la_luz Skrevet 14. desember 2014 #1 Skrevet 14. desember 2014 Vi lagde hjmmelaget marsipan i går (mandler, melis og eggehviter). Ungene var jo selvfølgelig med å lage, i dag kastet minstejenta opp. Jeg tenker at vi ikke kan servere den. Men det er jo mye jobb og råvarer som er brukt, vil jo gjerne beholde den. Hvis jeg sterker figurene og og så tar sjokolade over , blir det bar? Eller er det noe annet lurt jeg kan gjøre for å varmebehandle den på slik at marsipanen blir friskmeldt?
Pringle Skrevet 15. desember 2014 #2 Skrevet 15. desember 2014 Har du grunn til å tro at jenta ble matforgiftet, og at marsipanen hadde skylden? 4
Gjest Haaploes Skrevet 15. desember 2014 #3 Skrevet 15. desember 2014 Eller er det smittefaren du har i tankene?
Kontormus Skrevet 15. desember 2014 #4 Skrevet 15. desember 2014 Neh, kan aldri tenke meg at det var marsipanen hun ble dårlig av. I så fall må det være fordi hun spiste for mye. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #5 Skrevet 15. desember 2014 Slik jeg tolket det var at jenta har blitt syk og siden hun håndterte marsipanen kan det være bakterier i den.Anonymous poster hash: bd2f4...981 3
Skogkløver Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 Hva med å lage kransekakestenger av den?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #7 Skrevet 15. desember 2014 Neh, kan aldri tenke meg at det var marsipanen hun ble dårlig av. I så fall må det være fordi hun spiste for mye. Jeg snek meg i nattens mulm og mørke ned fra gjesterommet og inn på kjøkkenet til mormor, der jeg tømte en hel pose med seigmenn. Tror jeg var 4, og herrejesus så dårlig jeg ble etter noen timer! Anonymous poster hash: db37f...533 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Du kan steke dem, så blir de i grunnen til kransekaker, altså. Det oppdaget jeg første gangen jeg skulle lage kransekaker, og trodde jeg hadde tatt feil og brukt en oppskrift på marsipan. Anonymous poster hash: 23e26...987
Eliza Doalot Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Du kan fint steke marsipan. Som andre sier, det er mer eller mindre karnsekakemasse. Men, om jeg forstår deg rett så vil du steke dem for å fjerne evnt bakterier? Det tviler jeg på at du får til. For å oppnå høy nok temperatur til at bakteriene dør, må deigen gjennomstekes skikkelig. Da vil den bli steinhard og skikkelig skummel for tenner. Skjønner at det er kjedelig, men jeg ville nok kastet den.
Gjest Margit Spat Skrevet 15. desember 2014 #11 Skrevet 15. desember 2014 Jeg regner med det er smittefare i forbindelse med omgangssyke du tenker på, og ikke at barnet ble sykt av marsipanen. Det vil ikke nytte å fryse den ned, da omgangssykeviruset overlever nedfrysing. Skal du steke den må hele sulamitten gjennomstekes, som også er nevnt over. Da vil marsipanen bli så tørr og hard at den ikke lenger er egnet til å spise. Derfor: kast hele sulamitten. Arbeidet og ingrediensene er ikke verdt risikoen for smittespredning.
la_luz Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #12 Skrevet 15. desember 2014 Ja var smittefar jeg tenkte på ja… Så da må vi vel kaste den da….
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå