AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #1 Skrevet 14. desember 2014 Nå er samboern og familien hans i gang igjen ... Ringe kveld etter kveld og diskutere gavene til ungene. Verken tanter, onkler eller besteforeldre skal bruke de små grå på å tenke ut en liten oppmerksomhet til jul. De skal vite hva de må kjøpe og helst skal vi handle inn for dem siden de bor i andre byer. For onkel kjøper samboeren min gave til egne barn, og vise versa. De trenger ikke overføre penger engang, for gavene koster omtrent det samme. De bare ringer og avtaler hva som kjøpes eller er kjøpt ... Tante kjøper gaver til egne barn og ringer for å fortelle sine brødre hva hun har kjøpt fra dem og minner dem på kontonummeret ... I mine øyne er en del av julegavekonseptet at det er en gave fra den personen som gir den. Noe de har tenkt ut, noe de gjerne vil gi, ikke et bestillingsverk. Det er så meningsløst. Greit nok slipper en å få ubrukelige ting som ingen ønsker seg, men julegaver skal da uansett ikke bare være en utveskling av pengeverdier, et bestillingsverk av akkurat det ungene ønsker seg. Anonymous poster hash: 84771...92d 2
GammelKaktus Skrevet 14. desember 2014 #2 Skrevet 14. desember 2014 Venner og familie spør meg og om hva lillegutt ønsker seg til jul, synes det er greit jeg, da slipper han å få to av samme ting + vi får mye ull Jeg slipper å stresse med bytting og de som spør slipper å stresse seg i hjel med å finne på noe å gi. Gjør det samme jeg med mine venners barn. Greit å gjøre det slik, blir enklest for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #3 Skrevet 14. desember 2014 Bytting skjønner jeg meg heller ikke på, men det er visst blitt en folkesport. Jævla kult å legge flid og varme i gaven når folk bare bytter den. Fx gir jeg en bok som jeg tror noen vil like, virkelig plukker ut for vedkommende, og så bytter de den bare fordi de heller vil ha en annen... Meningsløst.Anonymous poster hash: 84771...92d
GammelKaktus Skrevet 14. desember 2014 #4 Skrevet 14. desember 2014 Bytting skjønner jeg meg heller ikke på, men det er visst blitt en folkesport. Jævla kult å legge flid og varme i gaven når folk bare bytter den. Fx gir jeg en bok som jeg tror noen vil like, virkelig plukker ut for vedkommende, og så bytter de den bare fordi de heller vil ha en annen... Meningsløst.Anonymous poster hash: 84771...92d Folk har jo ikke lik smak da, noen blir hoppende glad for å få Erna Solberg's biografi i gave mens andre får fnatt av tanken. Er jo bedre at de da har muligheten til å bytte den hvis de ikke er begeistret, uansett hva det er. Og når du får to av noe, da er det jo greit å få bytte den ene i noe annet osv. 3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #5 Skrevet 14. desember 2014 AnonymBruker, on 14 Dec 2014 - 23:15, said: Bytting skjønner jeg meg heller ikke på, men det er visst blitt en folkesport. Jævla kult å legge flid og varme i gaven når folk bare bytter den. Fx gir jeg en bok som jeg tror noen vil like, virkelig plukker ut for vedkommende, og så bytter de den bare fordi de heller vil ha en annen... Meningsløst.Anonymous poster hash: 84771...92d Ser ikke helt problemet her altså, er det ikke bedre at de bytter den i noe de kommer til å bruke og ha glede av enn at du kaster vekk de pengene på noe som aldri blir brukt? Anonymous poster hash: 009ca...6f5 1
Kjetil E Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 Bytting skjønner jeg meg heller ikke på, men det er visst blitt en folkesport. Jævla kult å legge flid og varme i gaven når folk bare bytter den. Fx gir jeg en bok som jeg tror noen vil like, virkelig plukker ut for vedkommende, og så bytter de den bare fordi de heller vil ha en annen... Meningsløst.Anonymous poster hash: 84771...92d Jeg bytter aldri gaver, med mindre jeg har fått to like (f.eks samme bok av flere). Eller jeg har fått klær i en størrelse som ikke passer. 1
Eliza Doalot Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Jeg er ganske enig med deg, særlig i det som handler om at poenget med å gi gaver er å bruke tid og energi på å finne en fin gave til folk man bryr seg om. Det er helt greit å uttrykke ønsker, men rene bestillingsverk har jeg ikke sans for. Av samme grunn gir jeg heller ikke penger eller gavekort annet enn i spesielle tilfeller. Jeg ser likevel at det til en viss grad er behov for litt organisering rundt gaver til barn. Mine barn har fire sett besteforeldre, og uten litt veiledning om behov og organisering med hvem som kjøper hva av større ting, blir det fort både dobbelt og trippelt av ting. Det gavner ingen. Utover det synes jeg det er et poeng at giver selv finner gaven, og jeg skjønner godt at du ikke liker måten svigerfamilien ordner det på.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Gaver skal være fra forskjellige folk, det er hele meninga med gavene. Ellers blir det jo bare en haug gaver fra foreldrene, sponset av onkel Kåre og tante Frida. Men ingen gaver fra dem. Anonymous poster hash: 98455...af3
Daria Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Hvis man bor på hver sin kant av landet og uansett ikke skal treffes til jul synes jeg det høres ut som en lur løsning å samarbeide om innkjøp - det sparer tid og det sparer miljøet, fordi man slipper ekstra transport. At man snakker litt sammen og samordner hvem som gir hva til hvilket barn er neppe særlig uvanlig, og jeg klarer ikke helt å se at det er hvem som står for det fysiske innkjøpet av gaven som avgjør gavens mening og omtanke. Si at min søster bor en dagsreise unna og forteller at min niese ønsker seg en spesiell bok. Jeg kan a)gå i bokhandelen, kjøpe boka, gå på posten og sende den. b)bestille boka i nettbokhandelen, og sette min søsters adresse som leveringsadresse c)overføre penger til søster og be henne kjøpe boka. Slik jeg ser det handler det om hva som er mest praktisk, gaven er fra meg uansett hvordan jeg løser innkjøpet. 2
Eliza Doalot Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Hvis man bor på hver sin kant av landet og uansett ikke skal treffes til jul synes jeg det høres ut som en lur løsning å samarbeide om innkjøp - det sparer tid og det sparer miljøet, fordi man slipper ekstra transport. At man snakker litt sammen og samordner hvem som gir hva til hvilket barn er neppe særlig uvanlig, og jeg klarer ikke helt å se at det er hvem som står for det fysiske innkjøpet av gaven som avgjør gavens mening og omtanke. Si at min søster bor en dagsreise unna og forteller at min niese ønsker seg en spesiell bok. Jeg kan a)gå i bokhandelen, kjøpe boka, gå på posten og sende den. b)bestille boka i nettbokhandelen, og sette min søsters adresse som leveringsadresse c)overføre penger til søster og be henne kjøpe boka. Slik jeg ser det handler det om hva som er mest praktisk, gaven er fra meg uansett hvordan jeg løser innkjøpet. Er ønske en spesifikk bok spiller det jo liten rolle hvem som kjøper, det er jeg enig i. Men dersom ønske ikke er en spesiell bok, men bøker generelt så har det jo faktisk noe å si hvem som kjøper, og det er i hvertfall poenget mitt. Jeg synes litt av poenget med gaver er at giveren bruker sin kjennskap til mottakeren for å plukke ut en gave han tror vil falle i smak, og det fordrer jo at giver selv er engasjert i gaveekjøpet. (Det er selvfølgelig en mulighet at giver plukker ut gaven, men ber mor utføre det faktiske kjøpet for å unngå frakt ol. Det er helt ok etter min mening.)
Engel Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 (endret) Jeg syns det er SUPERT å bli spurt om hva vi ønsker oss til ungene til jul jeg! Vil mye heller få ting til de som de har bruk for og som de ønsker seg enn å ende opp med masse dill som enten blir liggende å ta opp plass mens det samler støv, eller som må byttes. For ja, jeg bytter heller enn å måtte kaste eller gi bort ubrukte ting. Jeg lever i den troen at de fleste som gir bort gavene også heller ønsker det. Familie man ser sjeldent og dermed ikke vet hva som er interessene akkurat nå er jo håpløst å kjøpe til. Jeg hadde slitt veldig med gaver til min søsters tenåringsgutter uten tips feks. Vi ser dem ca 1 gang i året, umulig å vite hva de trenger eller ønsker seg ut fra det. Dog kjøper jeg alltid gavene til dem selv og sender de da. Selv om det setter begrensninger på fysisk størrelse og vekt på gavene for å unngå store kostnader for sending. Og noen ganger får man jo gode ideer og finner den perfekte gaven, og da er det jo ekstra hyggelig å gi det bort. Så får man bare krysse fingrene for at den faktisk er så "perfekt" som man tror. Tror nok at en del "perfekte" gaver blir byttet også. Jeg er med svigermor og kjøper gaver fra svigers til våre unger. Rett og slett fordi det er omtrent umulig for de å skjønne ønskelistene til ungene, og fordi det er greit å vite hva de har fra før så vi ikke får så mye dobbelt opp. Og så får jeg mulighet til å påvirke slik at det også kommer noen praktiske gaver derfra, siden de gir ganske dyre gaver... Men jeg skulle ønske jeg kunne fått svigers til å slutte å kjøpe julegaver til meg og mannen, for vi har alt vi trenger og ender opp med å ønske oss ting vi uansett ville kjøpt selv om det ikke var jul liksom... Og da er jeg enig i at poenget med gaver er litt borte. Men det er uansett bedre enn å få masse dill man ikke har bruk for. Når det er sagt så er min søster flink til å gi hjemmelagde gaver. Det er personlig og utrolig hyggelig å få! Det er de beste gavene spør du meg. Mens gaver kjøpt på måfå sjeldent er vellykket.... Endret 15. desember 2014 av Engel
Eliza Doalot Skrevet 15. desember 2014 #12 Skrevet 15. desember 2014 Bare for å gjøre det helt klart - Jeg er ikke imot at giver skal spørre om ønsker! Langt i fra! Men jeg synes det er stor forskjell på å lever en bestilling på en helt spesifikk gjenstand (eller kjøpe den selv også informere etterpå, som vel var TS tilfelle) og det å fortelle at datter 1 ønsker seg klær i str 128, lego og spill, mens datter 2 ønsker seg dukkeklær, bøker og glansbilder også kan giveren selv bestemme hvilke av ønskene (eller noe helt annet) han vil kjøpe.
Pipzky Skrevet 15. desember 2014 #13 Skrevet 15. desember 2014 Jeg er av prinsippet at man bytter ikke gaver, med mindre det er feil størrelse eller man har fått 2like. Synes det er frekt å bytte gaver. Har man ikke gitt ønskeliste så kan en ikke forvente å få noe en ønsker seg og da gjør gavegiverne en innsats for å finne noe til deg, da skal ikke den byttes. Da har du ikke respekt for vedkommende som har kjøpt gaven. Samtidig tar jeg stor avstand til penger og gavekort som julegave, men i år får Svogeren min gavekort fordi han har problemer med å få gaver med seg på fly hjem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå