Gå til innhold

Uerfaren med høye hæler - platå eller ikke platå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At sko med 5 cm hæl er like behagelig som flate sko, er selvfølgelig feilinformasjon. Den ene gir riktig stilling for foten, den andre gir helling og feil vektfordeling.

Selvfølgelig er det forskjell på hvor fæle høyhælte sko er, men like behagelige og bra for foten som lave sko kan de naturligvis aldri bli.

Og nå kom du med en annen feilaktig påstand. Nemlig at det er høyhælte sko som hører til på dansegulvet. Jeg har danset mye, og ville aldri plage føttene mine med sko på over 5 cm på et dansegulv. Det er sunt og det ødelegger dansegleden.

Jeg skjønner at skikkelig informasjon om konsekvensene høyhælte sko har for beina, er rivende likegyldig for deg. Men jeg synes i alle fall at denne tråden har behov for det. For makan til tullprat som at 5 cm hæl føles som flate sko, skal du lete lenge etter.

Anonymous poster hash: b62a2...667

Å herregud, get a grip'a?!

Det er ingen her som påstår at høge hælar er bra for beina!? Ikkje kveruler så jævleg, dette er ein tråd laga av ein kar som vil ha råd om høge hælar!

Du har dansa mykje med flate sko, eg har dansa mykje meg høge sko. Klart det er betre for beina med låge sko, det er like visst som at energien her på jorda kjem frå sola, det er ikkje det som er poenget - høge hælar høyrer med i visse situasjonar, synest somme av oss.

Skrevet

Å herregud, get a grip'a?!

Det er ingen her som påstår at høge hælar er bra for beina!?

Hva mente du da med at sko med 5 cm hæl "er som å gå med flate sko"?

Skrevet

Hva mente du da med at sko med 5 cm hæl "er som å gå med flate sko"?

At dei ikkje krevjer den same teknikken som 8cm hælar gjer. På 5cm hæl kan du gå som med flate sko (for ordens skuld, eg reknar 3cm som flatt).

Skrevet

At dei ikkje krevjer den same teknikken som 8cm hælar gjer. På 5cm hæl kan du gå som med flate sko (for ordens skuld, eg reknar 3cm som flatt).

Takk for oppklaring. Dette var noe helt annet enn det du først skrev.

Men jeg klarer overhodet ikke å gå som vanlig med 5 cm hæler. Og 8 hm klarer jeg knappest å stå i.

Skrevet

Klart det er betre for beina med låge sko, det er like visst som at energien her på jorda kjem frå sola, det er ikkje det som er poenget - høge hælar høyrer med i visse situasjonar, synest somme av oss.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

At sko med 5 cm hæl er like behagelig som flate sko, er selvfølgelig feilinformasjon. Den ene gir riktig stilling for foten, den andre gir helling og feil vektfordeling.

Selvfølgelig er det forskjell på hvor fæle høyhælte sko er, men like behagelige og bra for foten som lave sko kan de naturligvis aldri bli.

Og nå kom du med en annen feilaktig påstand. Nemlig at det er høyhælte sko som hører til på dansegulvet. Jeg har danset mye, og ville aldri plage føttene mine med sko på over 5 cm på et dansegulv. Det er sunt og det ødelegger dansegleden.

Jeg skjønner at skikkelig informasjon om konsekvensene høyhælte sko har for beina, er rivende likegyldig for deg. Men jeg synes i alle fall at denne tråden har behov for det. For makan til tullprat som at 5 cm hæl føles som flate sko, skal du lete lenge etter.

Nå bes du erindre at det ikke er mitt utsagn du stadig kverulerer rundt mht. de 5 cm.

Dine egne påstander lever en smule utrygt når du hårdnakket påstår at enhver bruk av høye hæler fører til skader på foten.

Du glemmer et par ikke uviktige momenter i dine påstander, - og disse kan du få lov til å lete opp selv.

Jeg blir ærlig talt litt bekymret for deg når du legger så urimelig mye innsats ned å skulle drepe enhver som har et avslappet forhold til sko med hæler, - hva ligger bak en slik 'krig' mot alt som er høyere enn ditt definerte akseptkriterium til høyde?

Og påstander om at en høy hæl er 100% lik med fotskader er du hjertelig vekommen til å undersøke unntaket fra, - om du har den medisinske uavhengighet og kompetanse til det.

Hva er dine interesser i denne tråden? En tråd hvor en mann spør om råd for å kjøpe seg høyhælte sko.

• Liker 3
Skrevet

Takk for oppklaring. Dette var noe helt annet enn det du først skrev.

Men jeg klarer overhodet ikke å gå som vanlig med 5 cm hæler. Og 8 hm klarer jeg knappest å stå i.

Slett ikkje, det er nett det same. Eg skreiv:

"Under 5cm er det jo som å gå med flate sko, det er når det blir litt høgde på det heile at det blir vanskeleg å gå på høge hælar!"

Eg synest det er utruleg vanskeleg å skjønne at 5cm er vanskeleg å gå på, altså, men deg om det. Det er vel ikkje eit poeng å diskutere heller. Eg slit over 10cm, då blir det for langt ned for dei korte føtene mine, men 9cm er ei flott høgde for meg.

Skrevet

Nå bes du erindre at det ikke er mitt utsagn du stadig kverulerer rundt mht. de 5 cm.

Dine egne påstander lever en smule utrygt når du hårdnakket påstår at enhver bruk av høye hæler fører til skader på foten.

Du glemmer et par ikke uviktige momenter i dine påstander, - og disse kan du få lov til å lete opp selv.

Jeg blir ærlig talt litt bekymret for deg når du legger så urimelig mye innsats ned å skulle drepe enhver som har et avslappet forhold til sko med hæler, - hva ligger bak en slik 'krig' mot alt som er høyere enn ditt definerte akseptkriterium til høyde?

Og påstander om at en høy hæl er 100% lik med fotskader er du hjertelig vekommen til å undersøke unntaket fra, - om du har den medisinske uavhengighet og kompetanse til det.

Hva er dine interesser i denne tråden? En tråd hvor en mann spør om råd for å kjøpe seg høyhælte sko.

Angrep er det beste forsvar? Det må være noe galt med meg, siden jeg reagerer på en urimelig påstand?

Jeg påstår ikke at enhver bruk at høye hæler medfører skader. Jeg reagerer simpleten på den urimelige påstanden om at 5 cm er bare som flate sko,og helt uproblematisk.

Jeg var i bryllup i sommer (og plages på 4 cm), og snakket med mange som nevnt hvor ubehagelig de hadde det i høye hæler (selv om de jo ikke var høye hæler i følge definisjonen her inne, da de var maks 5 cm på de jeg så)

Hvorfor jeg bryr meg? Fordi jeg får såpass vondt i beina av mine 4 cm hæle, at jeg har bestemt meg for å gå mot konvensjonene og velge helt flate pensko neste gang. Jeg synes derfor ikke noe om holdinger om at slike sko er helt uproblematiske. Og jeg synes ikke noe om at folk skal presses til høye hæler når d skal pynte seg.

Jeg synes også kvinner skal få ha bein som ikke verker, selv på fest.

• Liker 1
Skrevet

Slett ikkje, det er nett det same. Eg skreiv:

Eg synest det er utruleg vanskeleg å skjønne at 5cm er vanskeleg å gå på, altså, men deg om det. Det er vel ikkje eit poeng å diskutere heller. Eg slit over 10cm, då blir det for langt ned for dei korte føtene mine, men 9cm er ei flott høgde for meg.

Og jeg VET at det absolutt ikke er like enkelt å gå i sko med 5 cm hel.

Prøv å del ut sko med 5 cm hæl til en gruppe som ikke år gått med noe annet enn flate sko (menn f.eks?) og spør dem om de merker noen forskjell. Tror du virkelig de svarer "nei"?

Og om du ikke skjønner at en høydeforskjell på 5 cm kan gjøre sko vondere og vaskeligere å gå med, tror jeg du er vond i viljen.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Angrep er det beste forsvar? Det må være noe galt med meg, siden jeg reagerer på en urimelig påstand?

Jeg påstår ikke at enhver bruk at høye hæler medfører skader. Jeg reagerer simpleten på den urimelige påstanden om at 5 cm er bare som flate sko,og helt uproblematisk.

Jeg var i bryllup i sommer (og plages på 4 cm), og snakket med mange som nevnt hvor ubehagelig de hadde det i høye hæler (selv om de jo ikke var høye hæler i følge definisjonen her inne, da de var maks 5 cm på de jeg så)

Hvorfor jeg bryr meg? Fordi jeg får såpass vondt i beina av mine 4 cm hæle, at jeg har bestemt meg for å gå mot konvensjonene og velge helt flate pensko neste gang. Jeg synes derfor ikke noe om holdinger om at slike sko er helt uproblematiske. Og jeg synes ikke noe om at folk skal presses til høye hæler når d skal pynte seg.

Jeg synes også kvinner skal få ha bein som ikke verker, selv på fest.

Og hvor i alle dager finner du så at det er noen som har påstått at det ikke er lov å gå i lave sko?

Jeg gjentar så gjerne at TS spør om råd når det gjelder sko med høye hæler.

Ergo er det råd som gjelder høye hæler han får, - uten at det betyr at alle de som kan gå på høye hæler med sine råd sier at mennesker som ikke bruker høye hæler er det noe galt med.

Tråden er et spørsmål, og på sitt spørsmål får han svar, også svar som du ikke liker at han får.

Svarene er gitt av menensker som har erfaring med å bevege seg i sko med høye hæler..

At du tolker svarene han får som et press om å gå på høye hæler fordi mange av oss ikke har ett problem i verden med det, det er jo egentlig bare sørgelig, - fordi at for mange av oss er det faktisk aldeles uproblematisk siden vi har svært gode og velsydde sko som passer til føttene våre.

• Liker 3
Skrevet

Eg begynner å få hakk i plata her, men jeg får gjenta. Det eneste jeg gjør her i tråden er å reagere på den totalt urimelige påstanden Tigress kom med.

Jeg ser at dere forsøker å tillegge meg både påstander jeg ikke har kommet med og egenskaper jeg ikke har. Men om dere kan holde dere saklige, så ta inn at det eneste jeg sier er følgende:

Sko med 5 cm hæl er ikke like behagelige eller enkle å gå med som flate sko. Sko på denne høyden kan absolutt være problematisk for noen (jeg hører i alle fall til i denne gruppen).

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke så glad i høye hæler men de gangene jeg skal bruke det velger jeg sko med litt platå, lettere å holde balansen da.

Anonymous poster hash: 2df3e...5da
Skrevet

Det eneste jeg gjør her i tråden er å reagere på den totalt urimelige påstanden Tigress kom med.

Og som blei oppklara for ei rekkje innlegg sidan.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Eg begynner å få hakk i plata her, men jeg får gjenta. Det eneste jeg gjør her i tråden er å reagere på den totalt urimelige påstanden Tigress kom med.

Jeg ser at dere forsøker å tillegge meg både påstander jeg ikke har kommet med og egenskaper jeg ikke har. Men om dere kan holde dere saklige, så ta inn at det eneste jeg sier er følgende:

Sko med 5 cm hæl er ikke like behagelige eller enkle å gå med som flate sko. Sko på denne høyden kan absolutt være problematisk for noen (jeg hører i alle fall til i denne gruppen).

Og da både ser og forstår du selv at når flere av oss sier at for oss er det like enkelt, så forventer vi at det forstås og aksepteres selv om din egen erfaring er annerledes.

• Liker 3
Skrevet

Og da både ser og forstår du selv at når flere av oss sier at for oss er det like enkelt, så forventer vi at det forstås og aksepteres selv om din egen erfaring er annerledes.

At 5 cm hæl er LIKE ENKELT å gå med som flate sko, skal jeg tro på når du går gått på toppen av Snøhetta med dem. Dit har jeg nemlig gått i ballerinasko (dårlig planlegging på den ferieturen). Det var naturligvis ikke like godt å gå i som fjellsko med anklestøtte ville vært, men det gikk helt fint.

Om 5 cm hæl er LIKE enkle å gå med som flate sko, burde du klare turen fint. Lykke til!

Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

At 5 cm hæl er LIKE ENKELT å gå med som flate sko, skal jeg tro på når du går gått på toppen av Snøhetta med dem. Dit har jeg nemlig gått i ballerinasko (dårlig planlegging på den ferieturen). Det var naturligvis ikke like godt å gå i som fjellsko med anklestøtte ville vært, men det gikk helt fint.

Om 5 cm hæl er LIKE enkle å gå med som flate sko, burde du klare turen fint. Lykke til!

Og dermed var du rett tilbake til dine ganske rigide påstander og beviser at her skal all forståelse gå kun en eneste vei.

Din absolutt manglende vilje til å forsøke å forstå at andre lett kan bevege seg på fottøy du selv har store problemer med er øyensynlig en uoverkommelig oppgave.

Du undergraver dine egne forsøk med dette, så du skl få lov til å kjempe din kamp mot vindmøller i absolutt fred mens jeg minner om at alt til sin tid, både svømmeføtter, fjellstøvler og høye hæler.

- selv om mange av oss synes det er like enkelt å gå på 5 cm som å gå på ballerinasko, og faktisk enklere i mange tilfeller.

Skrevet

Og dermed var du rett tilbake til dine ganske rigide påstander og beviser at her skal all forståelse gå kun en eneste vei.

Din absolutt manglende vilje til å forsøke å forstå at andre lett kan bevege seg på fottøy du selv har store problemer med er øyensynlig en uoverkommelig oppgave.

Du undergraver dine egne forsøk med dette, så du skl få lov til å kjempe din kamp mot vindmøller i absolutt fred mens jeg minner om at alt til sin tid, både svømmeføtter, fjellstøvler og høye hæler.

- selv om mange av oss synes det er like enkelt å gå på 5 cm som å gå på ballerinasko, og faktisk enklere i mange tilfeller.

Jeg har da sagt at OM du er klar for å ta en skikkelig fjelltur i sko med 5 cm hæl, så skal jeg aksepterer at du syes slike sko er like behagelige som flate sko. Synes det er rimlig åpensinnet jeg.

kan har faktisk ikke krav på å få sitt syn akseptert, særlig ikke når man ikke en gang forholder seg til logiske resonnementer (ala like behagelig -> god tur på Snøhetta).

Det jeg sier om at det er forskjell på flate sko og sko med 5 cm hæl når mhp bevegelighet og komfort er logisk.

Påstanden din om at det er LIKE behagelig og enkelt å gå med er både ulogisk og direkte feil.

Skrevet

Noe jeg ihvertfall skal spare ryggen min for er fjelltur med ballerinasko! Ortopeder fraråder jo folk til å gå med helt flate sko, slik som ballerinasko og Converse :vetikke:

Selv foretrekker jeg å gå lange vanskelige distanser med disse (5 cm hel)

HD_0000080951_146656_09.jpg?201309120236

En med slike (1 cm hel):

HD_0000021724_201908_09.jpg?201409011051

Hottrio: Du kan ta en titt på sidene til Chie Mihara, de fører noen av de mest komfortable høyhelte skoene jeg har hatt på min fot. Så selv om de ikke har din størrelse kan du jo alltids finne litt inspirasjon til hvilken modell du burde se etter? Med tanke på hel og utforming :)

• Liker 2
Skrevet

Enig i at ballerinasko absolutt ikke er de beste. Jeg går nesten aldri med så dårlige sko. Nå hadde heldigvis mine vesentlig tykkere såler enn de du viste bilder av da vi bråbestemte oss for turen på Snøhetta. Jeg skal se om jeg finner bilde av tilsvarende sko.

Skrevet

Tusen takk for alle tips her!!

Det sporet litt av her da.... hvilke sko som er best å bruke når man skal gå over Besseggen eller gå opp Galdhøpiggen har ikke noe med denne tråden å gjøre. Hvor skadelig det er for føttene å gå i høyhælte sko i lengden vet jeg ikke, men i mitt tilfelle er det bare snakk om å bruke høyhælte sko en sjelden gang, så da ønsket jeg råd om hvordan man bør gå fram for å lære seg å gå i skikkelig høye hæler (etter hvert). Skal det være så skal det væra :laugh: , jeg ønsker å lære meg å gå i sko med mer enn 4 cm hæl liksom, kanskje opp i 10-12 cm :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...