AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #1 Skrevet 14. desember 2014 Om man har 2 indeksfond som fokuserer usa/europa og et som er basert på stort sett asia. Du sparer rundt 10.000kr i mnd. Er det smart og følge litt med på askjemarkedet? Da mener jeg om at du kanskje fordeler disse 10.000kr i mnd litt forskjellig fra mnd til mnd. Visst man leser at askjer i usa er veldig dyre fortiden så kan man kanskje spare litt mer i asia framover? 8000kr i asia indeksfond og 2000kr i usa indeksfond? Er dette en dum ide om man har tid og syns det er litt morsomt og følge med? Enkeltaskjer er utelukkende. Anonymous poster hash: b3b04...2d0
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #2 Skrevet 14. desember 2014 Jeg synes det er gøy å følge med, men det er allerede mange som følger med mye bedre enn deg og meg, og som er mye flinkere til det. De gjør handler som utgjevner prisene slik at de blir risikojustert. Det eneste du oppnår med å hoppe fram og tilbake er derfor å øke risikoen. Anonymous poster hash: b804e...5f3
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #3 Skrevet 14. desember 2014 Etter et initielt beløp var jeg klar for å starte månedlig sparing i Nordnets indeksfond da det startet i sommer. Dessverre sammenfalt det med et av de børsen var på det høyeste. Etterhvert som det ble mer turbulent på Oslo Børs, bestemte jeg meg i stedet for å holde kontrollen selv, i stedet for faste månedlige overføringer. Nå er jeg glad for at jeg ikke opprettet den avtalen. Fondet har vel falt omtrent 13% siden det startet, og akkurat nå vil ikke jeg plassere mer inn på en indeksprofil på Oslo Børs... Hele årets oppgang i 2014 er jo nå forsvunnet i den siste tiden på Oslo Børs. Anonymous poster hash: 438ec...9e5
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2014 #4 Skrevet 14. desember 2014 Om man har 2 indeksfond som fokuserer usa/europa og et som er basert på stort sett asia. Du sparer rundt 10.000kr i mnd. Er det smart og følge litt med på askjemarkedet? Da mener jeg om at du kanskje fordeler disse 10.000kr i mnd litt forskjellig fra mnd til mnd. Visst man leser at askjer i usa er veldig dyre fortiden så kan man kanskje spare litt mer i asia framover? 8000kr i asia indeksfond og 2000kr i usa indeksfond? Er dette en dum ide om man har tid og syns det er litt morsomt og følge med? Enkeltaskjer er utelukkende. Anonymous poster hash: b3b04...2d0 Jeg syns det er litt interessant nå som indeksfond er blitt så populært, at mine ymse forvaltede fond, som trolig består av alt for mye Oslo Børs, har gitt meg en avkastning i år på over 10%. Hadde jeg derimot hatt et OBX-indeksfond, ville hele året gitt 0 i avkastning. Anonymous poster hash: 438ec...9e5
Musicman Skrevet 19. desember 2014 #5 Skrevet 19. desember 2014 Du kan si på forhånd at du vil ha 1/3 i USA, 1/3 i Asia og 1/3 i Europa. Hvis du har lyst til å følge med, så kan du bruke nye penger til å kjøpe aksjer i den verdensdelen som har gjort det dårligst den siste måneden, slik at du hver gang du sparer, "rebalanserer" fondene dine til hver å utgjøre nærmere 1/3 av alle aksjene dine. Det har historisk gitt litt bedre avkastning, iallfall i lange perioder.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #6 Skrevet 19. desember 2014 Ja, var vel det jeg mente. Bare jeg ville hatt indeksfond USA og indeksfond i asia med vekstmarked og utvikledmarked. Så om foreks asia fondet har gått endel ned i januar så ville jeg spart kanskje 8000kr i asia fondet og 2000 i usa indeksfond. Men er det nesten likt så ville jeg spart 50/50.. Og så omvendt Eller er dette en dårlig ide? Anonymous poster hash: b3b04...2d0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2014 #7 Skrevet 19. desember 2014 Det er en god strategi å investere mest i det markedet som går dårligst dersom du er langsiktig.Anonymous poster hash: ca891...372 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #8 Skrevet 20. desember 2014 Visst man flytter pengene til et annet fond, må man skatte av avkastningen da? Hvordan gjøres dette? Trekker dem 27% skatt når du tar ut pengene så du slipper og betale skatten selv og lignende? Anonymous poster hash: b3b04...2d0
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #9 Skrevet 20. desember 2014 Skal du flytte til et annet fond må du først selge andelene dine. Har du fortjeneste på salget utløser det skatt. Dersom du skal kjøpe og selge ofte kan du vurdere en investeringskonto. Da utsetter du skatten til du tar pengene ut av kontoen. Du mister derimot skjermingsfradraget. Anonymous poster hash: ca891...372 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2014 #10 Skrevet 20. desember 2014 Oki. Da skjønner jeg, men jeg ser på klp fondene. Hva er Standard innløsnings gebyr? KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II har 0.30%. Anonymous poster hash: b3b04...2d0
Musicman Skrevet 21. desember 2014 #11 Skrevet 21. desember 2014 Nei. KLP har bare innløsningsgebyr hvis du handler for mer enn én million kroner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå