AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #1 Skrevet 14. desember 2014 Jeg vurderer å ta meg et alkofritt år - dvs et helt hvitt 2015. Ikke det at jeg drikker så innmari mye, men det blir lett endel vinglass i løpet av uka. Jeg er lei av å føle meg ekstra trøtt og uopplagt på morgenen, og lei av å bruke penger på vin og øl. Er det noen som har prøvd å ha et lengre opphold fra alkohol som kan fortelle om hvordan det gikk? Følte du deg mer opplagt i hverdagen? Gikk du ned i vekt? Hvordan reagerte menneskene rundt deg på valget ditt? Er mest interessert i svar fra folk som har hatt avstått fra alkohol UTEN å være gravide (har avstått fra alkohol under svangerskap selv, og da reagerer omgivelsene med forståelse, så det blir en litt annen greie). Anonymous poster hash: 9897c...8e4
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #2 Skrevet 14. desember 2014 Jeg vurderer å ta meg et alkofritt år - dvs et helt hvitt 2015. Ikke det at jeg drikker så innmari mye, men det blir lett endel vinglass i løpet av uka. Jeg er lei av å føle meg ekstra trøtt og uopplagt på morgenen, og lei av å bruke penger på vin og øl. Er det noen som har prøvd å ha et lengre opphold fra alkohol som kan fortelle om hvordan det gikk? Følte du deg mer opplagt i hverdagen? Gikk du ned i vekt? Hvordan reagerte menneskene rundt deg på valget ditt? Er mest interessert i svar fra folk som har hatt avstått fra alkohol UTEN å være gravide (har avstått fra alkohol under svangerskap selv, og da reagerer omgivelsene med forståelse, så det blir en litt annen greie).Anonymous poster hash: 9897c...8e4 Jeg har ikke drukket på tre år. Ikke et vinglass.. Jeg var den som drakk og var på fylla hver helg til langt oppi tjueårene. Hvorfor? Fordi jeg ikke har lyst. Og derfor drikker jeg ikke. Hva jeg sier når folk spør? Fordi jeg ikke har lyst.. Har de et problem med å forstå det, da ser jeg bare rart på dem.Anonymous poster hash: 01041...72b 2
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #3 Skrevet 14. desember 2014 Jeg går ikke ut så ofte, men de gangene jeg er på fest på jobb e.l., så er det liksom forventet at man skal drikke. Er egentlig dritt lei av alkohol nå. Blir et par vinglass på kvelden for å "roe ned" og "kose seg". Har bare økt på. Tenker å droppe alkohol helt cold turkey, dvs ikke trappe ned forbruket. Bare kutte tvert.Anonymous poster hash: 9897c...8e4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #4 Skrevet 15. desember 2014 Jeg har noen måneder med så og si opphold nå, grunnet medisin. Kan ta et glass innimellom, men helst ikke. Skal til sammen gå 8 mnd. Jeg er hun som gjerne tar 2-3 glass 5 kvelder i uken i perioder, men tar den sjeldent ut-altså er alkohol en naturlig del av det sosiale. Merker jeg må forklare uten å ønske det, forsvare meg, og at folk generelt er mer "kom igjen, ikke vær så kjedelig da, skal du drikke brus hele kvelden?" Enn støttende i mye større grad enn jeg hadde forventet. Det er dog utrolig deilig å våkne opplagt hver dag, vekten har vel holdt seg ganske stabil, men samtidig tar jeg meg ett glass innimellom nå og koser meg lenge med det. Nyter vel enda mer enn tidligere. Anonymous poster hash: 94e43...763
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #5 Skrevet 17. desember 2014 Jeg har ikke drukket på snart fire år. Sluttet som 23-åring, så fikk en del spm om hva jeg drakk på og noen spurte hvorfor når jeg svarte brus. I starten unnskyldte jeg det med sykdom o.l som jo var sant, før det ble svangerskap som ikke var offisielt enda. Så var det amming, men i to år etterpå har det liksom ikke fristet å gå tilbake. Syns det smaker vondt og sier det nå når folk spør. Får ikke mer spm da, folk respekterer det.Anonymous poster hash: e25b0...1ba
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2014 #6 Skrevet 17. desember 2014 Jeg går lett et halvt år uten alkohol rett og slett fordi jeg ikke har noe behov for det Jeg vil ikke tro at et par vinglass i uka vil spille noen stor rolle for vekta di, og du trenger da ikke ha et helt år alkoholfritt. Det beste er vel å bare ta seg et glass eller to en gang i måneden eller sjeldnere? Jeg sier ofte nei til alkohol også uten at jeg får noen spm om hvorfor jeg ikke drikker eller noe press på å drikke. Oftest kjøper man jo selv også og da kan man gjerne bestille noe alkoholfritt. Du kan evt begynne å kjøre til alt og bruke den unnskyldningen om du føler du må det Anonymous poster hash: 9caf6...bea
Tibbie Skrevet 17. desember 2014 #7 Skrevet 17. desember 2014 Må du kutte det 100 prosent ut, da? Om du skal på jobbfest, for eksempel, kan du kanskje ta deg en øl siden alle andre drikker? Det er jo absolutt ikke sterkt og man blir ikke rusa av et glass. Da slipper man å være den kjipe som avstår fra drikke. Så bruker du bare ekstra tid på den ølen Et par øl i året vil sikkert ikke gjøre deg daff.
artigsjokk Skrevet 23. desember 2014 #8 Skrevet 23. desember 2014 Hei! Jeg har nettopp bestemt meg for det samme, å ta ett år uten alkohol. Jeg synes du skal gjennomføre planen din, fordi det er greit å utfordre seg selv og andre litt på dette feltet. Jeg sier IKKE at man skal være en bedreviter eller nedlatende overfor dem som drikker, men folk har godt av å se at det er noen som velger å avstå fra alkohol av andre grunner enn at de er veldig religiøse eller eks-alkoholikere! Alkoholkonsumet i samfunnet er for høyt, synes jeg. Mange av vennene mine (midten av 20-årene til begynnelsen av 30-årene) drikker hver gang de møtes. Jeg setter faktisk stor pris på øl, men kroppen min tåler det ikke så godt, og jeg reagerer med ubehag på selv moderat konsum. Derfor hadde jeg likt å treffes bare for å skravle, drikke kaffe eller spise god mat i stedet. Jeg hadde to venninner (som ikke drikker noe særlig) på besøk i går på tacokveld med julebrus, og vi hadde en kjempehyggelig kveld. Jeg skulle ønske det var like selvfølgelig for mine andre venner (som jeg også er glad i å tilbringe tid med) å ha en lignende kveld. Jeg har faktisk også opplved mye drikkepress selv om jeg drikker. Det vil si at de andre i selskapet ikke synes jeg drikker NOK. De fortsetter å kjøpe øl til meg selv om jeg er så beruset at jeg knapt klarer å gå til toalettet og så føler jeg at jeg må drikke opp for å være "takknemlig". Andre har kritisert meg fordi jeg ikke liker vin (alle voksne må like vin!) og heller ikke whisky eller andre drikkevarer med høy alkoholprosent. "Kom igjen, a", sier de, selv om jeg allerede sitter og koser meg med ølet mitt. Jeg må altså drikke shots i tillegg selv om det gjør meg kvalm og smaker vondt. Jeg har satt dem ganske kraftig på plass i slike situasjoner, altså, men dette er folk som er 30 år og oppover. De burde da virkelig være mer modne enn å holde på på denne måten? Det skal nevnes at jeg har en tendens til å bli venner med joviale og spandable nordlendinger (la fordommene florere!), som jeg ellers er svært glad i. Samboeren min drikker ikke, for hun synes selve smaken av alkohol er vond og liker ikke øl engang. Hun sier at hver gang hun har vært på fest har det vært det rene helvete å få fred fra maset om drikking. Det er rart, synes nå jeg. Jeg skjønner jo hvorfor ikke alle liker den bitre smaken av øl, liksom. Jeg har altså ikke erfart å avstå ennå, men sitter med samme tanker om å prøve. Når det faktisk er så mye drikkepress i voksen alder, har jeg rett og slett lyst til å utfordre litt, og kanskje gjør det også festen litt lettere for de som går i lignende tanker, men ikke tør å si noe? Én av tre nye studenter opplever drikkepress i fadderuka, for eksempel. Hvis folk rundt deg reagerer negativt, kan du spørre dem på en høflig måte hvorfor. Det er ikke sikkert de har tenkt så nøye på det, det er bare en automatisk reaksjon hos mange. Noen føler at man indirekte angriper deres livsvalg ved å gjøre noe som er annerledes. Hvis de fortsetter å mase hjelper det å si at enhver selv må bestemme hva som gir dem glede og nytte her i livet. Livet er kort, altfor kort til gjøre noe man ikke liker og ikke har utbytte av. Nå liker jo du vin, sier du, men mitt argument mot whisky var at jeg ikke gidder å bruke tiden min på å drikke noe jeg ikke kan fordra når jeg kan gjøre/drikke andre ting i stedet. De fleste skjønner det hvis jeg ordlegger meg slik. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2014 #9 Skrevet 25. desember 2014 Jeg drikker ikke særlig ofte, rett og slett fordi jeg syntes ikke at alkohol smaker noe godt. Jeg syntes brus er bedre, og da ser jeg ikke noe grunn til å drikke alkohol. Jeg sier dog ikke nei takk til et glass vin til maten hvis noen tilbyr. Kan ikke huske sist jeg brukte penger på alkohol, ei heller sist jeg var full. Før drakk jeg fordi alle andre drakk. Det er jo en norme. Når jeg slutta å gidde å drikke øl, så sa jeg det som det var hvis noen spurte, at "jeg syntes brus smaker bedre". Jeg gidder hvertfall ikke drive å pakke det inn. I begynnelsen kom det ofte spørsmål, men etterhvert har folk slutta å bry seg. Folk har aldri reagert negativt til meg. De er heller fornøyde med at jeg bytter bort en ølbong i en brus, da blir det billigere for dem. Jeg har ikke kuttet det 100% ut, da jeg aldri har hatt noe overdrevet alkoholkonsum. Hvis du klarer det, så kan du jo droppe å drikke det hver gang du møter folk, men heller evt. begrense det til de gangene du får gratis alkohol, eller de gangene du er på fest, eller f.eks. drikker et glass eller to i måneden. Hvis du sliter med å begrense det, er det sikkert best å kutte det helt ut. Så for å svare på spørsmålene dine. Jeg har ikke merkert noe vektnedgang, men jeg har aldri drukket særlig mye. Jeg får mye mer utav dagen/dagene etter en skikkelig fest, hvis jeg avstår fra alkohol, eller begrenser det til minimale mengder. Folk stiller spørsmål (og det syntes jeg de godt kan få lov til), og respekterer svaret mitt. God jul! Anonymous poster hash: bb684...96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå