Gå til innhold

Gå til jobb-effekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske utrent men er ellers i normalt grei form. Vurderer å la bilen stå og begynne å gå til og fra jobb. Strekningen er ca 7 km (en vei), slik at det blir 14 km tur/retur. Siste del av veien til jobb (ca 3 km) er i motbakke, bratt mot slutten.

Jeg hater treningssentre, synes de er overbefolkede. Men vil jo gjerne bedre formen.

Hvilken helseeffekt vil jeg ha av å gjøre denne endringen - dvs gå i stedet for å ta bilen? Andre som går til jobb en ca lignende strekning og har noen erfaringer å dele?

Anonymous poster hash: 98262...e4c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske utrent men er ellers i normalt grei form. Vurderer å la bilen stå og begynne å gå til og fra jobb. Strekningen er ca 7 km (en vei), slik at det blir 14 km tur/retur. Siste del av veien til jobb (ca 3 km) er i motbakke, bratt mot slutten.

Jeg hater treningssentre, synes de er overbefolkede. Men vil jo gjerne bedre formen.

Hvilken helseeffekt vil jeg ha av å gjøre denne endringen - dvs gå i stedet for å ta bilen? Andre som går til jobb en ca lignende strekning og har noen erfaringer å dele?

Jeg går 2 km til jobb en vei hver dag. Merker ikke noe helsemessig gevinst av det da det er så kort og jeg tar det rolig.

7 km hørtes langt ut å gå. Jeg ville valgt å sykle om jeg hadde såpass lang vei.

Anonymous poster hash: b8e43...78f

• Liker 1
Skrevet

Jeg går 2 km til jobb en vei hver dag. Merker ikke noe helsemessig gevinst av det da det er så kort og jeg tar det rolig.

7 km hørtes langt ut å gå. Jeg ville valgt å sykle om jeg hadde såpass lang vei.

Anonymous poster hash: b8e43...78f

Jeg er ikke så glad i å sykle, spesielt ikke på vinteren. Synes det er litt skummelt på glatta. Men liker å gå, særlig i fjellet. Men det er klart, det tar jo noe tid å gå 7 km. Og det å gå i bystrøk er jo ikke like spennende som å gå ute i naturen. Så derfor har jeg kjørt bil.

Nå har de startet opp med avgiftsparkering utenfor jobben min. Skikkelig upopulært hos meg og kollegene mine. 20 kr dagen er jo ikke all verden, men det blir jo litt ila av et år. Det var da tanken slo meg - hvorfor ikke bare gå? Jeg må jo dit uansett, og så får jeg vært fysisk aktiv i samme slengen. Å skulle sette av ettermiddagen til en tur på treningssenter stjeler jo også mye tid.

• Liker 2
Skrevet

Du får absolutt god helseeffekt av en så stabil og jevn trening som det er å gå en sånn strekning fem dager i uka. Aktivitet i hverdagen er gull verdt.

Anonymous poster hash: 98d51...1a1

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Klart du får helseeffekter. Eneste jeg lurer på er hvor lang tid du vil måtte regne med å bruke. Jeg bruker i snitt 30 min å jogge 6 km i en fart på 10-11 km/t.

Har du tiden og lysten så synes jeg du skal kjøre på. Ikke bare vil formen bli bedre, men du vil også brenne godt med kalorier hver dag.

Skrevet

Prøvde en gang forrige vinter. Da tok det en time og et kvarter. Men det var utrolig glatt ute den dagen, så det ble litt sånn "ett skritt fram og to tilbake" :)

Ja, klart det tar litt tid. Men jeg tenker at det å trene etter jobb også jo tar noe tid, spesielt om man skal dra tur/retur treningssenter, dusje etterpå osv. Men det er godt å høre at noen mener det vil gi en helsegevint. Det vil jo kunne bli opptil 2,5 time med gåing pr dag. Nå for tiden sitter jeg altfor mye stille. Sitter i bil og ligger på sofaen etter jobb. Kan jo ikke være bra i lengden.

Skrevet

Hvis du har tid til det så hadde jeg prøvd å få til det.

Du vil få en enorm helsemessig effekt av det og i tillegg spare mye penger på drivstoff, slitasje på bilen, parkering mm.

Jeg heier på deg! :)

Anonymous poster hash: d5bcd...269

Skrevet

Hvis du har tid til det så hadde jeg prøvd å få til det.

Du vil få en enorm helsemessig effekt av det og i tillegg spare mye penger på drivstoff, slitasje på bilen, parkering mm.

Jeg heier på deg! :)Anonymous poster hash: d5bcd...269

Takk for at du heier på meg :) Har bestemt meg for å teste ut dette en periode nå. Interessant å se om det skjer noe med kropp og helse etter en tid.

• Liker 1
Skrevet

Du vil helt klart få helseeffekt av dette :) Du brenner noen kalorier på den turen, og du vil spare penger og miljøet. Bare win-win her, så begynn med dette :)

Jeg går hjem fra jobb hver dag, men det er bare 2.5 km (men så trener jeg også på studio flere ganger i uka) og den gåturen er helt gull. Får tid til meg selv og tid til å puste ut. Storkoser meg med denne turen hver dag, fordi det er en tid ingen kan ta ifra meg og den får også i gang puls og blodomløp i kroppen. Samt at jeg får frisk luft.

Anonymous poster hash: c4a82...0f7
  • Liker 2
Skrevet

I tillegg til at du vil leve lengre og ha bedre helse så vil hjernen din fungere bedre, du får rett og slett høyere IQ. Eldre som går vil ha mindre sjanse for å bli dement.

Anonymous poster hash: e4125...95f
Skrevet

I tillegg til at du vil leve lengre og ha bedre helse så vil hjernen din fungere bedre, du får rett og slett høyere IQ. Eldre som går vil ha mindre sjanse for å bli dement. Anonymous poster hash: e4125...95f

Umulig å si nei til alt dette :) I tillegg er det jo greit å kunne komme hjem å ha god samvittighet for at man har fått beveget seg tilstrekkelig den dagen. Jeg kommer aldri til å bli noen maratonløper eller treningsnarkoman. Pulsklokker og treningsmas er ikke noe for meg. Men det er greit å vite at også dette vil bidra til bedre helse.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du går 2x7 km hver arbeidsdag, så får du helt klart helsegevinst på det. Hadde jeg bare klart å gå på asfalt skulle jeg gjort det samme. Men, jeg må nok holde meg til treningssenter og turer etter arb.tid.

Skrevet

Klart det har helseeffekt å gå :) Bare et lite tips om de 7 km er på asfalt; invester i noen gode sko! Asfalt-gåing tar mye mer på beina enn fjellturer.

Anonymous poster hash: e8dae...49b
Skrevet

Klart det har helseeffekt å gå :) Bare et lite tips om de 7 km er på asfalt; invester i noen gode sko! Asfalt-gåing tar mye mer på beina enn fjellturer. Anonymous poster hash: e8dae...49b

Asfalt hele veien. Ja, blir spennende å se om beina tåler det. Skal huske gode sko :)

Skrevet

Hvis du orker å bruke den tiden det tar så ville jeg absolutt gått for det. Bokstavelig talt ;) . Jeg har nesten 5 km til jobb og jeg gikk til og fra store deler av tiden en vinter. Det var ganske fælt om morgenen, for jeg måtte så tidlig opp, men hjem var det helt greit. Merket i og for seg ikke noen helsegevinst, men den må nødvendigvis ha vært der.

Sist sommer syklet jeg til jobb omtrent hver dag og det merket jeg god uttelling av både på vekt og hode. Pr. sykkel kommer tiden ned på 15-20 minutter, og det er akkurat passe dose frisk luft og trim før og etter jobb. Så spedde jeg på med et par økter på treningssenteret i løpet av uka.

Skrevet

Hvis du orker å bruke den tiden det tar så ville jeg absolutt gått for det. Bokstavelig talt ;) . Jeg har nesten 5 km til jobb og jeg gikk til og fra store deler av tiden en vinter. Det var ganske fælt om morgenen, for jeg måtte så tidlig opp, men hjem var det helt greit. Merket i og for seg ikke noen helsegevinst, men den må nødvendigvis ha vært der.

Sist sommer syklet jeg til jobb omtrent hver dag og det merket jeg god uttelling av både på vekt og hode. Pr. sykkel kommer tiden ned på 15-20 minutter, og det er akkurat passe dose frisk luft og trim før og etter jobb. Så spedde jeg på med et par økter på treningssenteret i løpet av uka.

Å sykle hadde sikkert tatt kortere tid. Men nå er det jo vinter og glatt. Men det største problemet med å sykle er at det er laange motbakker mot slutten. Da blir man svett og må dusje og ha med klesskift. Og det virker som mye styr. Men har et par kolleger som sykler ca samme strekning. De dusjer ikke når de kommer fram. Men tror jeg vil synes det er ubehagelig å gå rundt svett hele arbeidsdagen. Tenkte derfor å gå i moderat tempo.

Skrevet

Å sykle hadde sikkert tatt kortere tid. Men nå er det jo vinter og glatt. Men det største problemet med å sykle er at det er laange motbakker mot slutten. Da blir man svett og må dusje og ha med klesskift. Og det virker som mye styr. Men har et par kolleger som sykler ca samme strekning. De dusjer ikke når de kommer fram. Men tror jeg vil synes det er ubehagelig å gå rundt svett hele arbeidsdagen. Tenkte derfor å gå i moderat tempo.

Jeg skjønner godt at du ikke synes årstiden egner seg for sykling. Tør ikke sykle nå jeg heller. Har en kollega som faktisk gjør det, men selv tar jeg ikke sjansen på å ofre "rasebena" i en sykkelvelt på glatt føre. Så slik sett skjønner jeg at du heller vil gå nå om dagen.

Skjønner for så vidt også den med at du ikke vil være svett hele arbeidsdagen, men et kompromiss kan kanskje være å ha med deodorant og så ta en "kattvask" under armene med såpe og vann og evt. medbrakt klut når du kommer på jobb.

Skrevet

Hvis du har en stillesittende jobb, kommer du til å få skikkelig bra fordeler med det å gå, da får du løst opp hele kroppen både før og etter jobb, slik at rygg og nakkeplager kan forsvinne eller aldri komme.

Jeg går til og fra jobb, men det er bare 20 min powerwalk, mye kortere enn deg, og jeg kjenner at jeg er så våken og opplagt når jeg kommer på jobb, og at det er godt å få den friske luften og blodomløpet i gang hjemover. Sliter mye med ryggen, så gåing til og fra løsner opp godt :)

Anonymous poster hash: 53e71...6e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...