gledet meg derimot veldig til å treffe nye folk, få oppleve England på en annen måte enn gjennom ferier, selve studiet osv. Du kommer garantert til å ha det kjempegøy! Jeg reiser på ferie til London om et par dager og skal treffe igjen mine to beste venner fra studietiden. Det var eneste minus med turen, at vennene ikke akkurat ble varige fordi man etter studieslutt dro til hver sine land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niniel Skrevet 28. juli 2004 #3 Del Skrevet 28. juli 2004 Jeg drar også til London i september, skal ta mastergrad (ettårig). Jeg skal bo hos ei venninne, så jeg har ikke sett noe på studentcampusene. Ikke har jeg bestilt flybillett heller, det burde jeg kanskje begynt å tenke på...hehe.. Jeg gleder meg masse! Det eneste som er dumt er å måtte flytte fra alle vennene jeg har fått her i Bergen. Men så kommer jeg jo tilbake om et år, så det er ikke så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 28. juli 2004 #4 Del Skrevet 28. juli 2004 Jeg har også studert i England, og gjorde heller ikke de store forberedelsene. Å finne et sted å bo er jo smart, da. Men hvis du skal betale skolepenger, kan det være et problem at du må betale dette før studielånet har kommet igjenom. De færreste har jo 70 000 på konto, så da kan det jo evn. være en ide med en god avtale med enten banken eller foreldre, sånn at man får betalt. Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyibyen Skrevet 29. juli 2004 #5 Del Skrevet 29. juli 2004 Du verden, er det så lett i England? Da jeg studerte i Nederland strevde jeg fælt i begynnelsen, det var så mye som skulle ordnes. Men jeg reiste på eget initiativ, da, uten å kjenne noen og ikke i forbindelse med ERASMUS eller universitetssamarbeid. Før du fikk gjort noe som helst måtte du stå i kø på mange kontorer og ta mange telefoner for å få oppholdstillatelse. For å åpne bankkonto måtte du ha et "ligningsnummer" som du fikk hos skatteetaten. Og skattetaten krever all slags dokumentasjon for å kunne gi deg dette, så jeg ble sendt i ring, fra den ene til den andre. Husker jeg brukte noen måneder på å få alt i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 29. juli 2004 #6 Del Skrevet 29. juli 2004 Jeg reiste også på eget initiativ, tok en Bachelor-grad. Fikk bankkonto uten annet enn legitimasjon. Oppholdstillatelse trenger man ikke innen EØS. Skatteetaten krever ingen verdens ting når man er der for å studere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #7 Del Skrevet 29. juli 2004 Oppholdstillatelse trenger man ikke innen EØS. Skatteetaten krever ingen verdens ting når man er der for å studere. Dette stemmer nok ikke overalt (i alle EU-land). Det er som å si at du kan reise uten pass overalt i EU! I Nederland kan du som EØSer bo i 3 mnd uten papirarbeid. Da får du en midlertidig oppholdstillatelse. Men deretter må du "legitimere" deg, og blir innkalt igjen. Det går jo lettere når man er student, man har da rukket å fått studentkort, papirer etc. men immigrasjonskontoret krevde mange papirer og blanketter fra alt fra lånekassen (for å bevise at jeg hadde penger og ikke slulle søke trygd/ stipend i Nederland) til folketrygden (så de vet at jeg har rett til behandling hvis jeg hadde havnet på sykehus). I Nederland opererer man ikke med personnummer, der har man et "sosial-fiskalt" ligningsnummer som man må ha for å åpne konto (og i de fleste andre situasjoner). Da må man innom skatteetaten. Kanskje slikt er lettere i England, men jeg ville uansett undersøkt for å være føre var, iallefall de blankettene fra folketrygden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kelsey Skrevet 1. august 2004 #8 Del Skrevet 1. august 2004 Har ikke vært student, men har bodd i to perioder i utlandet. Utenom det praktiske har jeg brukt litt tid på å lese om stedet jeg skal til, og funnet fram til severdigheter jeg vil besøke, ting som er verdt å vite osv. Hvis det er et sted man bare skal bo midlertidig så er det jo litt morsomt å få med seg det stedet har å by på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå