Gå til innhold

Marsipanroser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har farget marsipanen bør man da legge den litt i kjøleskapet for at det skal bli litt hardere? Eller la den være myk og varm, lettere å lage roser da? Aner ikke jeg altså.

Synes det alltid blir så klissete. Noen råd til meg. Hvor mange dager i forveien kan man lage roser og hvordan oppbevare dem?

Anonymous poster hash: 870be...085

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest at man bør kna inn noe som heter cmc, så jeg har kjøpt det, men har ikke fått testet det enda....

Skrevet

Jeg har lest at man bør kna inn noe som heter cmc, så jeg har kjøpt det, men har ikke fått testet det enda....

Ok :)

Skrevet

Cmc gjør massen smidigere, men er ikke nødvendig. Ikke legg marsipanen i kjøleskapet, da blir det for hard. Tett pose i romtemperatur er det beste. Om du syns massen blir for klissete når du jobber med den så tar du bare en liten pause slik at massen får kjølt seg ned. Da kan du bare legge den rett ned på benken med en tom bakebolle over, slik at den ikke tørker ut.

Pass forresten på at du ikke bruker konditorfarge fra matbutikken, da de er såpass flytende at konsistensen på marsipanen vil forandres nok til at den blir vanskeligere å jobbe med.

• Liker 1
Skrevet

Cmc gjør massen smidigere, men er ikke nødvendig. Ikke legg marsipanen i kjøleskapet, da blir det for hard. Tett pose i romtemperatur er det beste. Om du syns massen blir for klissete når du jobber med den så tar du bare en liten pause slik at massen får kjølt seg ned. Da kan du bare legge den rett ned på benken med en tom bakebolle over, slik at den ikke tørker ut.

Pass forresten på at du ikke bruker konditorfarge fra matbutikken, da de er såpass flytende at konsistensen på marsipanen vil forandres nok til at den blir vanskeligere å jobbe med.

Lager du roser? Blir ikke rosen klistrete?

Skrevet

Må da være noen som lager roser :)

Skrevet

Sist jeg laget roser tror jeg de ble laget 3-4 dager før jeg laget kaken, jeg leste at de skulle stå å tørke en stund før man bruker de. Ikke legg marsipanen i kjøleskapet før du begynner å lage rosene, den er mye lettere å jobbe med når den er myk. Jeg tror jeg brukte litt mel på hendene da jeg jobbet med marsipanen for at den ikke skulle blir så klissete.

Anonymous poster hash: ff8ee...ff3
Skrevet

Sist jeg laget roser tror jeg de ble laget 3-4 dager før jeg laget kaken, jeg leste at de skulle stå å tørke en stund før man bruker de. Ikke legg marsipanen i kjøleskapet før du begynner å lage rosene, den er mye lettere å jobbe med når den er myk. Jeg tror jeg brukte litt mel på hendene da jeg jobbet med marsipanen for at den ikke skulle blir så klissete.

Når jeg prøvde å lage rosene så gikk det ikke så greit hehe. Alt bare klistret seg fast. Skal man lage å legge rosene i kjøleskapet?

Skrevet

Når jeg prøvde å lage rosene så gikk det ikke så greit hehe. Alt bare klistret seg fast. Skal man lage å legge rosene i kjøleskapet?

Ja, de må tørke i et par dager, for meg var det lettest å putte dem i en boks i kjøleskapet.. Trikset er å ikke arbeide så alt for mye med marsipanen, da unngår du at den blir veldig klissete. Trengte noen forsøk før mine ble brukbare altså.

Jeg gjorde det sånn som hun forklarer her:

http://gryskjokkenskriverier.blogspot.no/2010/05/marsipanroser.html

Skrevet

Jeg lagde roser igår. Farget marsipanen rød, så måtte bruke enormt mye farge, da ble den veldig klissete. La den i kjøleskapet ei stund, for leste at fargen setter seg mer etterhvert. Det stemte, gikk fra mørk rosa til rød☺

Brukte mel på da jeg kjevlet ut, mellom to plastlag. Har latt de stå og tørke i ca to døgn, på benken, under kjøkkenhåndkle.

Eneste jeg tenker på er at de blir jo veldig harde når de tørker så lenge da, må bli umulig å spise :fnise:

Skrevet

Lager du roser? Blir ikke rosen klistrete?

Ja, det gjør jeg. De blir ikke klissete. Bruker litt potetmel på fingertuppene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...