Gå til innhold

kortisol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva kortisol er? Er ganske sikker på at det er et hormon, men hvilken funksjon har det i kroppen? Mannen min har et veldig lavt krotisolnivå, og jeg lurer på hva dette vil si.....

Videoannonse
Annonse
Gjest Kinga
Skrevet

Kortisol er et hormon som produseres i binyrebarken. Det er livsviktig for en rekke av kroppens funksjoner. Kortisol bidrar bl.a. til å regulere kroppens vann-, mineral-, fett-, karbohydrat- og proteinbalanse.

Kortisol kalles også "stresshormon" fordi det setter kroppen bedre istand til å takle stressituasjoner. Det spiller en viktig rolle ved bekjempelse av infeksjoner, og ved heling av skadet vev i kroppen.

Mengden kortisol kroppen produserer varierer i løpet av døgnet. En høy produksjon om morgenen bidrar f.eks. til at man våkner. En følsom mekanisme gjør at kortisolnivået økes når kroppen trenger det, og reduseres (negative feedback) når behovet blir mindre igjen.

Hvis du f.eks. inhalerer høye doser kortison (som f.eks ved astma), eller tar kortisontabletter (brukt som antiinflammatoriske preparater ved betennelsestilstander i kroppen), vil kroppen redusere produksjonen av kortisol. Dette er grunnen til at man alltid må avslutte en langvarig høydosebehandling med en gradvis nedtrapping av dosen. Kroppen trenger tid til å regulere den naturlige kortisolproduksjonen.

Det kan også være flere andre grunner til at binyrene ikke produserer nok kortisol; som f.eks. mangel på stimulerende signaler/hormener fra hjernen, samt degenerering av vevet i binyrene. Sannsynligvis har din mann en sekundær hypoadrenokortisisme (som skyldes medisinbruk, da det bare er kortisolnivået som er lavt).

Henvend dere til legen for å få mer informasjon rundt dette; det er viktig at dere vet hva det går ut på og det er legens jobb å informere. Ikke kvi deg for å spørre behandlende lege!

Skrevet

Hei Vibeke, jeg tror du studerer medisin. Du svarere på en sånn fin og faglig måte. Er det riktig? :blunke:

Gjest Kinga
Skrevet

Heisann Care!

Takk for sist! Det var virkelig hyggelig. Vi må gjenta "sjættingen" om ikke så altfor lenge!

God klem fra

Skrevet

Hei Vibeke.

Ja vi må ta en sånn kveldschatting igjen. Det var koselig, selv om det ble gruelig sent for meg.

:blunke:

Skrevet

Tusen takk for hjelpen!

Vi skal snakke med legen på mandag, han er ikke til stede før da... Det var derfor jeg måtte høre om det var noen som visste noe her inne på diskusjonsgruppa....

Mannen min har en kortisol-verdi på 17, og det skulle visst ligge på mellom 90 og 600???

Han har hatt mye vann i kroppen lenge, og har vondt i ledd i hender og føtter. Han har også fått noen mørke flekker i huden nedover bena.

Han går ikke på noen medisiner, så jeg tror ikke det kan skyldes det....

Håper ihvertfall at det ikke er noe alvorlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...