Gå til innhold

Uerfaren med høye hæler - platå eller ikke platå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å skaffe meg pumps eller pensko med høye hæler, men dette er et helt nytt "fagområde" for meg :wink: Pga store labber har jeg null erfaring med å gå med høye hæler.

Bør jeg starte med platåsko? Er det mye enklere/stødigere å gå i enn sko uten platå?

Max. hælhøyde tror dere??

Skrevet

Prøv deg frem i butikken. Gå litt frem og tilbake og se om du mestrer det/hvor høye hæler du klarer å gå på.

Anonymous poster hash: 4799e...68f
Skrevet

Problemet er at skoene må spesialbestilles da jeg har veldig store flytebrygger :laugh: Å prøve i butikken er nok ikke lett å få gjort.

Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg foretrekker platå. Da opplever jeg skoene som mer stabile og litt tryggere. Dessuten tar det det verste presset av forfoten.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det beste tipset er å gå for et par som har gode hæler.

Altså ikke stiletter som er tynnere enn min lillefinger, men mer firkantede og lettere å holde god balanse på.

Reell hælhøyde (altså differansen mellom hælen og fotsålen når du har skoen på) er for de fleste mest behagelig når den er et sted mellom 5 og 8 cm.

Med platå så heves begge deler med platåhøyden mens den reelle hælhøyden beholdes.

- så om skoene skal være veldig høye så er det lurt å velge sko med platå.

• Liker 5
Skrevet

Takker ladies!!

Skrevet

Det beste tipset er å gå for et par som har gode hæler.

Altså ikke stiletter som er tynnere enn min lillefinger, men mer firkantede og lettere å holde god balanse på.

Reell hælhøyde (altså differansen mellom hælen og fotsålen når du har skoen på) er for de fleste mest behagelig når den er et sted mellom 5 og 8 cm.

Med platå så heves begge deler med platåhøyden mens den reelle hælhøyden beholdes.

- så om skoene skal være veldig høye så er det lurt å velge sko med platå.

Dette! Samt "kitten heels" kanskje kan være noe for deg? De er som regel veldig lave og passer dermed noen som ikke har erfaring med høye hæler ;)

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor mener du det?

Jeg har 5 cm som maxhøyde når jeg kjøper sko. Og så foretrekker jeg "kitten heel".

Anonymous poster hash: b62a2...667

Skrevet

Hvorfor mener du det?

Jeg har 5 cm som maxhøyde når jeg kjøper sko. Og så foretrekker jeg "kitten heel".

Men altså, vi snakkar om høge hælar her, då, og max 5 cm er vel ikkje ein høg hæl - TS bad om råd for bruk av høge hælar! Eg er heilt samd, 5-8cm er ei hælhøgde som både kan vere ein høg hæl, men som samstundes er ganske komfortabel.

Skrevet

Men altså, vi snakkar om høge hælar her, då, og max 5 cm er vel ikkje ein høg hæl - TS bad om råd for bruk av høge hælar! Eg er heilt samd, 5-8cm er ei hælhøgde som både kan vere ein høg hæl, men som samstundes er ganske komfortabel.

Syne 5 cm er høye, jeg.

Og 5-8 komfortablet??!"?"?! Hvilke type bein har dere egentlig???

Jeg synes mine 4 cm kitten heels er ille nok. Måtte ha med ballerinasko å bytte til da jeg var i bryllup i sommer.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Syne 5 cm er høye, jeg.

Jeg synes mine 4 cm kitten heels er ille nok. Måtte ha med ballerinasko å bytte til da jeg var i bryllup i sommer.

Helt normale, litt smale føtter, uten hammertær, uten innovervendte stortær, uten klumpete muskler i leggene og med smale profilerte ankler.

Kort sagt en fot som passer best i sko sydd på italiens lest.

En sko med høye hæler (det er et relativt begrep) sydd i godt lær og på en lest som passer din fot, med riktig vinkel mellom hæl og fotsåle, er ikke slitsom å gå på 10 timer til endes.

- selv om reell hælhøyde er 8-10 cm.

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Skrevet

Syne 5 cm er høye, jeg.

Men i all verda, TS ville ha råd om kva ho burde byrje med av høge hælar. Under 5cm er det jo som å gå med flate sko, det er når det blir litt høgde på det heile at det blir vanskeleg å gå på høge hælar! Som oftast vil ein hæl på opptil 5cm bli rekna som ein låg hæl (sjekk nettbutikkar, det er der eg har inndelinga frå), og det var ikkje det TS bad om råd til. Ein hæl på 5-8cm er ein mellomhøg hæl, og vel den høgda Lille-pus og eg tilrår. Det er også ein høgde som er bra for ein nybyrjar, sidan ein då må byrje å kunne teknikken for at det skal sjå bra ut, samstundes som det ikkje er så høgt at ein vil kjenne at ein stupar ut av skoa.

Eg har for øvrig heilt vanlege føter.

Skrevet

En god venninne av meg har aldri brukt høye hæler før og kjøpte nylig sitt første par. De var med middels tykke hæler og litt platå foran, tror hun synes det går greit :)

• Liker 1
Skrevet

Men i all verda, TS ville ha råd om kva ho burde byrje med av høge hælar. Under 5cm er det jo som å gå med flate sko, det er når det blir litt høgde på det heile at det blir vanskeleg å gå på høge hælar! Som oftast vil ein hæl på opptil 5cm bli rekna som ein låg hæl (sjekk nettbutikkar, det er der eg har inndelinga frå), og det var ikkje det TS bad om råd til. Ein hæl på 5-8cm er ein mellomhøg hæl, og vel den høgda Lille-pus og eg tilrår. Det er også ein høgde som er bra for ein nybyrjar, sidan ein då må byrje å kunne teknikken for at det skal sjå bra ut, samstundes som det ikkje er så høgt at ein vil kjenne at ein stupar ut av skoa.

Bare sånn for info, uten at det endrer så mye, TS er ikke ei ho, det er en han. :)

Jeg synes det er kult med gutter som er med på å utfordre kjønnsrollemønsteret litt.

Og vi er forskjellige når det gjelder hva som oppfattes som komfy og ikke, jeg har ingen problemer med å gå på hæler opptil +-10cm, det har mye mer å si hvilken vinkel insteppet er.

Stå på Hottrio, kanskje jeg ser deg på gata i høye hæler snart?

Enjoy,

Vantage.

• Liker 2
Skrevet

Ehhhh.... Du vet at TS er en mann eller?

Anonymous poster hash: a9eca...b2b

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Hvis du bor i Oslo finnes det en butikk som heter "Store sko", de har opp til 46. Og du er nok ikke den første mannen som prøver damesko der.

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler som de andre her litt platå, det gjør at du får høyden, men at det ikke blir så stor forskjell på høyden foran og bak, på en måte, de andre forklarer det bedre enn meg. På den måten kan også jeg løpe rundt i 8cm høye hæler hele dagen uten å kjenne verk :)

Verre er det med helt flate foran og 8cm bak, det verker etter noen timer, samme hvor dyr og tilpasset skoen er, just not cut for me.

Anonymous poster hash: db3c7...b0b
  • Liker 2
Gjest Haaploes
Skrevet

FYI: Jeg er en høy dame med ganske store føtter, og jeg synes kitten heels ser helt morbid grusomt ut på meg. (Og egentlig på de fleste andre også). Enten helt flatt eller ordentlig høyde.

Lykke til med jakten!

Skrevet

En hæl på 5 cm "er som å gå med flate sko"??

Da må dere ha noen særdeles fæle sko!

Med gode sko, går jeg gjerne milevis. Med 4-5 hæl sliter jeg med å holde ut et par timers mingling.

• Liker 2
Skrevet

Ehhhh.... Du vet at TS er en mann eller?

Anonymous poster hash: a9eca...b2b

Nei, det la eg ikkje merke til. Men det er det same, eigentleg, eg svara som om det var ein nybyrjar, og poenget var å lære seg å gå på høge hælar, samt ha det komfy på de som gjerne blir rekna som høge hælar. Kjøn er ganske uinteressant for det, vil eg tru.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...