Gå til innhold

er så lei meg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år, 170 cm høy og veier 110 kg. Jeg har alltid vært overvektig men de siste årene har vekten bare økt og økt. Jeg har strekkmerker over hele kroppen.

Jeg har på grunn av barndommen syke matvaner. Jeg var alltid den stygge ungen som mamma prøvde å slanke og pynte på. Jeg fikk ofte ikke middag eller kveldsmat. Det holdt med mat pakken sa hun, og fikk jeg noe måtte jeg spise fort før hun rakk å ombestemte seg. Det endte med at jeg spiste mer en jeg trengte, for jeg viste jo ikke når jeg skulle få mat igjen.

Nå bor jeg alene, men likevel har denne uvanen fulgt meg. Jeg blir aldri mett, spiser for fort og kan ikke la ting ligge. Kjøper jeg yogert må jeg spisse opp hele begeret. Lage middag må jeg spise opp alt selv om mengden er beregnet på 4 personer, osv.

Den enste måten jeg klarer å koble av, er ved å spise. Når jeg spiser tenker jeg ikke og jeg føler meg bedre. Dette er befriende de få minuttene jeg spiser men når jeg er ferdig og ser meg rundt kommer en selvhat så sterk at jeg får lyst til å dø. Denne følelsen kommanderer meg til mat skålen igjen og jeg bli værende der til jeg jeg er for kvalm og tåkete til å hate meg selv for dagen.

Min redsel er at jeg aldri skal bli normal, Jeg vet at hvis jeg fikser mat-situasjonen blir økonomien og selvbilde mitt bedre. Men det er bare hvordan skal jeg fikse dette ?

Anonymous poster hash: 73a3f...3b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en jobb du lett kan fikse selv. Får du hjelp av lege og psykiatrien for dette som skjedde deg som barn? Om ikke så gå til lege og be om hjelp. Det er første skritt på veien til et sunt og godt liv :) og du vil klare dette :)

Anonymous poster hash: daf74...c95

• Liker 3
Skrevet

For meg høres det ut som du har er anstrengt forhold til mat og du trener hjelp. Har en venninne som var i samme situasjon. Hun fikk hjelp og kom seg ut av den onde sirkelen. Du skal nok du også klare, enten ved hjelp eller uten! :)

Gjest Strandet
Skrevet

Kanskje greit å forsøke å legge opp til selvdisiplin først på andre områder tenker jeg. F.eks rydding, søppeltømming og andre forefallende problem.

Skrevet

Først og fremst burde du handle inn SUNN mat, for jeg tror du er en som handler inn for det meste usunt. Også må du porsjonere maten du lager.

Skrevet

Kjære deg! Jeg tror ikke dette forumet er nok for deg med de problemene du sliter med - her kan vi gi hverandre råd om sunn mat og slanketips, men ikke behandling - i ditt tilfelle stikker det dypere. Du trenger nok å snakke med en profesjonell. Ta kontakt med din fastlege så fort som mulig og be om henvisning til psykolog som kan hjelpe deg å jobbe med selvfølelsen. Når du føler deg bedre og er klar for å ta tak i spisevanene dine, kan du komme tilbake hit og diskutere strategier mht mat og mosjon. Lykke til :hug:

• Liker 2
Skrevet

Kanskje greit å forsøke å legge opp til selvdisiplin først på andre områder tenker jeg. F.eks rydding, søppeltømming og andre forefallende problem.

Hva i all verden snakker du om? TS nevner da ikke at hun har problem med noen av disse tingene?

TS: Høres ut som ditt forhold til mat ble skakkjørt svært tidlig, og det er vanskelig å ta hånd om selv. Du klarer nok å slanke deg, men selv om vekten forsvinner så forsvinner jo ikke roten til problemet som er ødelagte matvaner fra barndommen av. Så synes du skal se om du ikke kan bli henvist til psykolog for å få lagt lokk på ting.

Anonymous poster hash: 89f42...cad

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som du burde snakket med en psykolog. Dette henger nok i fra barndommen, og er nok ikke bare å snu uten videre.

Lykke til

Anonymous poster hash: 5143e...e42

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med legen din om dette? Du trenger hjelp. Dette er ikke noe du kan endre selv!
Forstår at du er lei deg, men det vil bli bedre når du får hjelp av mennesker som kan med dette.

Vær så snill å snakk med legen din om dette :klem:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...