Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får du dyr gave fra samboeren din i år? En gave som er verdt 2000-10 000kr? Samboeren din er ikke mer glad i deg av den grunn, det virker som folk tror at jo dyrere, jo bedre og jo mer elsket er du! Men det stemmer så absolutt ikke. dyre gaver er ikke bedre, de har bare andre tall på prisappen. Jeg vet at mange også faktisk forventer å få dyre gaver til jul. FORVENTER å få dyre gaver, det er noe alvorlig galt med det...

Jula skal ikke handle om prislapper og forventninger. Får du gave? Så hyggelig!

Det er en klisjé å si det, men det er faktisk helt sant: Det er tanken som teller.

La jula være en tid for familie, folk du er glad i og setter pris på, gled andre og ha det koselig. Opphøy sunne verdier, ikke krev dyre gaver. Ikke kjøp dyre gaver.

Har du 10 000kr du ikke helt vet hva du skal gjøre med? Og tenkte du å bare bruke dem på gaven til kjæresten din? Gi heller 9000 av dem til Unicef eller Røde kors. Eller en annen veldedighetsorganisasjon, tro meg, de fattige har så mye mer nytte av de pengene enn hvis du kjøper ny iPad eller en dyr klokke til typen din.

Anonymous poster hash: 2969f...f00

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får en veldig dyr gave av min samboer i år. Og han gir den til meg fordi han virkelig elsker meg siden gaven er veldig, veldig gjennomtenkt

Selv om jeg får en dyr gave fra han, og i tillegg får en veldig dyr gave av min pappa, så betyr ikke det at jeg forventer dyre gaver. Jula er fortsatt en tid hvor vi samles hele familien, og det er familien som er i fokus. Vi har også veldig sunne verdier.

• Liker 2
Skrevet

Tråder som dette er så patetisk. Om jeg har en god jobb JEG HAR JOBBET HARDT FOR Å FÅ, hvorfor skal jeg gi masse penger til veldedighet når mesteparten av pengene ikke brukes halvveis fornuftig en gang? Nei huff, dette høres ut som en tråd fra en som er sur og bitter for at h*n ikke får dyre gaver.

Anonymous poster hash: ecdf5...0fc
  • Liker 12
Skrevet

Jeg får en veldig dyr gave av min samboer i år. Og han gir den til meg fordi han virkelig elsker meg siden gaven er veldig, veldig gjennomtenkt

Selv om jeg får en dyr gave fra han, og i tillegg får en veldig dyr gave av min pappa, så betyr ikke det at jeg forventer dyre gaver. Jula er fortsatt en tid hvor vi samles hele familien, og det er familien som er i fokus. Vi har også veldig sunne verdier.

:fnise: Klarer ikke å la vær å flire når jeg leser sånt. Lurer alltid på om vedkommende har veldig dårlig selvinnsikt eller en veldig, veldig perfekt familie og et veldig, veldig, veldig perfekt liv.

Anonymous poster hash: eda23...78b

• Liker 3
Skrevet

Får dyr gave av samboer og dyre gaver av en del av familien. Forventer ikke dyre gaver. Tror heller ikke at de er mer glad i meg av den grunn. Ser ikke poenget med tråden. Jeg har et sunt forhold til penger og materialistiske ting generelt.

Skrevet

:fnise: Klarer ikke å la vær å flire når jeg leser sånt. Lurer alltid på om vedkommende har veldig dårlig selvinnsikt eller en veldig, veldig perfekt familie og et veldig, veldig, veldig perfekt liv.

Klarer ikke å se hvordan du fikk den konklusjonen av den setningen? :klo:

Skrevet

Får du dyr gave fra samboeren din i år? En gave som er verdt 2000-10 000kr? Samboeren din er ikke mer glad i deg av den grunn, det virker som folk tror at jo dyrere, jo bedre og jo mer elsket er du! Men det stemmer så absolutt ikke. dyre gaver er ikke bedre, de har bare andre tall på prisappen. Jeg vet at mange også faktisk forventer å få dyre gaver til jul. FORVENTER å få dyre gaver, det er noe alvorlig galt med det...

Det er en klisjé å si det, men det er faktisk helt sant: Det er tanken som teller.

La jula være en tid for familie, folk du er glad i og setter pris på, gled andre og ha det koselig. Opphøy sunne verdier, ikke krev dyre gaver. Ikke kjøp dyre gaver.

Har du 10 000kr du ikke helt vet hva du skal gjøre med? Og tenkte du å bare bruke dem på gaven til kjæresten din? Gi heller 9000 av dem til Unicef eller Røde kors. Eller en annen veldedighetsorganisasjon, tro meg, de fattige har så mye mer nytte av de pengene enn hvis du kjøper ny iPad eller en dyr klokke til typen din.

Først, jeg vet ikke om jeg får dyr gave i år ettersom det ikke har vært jul enda.

De pengene jeg har spart ønsker jeg å bruke på venner og familie ved å kjøpe gaver jeg vet de setter pris på. Ja jeg velger faktisk å bruke penger og pleie de jeg setter stor pris på i stedet for å bruke de på folk jeg ikke aner hvem er (og som kanskje ikke engang blir gitt til de som trenger det).

Skikkelig dust jeg da!

Anonymous poster hash: a6d6e...da4

Skrevet

:popcorn:

(Her kan det bli temperatur...) Husk at man ikke skal krangle (i jula!).

Skrevet

Hä?

Så med andre ord så kan ingen ha sunne verdier?

Her har vi verken perfekte familier eller perfekte liv. Vi har alle våre feil. Men vi har da likevel sunne verdier. Jeg fatter rett og slett ikke helt hvordan du tenker faktisk

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du skriver på nå da? PC, mac, nettbrett? De pengene kunne ha gått til Unicef eller Røde kors.

Hvordan ser klesskapet ditt ut? Mye av dette kunne heller ha gått til Unicef eller Røde kors?

Har du pyntegjenstander der du bor? Disse pengene kunne ha gått til Unicef eller Røde kors.

Tro meg, de fattige har så mye mer nytte av disse pengene enn at du bruker det på å kjøpe ting til deg selv.

Ærlig talt.. Jeg er vant med at jeg får ting til julaften som jeg ønsker meg og har nytte av, og som uansett hadde stått på kjøpslisten min. Jeg forstår ikke hvorfor du skal legge deg opp i hvor mye andre bruker på julegavene sine og oppfordre dem til å gi 90% av disse pengene i stedet til veldedighetsformål. Mulig de allerede gir mye til veldedighetsformål? Hva vet du om dette? Hvorfor skal du egentlig vite noe om dette? Eller er du ikke fornøyd før de har gitt 90% av lønnen sin til veldedighetsformål?

Jeg regner med at du kutter julen helt ut og gir alt penger som kunne gått til julen til veldedighetsformål.

Anonymous poster hash: 5fc2c...950

• Liker 5
Skrevet

Jeg har arbeidet hardt for lønnen min!! Jeg gir så dyre gaver som jeg vil med mine penger!!

Skrevet

Tråder som dette er så patetisk. Om jeg har en god jobb JEG HAR JOBBET HARDT FOR Å FÅ, hvorfor skal jeg gi masse penger til veldedighet når mesteparten av pengene ikke brukes halvveis fornuftig en gang? Nei huff, dette høres ut som en tråd fra en som er sur og bitter for at h*n ikke får dyre gaver.

Anonymous poster hash: ecdf5...0fc

Og dette høres ut som et svar fra en som er glad i å unnskylde sitt eget manglende engasjement med at pengene ikke kommer fram. Drit nå i å gi hvis det passer deg, det er en ærlig sak å prioritere Guccfi over Redd Barna. Men vær ærlig på grunnen da i det minste: du bryr deg ikke, og de fattige er ikke ditt problem.

Forresten er du neppe den eneste i verden som har jobbet hardt for å komme dit du er. Det gjelder vel de fleste av oss. Folk i fattige områder av verden jobber antagelig hardere enn både du og jeg, hvis de er så heldige at de får sjansen. Mange får ikke det.

God jul! :)

Anonymous poster hash: 6fec7...53d

• Liker 5
Gjest Sprettballen
Skrevet

Får du dyr gave fra samboeren din i år? En gave som er verdt 2000-10 000kr?

(klippet)

Jeg er ikke av dem som kjøper dyre julegaver, men likevel føler jeg dette blir en noe forenklet tankegang.

Å kjøpe nytteprodukter til tusenvis av kroner i julegave er ikke nødvendigvis et tegn på at man har for mye penger, men at man prioriterer å kjøpe nytteproduktet som gave, fremfor å kjøpe nytteproduktet i løpet av året,+ julegave til jul.

For eksempel om "Kari" vet at tenåringen hennes har behov for en ny telefon.

Hun finner en telefon som dekker tenåringens behov til 1990 kr, og innser at hun ikke har råd til både denne + en julegave.

Derfor velger Kari å kjøpe telefonen som julegave.

Det at hun gir en julegave til 2000 kr er derfor ikke ensbetydende med at hun har 1000 kr til overs, men er i dette tilfellet et tegn på nettopp det motsatte.

Dette gjelder selvsagt kun der det er praktisk bruk for gjenstanden. Hvis det er snakk om å legge 5000 ekstra til en gave for å få "riktig" merke er situasjonen en helt annen.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hva var meningen med en tråd som dette?

Jeg synes nesten det lukter litt misunnelse?

Vi gir hverandre det eneste som ikke kan kjøpes for penger, men som ville vært for dyrt uansett;

Hverandres tid og helhetlige nærvær uten forstyrrende telefoner og andre tanker enn tanken på det vi deler ved å gi og få hverandres tid.

- og hadde hans ønske vært noe som kunne kjøpes for penger så hadde han fått det.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg aner ikke hva jeg får av min samboer i år. Har ønsket meg en tesamling til 200 kroner og et par votter til 500 kroner.

Fra meg har han fått gave til 2000 (inkludert kalenderen) og det er ting han trenger og ting han blir veldig glad for. Jeg synes ikke det er veldig mye penger når jeg i grunn begynte i september med julegavene.

Det skulle ikke bli så mye, men det har kommet opp ting han virkelig trenger og ikke for øyeblikket har råd til å kjøpe selv. Derfor har jeg brukt det jeg har gjort.

Jeg bruker i alle fall det jeg ønsker av penger på de jeg ønsker å bruke pengene på. Det er ikke noe andre skal bry seg om :) Jeg bruker også det jeg har råd til.

Skrevet

Jeg får en gave til 12.000, får jeg VIP billetter til helvete på kjøpet?

Skrevet

Hvorfor i all verden skal ikke mennesker med god økonomi få lov til å gi bort dyre gaver? Det er vel ikke deres feil at andre er fattige eller tjener mindre?

Tullball av en annen verden.

SELVFØLGELIG hadde også du kjøpt dyre gaver dersom økonomien tillot det.

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi gir både dyre gaver, OG til veldedighet vi. Det ene utelukker ikke det andre.

Skrevet

Man burde få gi dyre gaver om en kan og vil, det er jeg enig med andre her i, men jeg synes det blir feil å føle seg presset til å gi/ønske å få gaver som giver ikke har råd til. Hverken dyre eller billige gaver er et mål på hvor mye en elsker noen. Jeg elsker ikke samboeren min noe hverken mer eller mindre enten jeg gir ham en bil til en halv mill enn om jeg gir ham xbox spillet til et par hundre kroner som ligger gjemt i undertøysskuffa mi.

Anonymous poster hash: 93715...359
Skrevet

Jeg får en gave til 12.000, får jeg VIP billetter til helvete på kjøpet?

:ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...