Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 7 og er mye kvalm. Det blir egentlig litt verre for hver dag.

Er det slik at det er et godt tegn for svangerskapet at man har symptomer? Grunnen til at jeg spør, er at jeg er veldig redd for å miste...

Anonymous poster hash: 7c19e...384

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Symptomer er veldig individuelt og det ene er ikle bedre enn det andre. Noen har mange og sterke symptomer, andre merker ingen ting uten at det betyr noe.

Anonymous poster hash: 5dfcd...c62

Skrevet

Så det er like sannsynlig at jeg kan miste selvom jeg er mye kvalm. Tenkte nok det, men klamret meg til at det var positivt

Skrevet

TS over

Skrevet

Nei, det er ikke et godt tegn. Det er bare et tegn på at kroppen reagerer på graviditeten slik kroppen din gjør.

Du VIL oppleve at symptomene avtar, du vil føle at du ikke er gravid, nesten alle kommer i den perioden tidlig i svangerskapet der de går inn på kvinneguiden og stiller spørsmål fordi symptomene forsvinner.

Anonymous poster hash: 4f542...a01

Skrevet

Legen min sa til meg da jeg var på det verste med kvalmen at det var et godt tegn. Han hadde aldri opplevd at noen med sterk kvalme hadde mistet babyen.

Skrevet

Legen min sa til meg da jeg var på det verste med kvalmen at det var et godt tegn. Han hadde aldri opplevd at noen med sterk kvalme hadde mistet babyen.

ehh..haha.. For en merkelig ting å si av en lege gitt.

• Liker 2
Skrevet

Min første graviditet ente i SA og jeg var kvalm 24/7 fra noen dager før test til 2 dager før jeg begynte å blø.

Stort sett sier man at det er positivt å være kvalm for å gjøre det litt mer levlig å gå rundt kvalm hele tiden, men det er ingen garanti at man ikke mister om man er skikkelig kvalm.

Anonymous poster hash: 9c384...d08

Skrevet

Ab over her: er gravid på ny nå og er snart fullgått og har hatt så og si null symptomer i hele dette svangerskapet.

Skrevet

Det er riktig det legen sier. Hadde selv sterk kvalme med begge mine 2, og aldri mistet.

Dersom kvalmen minsker kan det være tegn på at HCG avtar.

Dersom man også ser hjertebank på ultralyd i uke7 (privat), er det 99% sannsynlighet for at man ikke mister.

Anonymous poster hash: 34877...763

Skrevet

Det er riktig det legen sier. Hadde selv sterk kvalme med begge mine 2, og aldri mistet.

Dersom kvalmen minsker kan det være tegn på at HCG avtar.

Dersom man også ser hjertebank på ultralyd i uke7 (privat), er det 99% sannsynlighet for at man ikke mister.

Anonymous poster hash: 34877...763

Det er ikke kvalmen som avgjør om fosteret er levedyktig.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke kvalmen som avgjør om fosteret er levedyktig.

Nei, men lav hcg og manglende kvalme kan henge sammen, og dårlig hcg-utvikling kan være ved at utviklingen ikke er normal og stopper opp. En jeg kjenner følte seg ikke gravid, fikk blødninger i 12. uke. Det viste seg at fosteret sannsynlig hadde dødd ca uke 6-7. Men man kan ha strålende svangerskap uten symptomer. En jeg kjenner var sykemeldt med ekstrem kvalme, og mistet i MA minst 1-2 uker før det ble oppdaget ved ul. Hun var like kvalm da.

Kvalme kan være et godt tegn, men ingen garanti, og kvalme er ikke et nødvendig tegn for et friskt svangerskap.

Skrevet

Nei, men lav hcg og manglende kvalme kan henge sammen, og dårlig hcg-utvikling kan være ved at utviklingen ikke er normal og stopper opp. En jeg kjenner følte seg ikke gravid, fikk blødninger i 12. uke. Det viste seg at fosteret sannsynlig hadde dødd ca uke 6-7. Men man kan ha strålende svangerskap uten symptomer. En jeg kjenner var sykemeldt med ekstrem kvalme, og mistet i MA minst 1-2 uker før det ble oppdaget ved ul. Hun var like kvalm da.

Kvalme kan være et godt tegn, men ingen garanti, og kvalme er ikke et nødvendig tegn for et friskt svangerskap.

I bunn og grunn det jeg skrev jo, kvalmen er ikke avgjørende.

Skrevet

Kvalmen er ikke avgjørende, men det er gjort studier som viser at det er mindre sannsynlig at man skal miste dersom man er veldig kvalm. Dette betyr selvsagt ikke at kvalme er en garanti for at man ikke skal miste, men det er grunnen til at legene gjerne sier at kvalmen er et godt tegn.

Gjest Klaveret
Skrevet

Det samme sa legene til meg. Hadde noe med mengden "grividitetshormon" (HCG) å gjøre. Jeg fikk ekstra oppfølging pga flere spontanaborter.

Skrevet

Det samme sa legene til meg. Hadde noe med mengden "grividitetshormon" (HCG) å gjøre. Jeg fikk ekstra oppfølging pga flere spontanaborter.

Det har jo ikke bare med mengden hormoner, men også hvor godt kvinnen tåler disse hormonene. Hypermesis kan jo umulig være positivt i hvert fall, før moderne medisin ville jo disse kvinnene vært riktig ille ute.

Anonymous poster hash: 5dfcd...c62

Skrevet

Min teori er at kvalme er et symptom på lik linje med hodeverk, trøtthet osv. Alle symptom er et resultat av at du reagerer på HCG. Jeg tror ikke det er større sjangs for at det skal gå bra selv om man er kvalm. Kjenner svært mange som IKKE slet med kvalme og aldri har opplevd SA, og kjenner flere som har vært kvalm og hatt både SA og MA (fortsatte å være kvalm selv om fosteret var dødt).

Den teorien du har skremmer bare alle dem som ikke er kvalm, tror ikke det er noe hold i dette. Hvis noen har en seriøs kilde kan de jo poste den :)

Skrevet

Jeg har hentet min info fra denne studien:

http://www.sciencedaily.com/releases/2006/12/061204081933.htm

Hovedpoenget i studien var å sjekke hvorvidt undervektige hadde større sjanse for SA, men de bekreftet underveis i studien at :

"Women who suffered from nausea and sickness in the first twelve weeks of pregnancy were almost 70% less likely to miscarry, and the more severe the sickness, the better the odds of the pregnancy continuing."

Skrevet

Han fortalte jo bare om sin erfaring etter mange år som lege. Jeg hadde selv lest det samme som miore har skrevet over her.

Skrevet

Ved kvalme så har man vertfall et høyt nivå av HCG og det er jo ikke akkurat negativt (selv om man kan ha like høyt uten å være kvalm).

Anonymous poster hash: 0a843...72b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...