Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om det tilfeldigvis er noen her som er vegetarianere? Jeg har ikke sluttet å spise fisk enda fordi jeg ikke vet hva jeg skal spise for å erstatte det, :roll: noen gode råd?

God oppskrifter tas også imot med takk :-)

:vinke:

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg er veggis. Har vært det siden jeg var 8. Men noen oppskrifter har jeg ikke, bruker fantasien og klæsjer sammen noe. :ler:

Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer, men oppskrifter har jeg likevel. :-)

Aubergine- og kikertgryte (4 pers.)

1 store aubergine

2 squash

1 stor løk i skiver

2 knuste hvitløksfedd

1-2 hakkede grønne chili

2 ts malt koriander

2 ts spisskummenfrø

1 ts garam masala

en boks hakkede tomater

3 dl grønnsaksbuljong

salt/pepper

ca 425 g hermetiske kikerter

2 ss hakket mynte

1,5 dl fløte

Del auberginen i terninger, squashene i skiver. Fres aubergine, squash, løk, hvitløk og chili i litt olje ca 5 minutter. Rør inn krydder og la småfrese 30 minutter. Tilsett tomater, buljong, salt og pepper og la småkoke 10 minutter. Tilsett kikerter og kok videre 5 minutter. Rør inn mynte og fløte og varm forsiktig opp. Server med ris.

Fylte tomater med linser (4 pers.)

100 g røde linser

½ ts salt

20 g frisk ingefær

¼ ts gurkemeie

¼ ts cayennepepper

1 ss smør

½ tørket chili

¼ ts malt karve

1-2 klyper malt kardemomme

½ liten potte koriander

sitronsaft

4-6 store tomater

pepper

½ bunt dill

4-6 ss crème fraîche

Kok linsene i 2,5 dl vann tilsatt salt i 10 minutter. Tilsett finhakket ingefær, gurkemeie og cayennepepper. Varm opp smør og rist hakket chili, karve og kardemomme. Rør sammen med linseblandingen. Hakk koriander og ha dette i resten før du smaker til med salt og sitronsaft. Skjær av toppen på tomatene. Hul dem ut og dryss i salt, pepper og finhakket dill. Tilsett linsefyllet og sett i smurt ildfast form. Ha litt crème fraîche oppå hver tomat, strø over dill og pepper. Stek ved 200 grader i 15-20 minutter.

Grønnsaksgryte (4 pers.)

250 g tørkede aspargesbønner, lagt i bløt over natten

250 g pastarør

9 dl grønnsaksbuljong

2 store løk i skiver

2 hakkede hvitløksfedd

2 laurbærblader

1 ts oregano

1 ts timian

5 ss rødvin

2 ss tomatpuré

2 selleristenger i skiver

1 fennikel i skiver

125 g sopp i skiver

250 g tomater i skiver

1 ts brunt sukker

4 ss tørre loffsmuler

salt/pepper

Legg bønnene i en kjele, dekk med vann og la koke 20 minutter. Kok pastaen i 3 minutter. Legg de avrente bønnene i en stor kjele, hell over buljong og rør inn 8 ss olivenolje, løk, hvitløk, laurbærblader, urter, vin og tomatpuré. Kok opp og legg på lokk. La steke i ovnen i 2 timer. Tilsett pasta, selleri, fennikel, sopp, tomater, salt og pepper. Rør inn sukker og dryss loffsmulene over. Dekk til og stek videre 1 time. Server varm med salat og brød.

Vegetar Moussaka (4-6 pers.)

2 auberginer

2,75 dl grønnsaksbuljong

50 g Puylinser

50 g grønne linser

4 ss olivenolje

2 finhakkede løk

1 stor rød paprika, skåret i små terninger

2 knuste hvitløksfedd

400 g hermetiske hakkede tomater, uten saften

2 dl rødvin

2 ss tomatpuré eller mos av soltørkede tomater

1 ts malt kanel

2 ss hakket persille

salt/pepper

250 g ricotta

2,75 dl melk

25 g hvetemel

25 g smør

¼ hel muskat, revet

1 stort egg

25 g revet parmesan

salt/pepper

Del auberginene i 1 cm terninger, legg i en sil, dyrss salt på og legg en tung plate over, slik at overflødig væske renner ut. Hell buljongen i en kjele sammen med Puy-linsene, la koke 15 minutter før du har i de grønne linsene, kok så 15 minutter til. Fres løken myk, tilsett paprika og fres den oså myk. Tilsett hvitløk, stek 1 minutt og hell alt i en bolle.

Klem væsken ut av auberginene og stek dem i litt olje, når de begynner å bli brune tilsettes tomater og løk/paprika-blandingen. Bland vin, tomatpuré og kanel sammen og hell det over grønnsakene. Tilsett linsene og hakket persille, smak til med salt og pepper og la småputre mens sausen lages.

Bland melk, mel, smør og muskat i en kjele og visp godt mens den koker opp. Smak til med salt og pepper, la avkjøles litt du visper inn ricotta, og så egget.

Fordel grønnsaksblandingen i en ildfast form og hell ostesausen over det hele. Dryss på parmesan og stek ved 180 grader i 1 time. La hvile 15 minutter før servering.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg lurte på om det tilfeldigvis er noen her som er vegetarianere? Jeg har ikke sluttet å spise fisk enda fordi jeg ikke vet hva jeg skal spise for å erstatte det' date=' :roll: noen gode råd? [/quote']

Jeg er vegetarianer. Og folk har vært vegetarianere hele livet uten å krepere av ikke å spise fisk. Hva er det spesielt du er redd for å gå glipp av? Det finnes frø som har Omega-syrer hvis det er slike ting du tenker på.

Jeg tenker ikke noe spesielt på hva jeg spiser (uten om at jeg nå kutter sjokoladen, men det er en helt annen sak...). Men når kjøttet og fisken forsvant fra kostholdet for en del år siden, ble det naturlig å spise mer linser, bønner, frø og nøtter, så jeg får i meg det jeg trenger. Jeg er i alle fall fremdeles oppegående! :D

Gjest GreenSky
Skrevet

Jeg er vegetarianer. Og folk har vært vegetarianere hele livet uten å krepere av ikke å spise fisk. Hva er det spesielt du er redd for å gå glipp av? Det finnes frø som har Omega-syrer hvis det er slike ting du tenker på.

Vegetarimse er ikke for alle tror jeg. Blandt vennene mine var det "plutselig" flere som ville prøve seg som veganere. De spiste sunt, variert og fikk i seg nok proteiner. Likevel har tre av dem gått ned altfor mange kilo, ble bleke i huden, og generelt slappe. Kostholdet virket helt ok da jeg "kryssforhørte" dem :ler: , med mindre de hadde utelatt noe, da. Jeg tror at vegetarisme passer bra for noen, men ikke for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...