TheOne Skrevet 14. desember 2014 #1 Skrevet 14. desember 2014 (endret) Tenkte jeg skulle søke råd fra flinke foreldre. Jeg og min samboer fikk en nydelig gutt for to uker siden. Problemet er bare at han er våken om nettene, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men det begynner å bli noe tungt. I natt har han vært våken, og nå sitter jeg våken etter nattevakt på jobb så mor kan sove. Skal selvfølgelig på jobb i natt igjen. Har gitt han mat, men han er fremdeles ikke fornøyd. Han gråter ikke, men ligger stort sett våken og lager lyder, om han ikke blir sint. Er dette normalt for nyfødte? Kan det være noe som plager han som ikke jeg vet om? Endret 14. desember 2014 av TheOne
Gjest Tekola Skrevet 14. desember 2014 #2 Skrevet 14. desember 2014 Det er helt normalt for nyfødte å ha døgnrytme som er helt på tur. De begynner ikke å produsere melatonin som styrer døgnrytmen før de er tre-fire måneder. Derfor omtaler mange helsesøstere de første seks ukene som total unntakstilstand og de første tolv som kaos. Man må bare ta tiden til hjelp og avlaste hverandre, det blir bedre!
Gjest Ludodama Skrevet 14. desember 2014 #3 Skrevet 14. desember 2014 Dette er helt normal og forventet rytme for spedbarn, spesielt relativt nyfødte. Det går over etterhvert, og inntil da er mitt beste tips at dere aksepterer at det er slik. Vi delte natteskift(også etter mannen begynte i jobb), og byttet på å sove på dagtid. Vår baby sov ekstremt lite på dagtid også, derfor hadde ikke jeg mulighet til å sove på dagtid heller. Hos oss snudde det rundt 6-8 uker gradvis og plutselig sov han natten gjennom(altså fra ca 01tiden til tidlig morgen). Vi prøvde alt, ingenting virket før han var klar selv
Mangopai Skrevet 14. desember 2014 #4 Skrevet 14. desember 2014 Mor må forsøke å sove når babyen sover. Mitt beste råd til deg er å lage mat til henne som hun kan ha i senga, i sofaen osv. Sånn at hun får spist uten å måtte ha tid til å lage noe. 1
Mayami Skrevet 14. desember 2014 #5 Skrevet 14. desember 2014 (endret) Mor må forsøke å sove når babyen sover. Mitt beste råd til deg er å lage mat til henne som hun kan ha i senga, i sofaen osv. Sånn at hun får spist uten å måtte ha tid til å lage noe. Åh, det hørtes ut som skikkelig luksus!! Veldig godt råd! Og trøst dere med at neste (regner med dette er deres første) barn kan bli helt motsatt - som her! Endret 14. desember 2014 av Mayami
Tilim Skrevet 15. desember 2014 #6 Skrevet 15. desember 2014 (endret) Det jeg syntes å hjelpe da minste var så liten var å forsøke å svøpe han. Fikk aldri dreisen på ordentlig svøping, men fikk strammet et sånt helseteppe rundt overkroppen og armene hans slik at han ikke fikk veivet og kavet seg opp igjen. De liker jo som regel å ha det litt trangt og trygt når de enda ikke har vært så lenge på utsiden Nå legger vi minste som er snart 5 måneder uten svøp, men kan stramme til om han er urolig og gira, da roer han seg som oftest ganske fort. Endret 15. desember 2014 av Tilim
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå