Gå til innhold

TV, svimmel, led?

Anbefalte innlegg

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

På flere nyere tv'er synes jeg filmingen ser ut til å endre seg helt. Dette har spesielt vært ved en del led-tv'er, men ikke alle.

Jeg blir veldig fort svimmel av 3D-filming osv.

Jeg synes på noen av de tv'ene jeg har blitt dårlig av å se på i det siste er bildene så klare, og bevegelsene og filmingen virker nesten som det er filmet med håndholdt kamera selvom det er soleklare bilder. Det er noe som skjer med bevegelsene i bildet som er helt annerledes.

Dette gjelder filmer som jeg aldri har hatt problemer med før. Bl. a Pretty Woman som jo er en eldgammel film - blir forferdelig på denne typen tv - så det er ikke filmen det er noe galt med.

HVA kan dette være? Jeg har sett på led-skjerm før hvor jeg ikke opplever dette, så det kan ikke være led i seg selv....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er en 3D-tv kan det være det du reagerer på?

Eller så kan det hende hjernen din rett og slett ikke takler HD-tv da de har mye klarere bilde enn de eldre tv'ene.

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Jeg fant faktisk nettopp ut hva det var, og vil gjerne dele det hvis det skulle være fler der ute som meg :)

"The soap opera effect" kan man google, så finner man maaaange andre som har vært plaget med dette enn meg, og grunnen til at dette oppleves.

Det er en slags innstilling på nyere tv'er som skaper en effekt. Imidlertid gikk det å skru det av! Dette har jeg lurt på i flere år - og hvertfall nå som vi sitter her med ny 55'' i stua jeg ble dårlig av å se på.

:)

• Liker 1
Skrevet

Waaaat, har de lagt den møkkainnstillingen som default nå eller?

Det er jo grusomt å se på XD

Skrevet

Jeg fant faktisk nettopp ut hva det var, og vil gjerne dele det hvis det skulle være fler der ute som meg :)

"The soap opera effect" kan man google, så finner man maaaange andre som har vært plaget med dette enn meg, og grunnen til at dette oppleves.

Det er en slags innstilling på nyere tv'er som skaper en effekt. Imidlertid gikk det å skru det av! Dette har jeg lurt på i flere år - og hvertfall nå som vi sitter her med ny 55'' i stua jeg ble dårlig av å se på.

:)

Interessant. Tok et søk på de ordene, og kom frem til en review av Hobbiten i 48fps. Det kan se ut som dobling av frameraten (unnskyld fransken), kan bli filmverdenens svar på CDplatene. Mange sverger enda til lyden fra LP platene, selv om CDlyden er totalt overlegen teknisk sett.

Gjest LilleTusenfryd
Skrevet

Waaaat, har de lagt den møkkainnstillingen som default nå eller?

Det er jo grusomt å se på XD

Ja, hvertfall på Philips'en var det default. Har lest flere som har kjøpt samsung og som hadde det sånn før de fant ut hva det var. Helt forferdelig.

Får inderlig ikke håpe vanlig "gammeldags" TV som vi kjenner det noen gang forsvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...