AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #21 Skrevet 14. desember 2014 herreguuuud så mange hysteriske gravide det finnes.... Det må være utrolig slitsomt å bekymre seg sånn for alt. Lev normalt å spis som du alltid har gjort, sjansen for at barnet blit skadet er jo så liten!!!!!!!! Spiser du virkelug som du alltid har gjort? Og går mot se nasjonale helserådene? Sjansen er liten, men den er der. Surt om det er akkurat ditt barn som blir preget av det. Hilsen en som ikke er hysterisk, men følger nasjonale helseråd.Anonymous poster hash: 784e8...773 6
Akvarium85 Skrevet 14. desember 2014 #22 Skrevet 14. desember 2014 Jeg ville vært mye mer fortvilet over sukkeret, melet og evt vegetabilsk olje/margarin (med mindre du brukt smør?) i de bollene.. Jeg spiste spekemat, men styrte helt unna kornmat, melkeprodukter (allergi), sukker, soya, ferdigmat, halvfabrikata og vegetabilske oljer. Folk spiser himla mye crap i graviditeten. Av alle tidspunkt å være bevisst på, er vel de 9 mnd du legger grunnlaget for barnets fremtidige helse, psyke, iq og utseende gjerne de viktigste..
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #23 Skrevet 15. desember 2014 Jeg ville vært mye mer fortvilet over sukkeret, melet og evt vegetabilsk olje/margarin (med mindre du brukt smør?) i de bollene.. Jeg spiste spekemat, men styrte helt unna kornmat, melkeprodukter (allergi), sukker, soya, ferdigmat, halvfabrikata og vegetabilske oljer. Folk spiser himla mye crap i graviditeten. Av alle tidspunkt å være bevisst på, er vel de 9 mnd du legger grunnlaget for barnets fremtidige helse, psyke, iq og utseende gjerne de viktigste.. Det er så gøy med de som liksom finner på sin egen variant av virkeligheten for å få den til å stemme overens med egen, personlig overbevisning. Anonymous poster hash: 0363b...d10 28
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #24 Skrevet 15. desember 2014 2-3 gram safran? Det var da satans dyre boller...Anonymous poster hash: abd76...1f2 Dyre og sinnsykt gode, engang i året har jeg råd til det! Og oppskriften harbjeg faktisk fått her på KG!Anonymous poster hash: 72e49...843
kaprifolen Skrevet 15. desember 2014 #25 Skrevet 15. desember 2014 Da er du jo 9,5 g borte fra det som er farlig:) ikke tenk på det:)Anonymous poster hash: 784e8...773 Og det halve grammet blir jo fordelt på 20-30 lussekatter også! Tenker det går helt fint!❤️ 3
Teriyaki Skrevet 15. desember 2014 #26 Skrevet 15. desember 2014 (endret) Jeg ville vært mye mer fortvilet over sukkeret, melet og evt vegetabilsk olje/margarin (med mindre du brukt smør?) i de bollene.. Jeg spiste spekemat, men styrte helt unna kornmat, melkeprodukter (allergi), sukker, soya, ferdigmat, halvfabrikata og vegetabilske oljer. Folk spiser himla mye crap i graviditeten. Av alle tidspunkt å være bevisst på, er vel de 9 mnd du legger grunnlaget for barnets fremtidige helse, psyke, iq og utseende gjerne de viktigste.. Du spiser spekemat som er frarådet av helsedirektoratet, men kornmat og for eksempel kaldpresset rapsolje spiser du altså ikke? Jaja, deg om det. Det er helt greit at gravide får i seg korn og annet av det du nevner. Man skal spise en del sukkerholdig mat før det påvirker fosteret negativt. Endret 15. desember 2014 av Teriyaki 11
beige Skrevet 15. desember 2014 #27 Skrevet 15. desember 2014 Spiser du virkelug som du alltid har gjort? Og går mot se nasjonale helserådene? Sjansen er liten, men den er der. Surt om det er akkurat ditt barn som blir preget av det. Hilsen en som ikke er hysterisk, men følger nasjonale helseråd.Anonymous poster hash: 784e8...773 Jepp, det gjør jeg :-)
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #28 Skrevet 15. desember 2014 Jepp, det gjør jeg :-) Lykke til da:) håper at spekeskinken du spiser ikke inneholder toxoplasmose eller listeria og at barnet kommer ut friskt. Kjedelig for barnet å vite at det kunne vert friskt om mamma bare hadde følgt helserådene.Anonymous poster hash: 784e8...773 4
Amarinda Skrevet 15. desember 2014 #29 Skrevet 15. desember 2014 Man skal uansett ikke spise gurkemeie heller. MEN det skal ganske store mengder til før det skjer noe. Altså du burde nok spist 1000 lussekatter før det skulle blitt nor problem.Anonymous poster hash: 784e8...773 Da kan man ikke spise Taco heller...
Teriyaki Skrevet 15. desember 2014 #30 Skrevet 15. desember 2014 Da kan man ikke spise Taco heller... Er det gurkemeie i Taco? Vi lager hjemmelagd krydder, og der er det ikke gurkemeie i alle fall.
Amarinda Skrevet 15. desember 2014 #31 Skrevet 15. desember 2014 Er det gurkemeie i Taco? Vi lager hjemmelagd krydder, og der er det ikke gurkemeie i alle fall. Vi lager også hjemmelaget krydder og den var det gurkemeie i Poenget er at det er ganske mye krydder som er skadelig i store mengder og det er derfor det er krydder, tilsetningsstoff, ikke bare for gravide. Når det kommer til alt annet må det vel være opp til hver enkelt hva man spiser, maten i dag er mye sikrere enn den var for 30 år siden da våre foreldre spiste det de ønsket. Ikke stress om man spiser litt av noe som kan KAN være skadelig, sjansen for at det går bra er mye større enn for at det skal gå galt.
beige Skrevet 15. desember 2014 #32 Skrevet 15. desember 2014 (endret) Lykke til da:) håper at spekeskinken du spiser ikke inneholder toxoplasmose eller listeria og at barnet kommer ut friskt. Kjedelig for barnet å vite at det kunne vert friskt om mamma bare hadde følgt helserådene.Anonymous poster hash: 784e8...773 Beklager, men det der biter ikke på meg. Folk må få velge selv hva de spiser når de er gravid. Endret 15. desember 2014 av ordinarygirl 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2014 #33 Skrevet 15. desember 2014 Beklager, men det der biter ikke på meg. Folk må få velge selv hva de spiser når de er gravid. Ja, du velger selv. Men trodde at fosterdød og misdannelser var stor nok risiko til å unngå å spise noen få ting i svangerskapet. Anonymous poster hash: 784e8...773 7
Teriyaki Skrevet 15. desember 2014 #34 Skrevet 15. desember 2014 Beklager, men det der biter ikke på meg. Folk må få velge selv hva de spiser når de er gravid. Klart det, men jeg synes i alle fall det er litt "careless", i mangel av et bedre ord, å bare overse retningslinjene som står på helsedirektoratet. De er der for en gurnn. 5
Susa Skrevet 15. desember 2014 #35 Skrevet 15. desember 2014 Aldri hørt at for mye safran eller gurkemeie er farlig for gravide jeg! Står da ikke noe om dette i heleserådene? veit at krydder som muskatnøtt og kanel er giftig i for store mengder...det gjelder jo for alle, ikke bare gravide. 1
Gjest Kariannne Skrevet 16. desember 2014 #36 Skrevet 16. desember 2014 Var ca 10-11 uker på vei på denne tiden ugjort og spiste mye lysekatter fra butikken. Sønnen min er nå 6 1/2 mnd 😊
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #37 Skrevet 16. desember 2014 Beklager, men det der biter ikke på meg. Folk må få velge selv hva de spiser når de er gravid. Ja, ingen kan tvinge en blivende mor til å ta hensyn til fosteret. Et vennepar av en jeg kjenner fikk et multifunksjonshemmede barn på grunn av listeria. Den antatte synderen var ost på ferietur. Jeg vet ikke om moren kjente til risikoen, men hun ville sikkert gitt år av sitt liv for å ha den uspist.Anonymous poster hash: 24c6d...267 3
beige Skrevet 16. desember 2014 #38 Skrevet 16. desember 2014 Ja, ingen kan tvinge en blivende mor til å ta hensyn til fosteret. Et vennepar av en jeg kjenner fikk et multifunksjonshemmede barn på grunn av listeria. Den antatte synderen var ost på ferietur. Jeg vet ikke om moren kjente til risikoen, men hun ville sikkert gitt år av sitt liv for å ha den uspist.Anonymous poster hash: 24c6d...267 Jeg passer på at osten jeg spiser er pasteurisert :-) spiser heller ikke sushi.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2014 #39 Skrevet 16. desember 2014 Finnes det en fullstendig liste over alt man nå unngå et sted?? Anonymous poster hash: a33b8...834 www.caniwhilepregnant.com Bare dobbeltsjekk et par av tingene opp imot norske forhold. Egg er f.eks. ok i Norge selv om de ikke er gjennomstekt/gjennomkokt. Anonymous poster hash: a8aff...d12
Gjest Solstråla88 Skrevet 16. desember 2014 #40 Skrevet 16. desember 2014 Beklager, men det der biter ikke på meg. Folk må få velge selv hva de spiser når de er gravid. Du vet at spekemat er rått kjøtt? i rått kjøtt lever det bakterier som kun dør ved kokepunktet, altså 100 grader. Listeria og Toxoplasmose kan gjøre store skader på barnet du bærer, det er en grunn for at de rådene er der. Har selv en kollega som fikk toxoplasmose i mors mage, og har kun 10% syn pga dette. Ja, jeg spiser spekemat, men kun når det er varmebehandlet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå