AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #1 Skrevet 13. desember 2014 Hei. Finnes det noe instrument (som man kan ha hjemme) som måler ozone som kommer fra ovner? Og som også kan måle/finne ut om det eksisterer muggsopp? Har sett at noe lignende finnes i Usa. Takk for svar Anonymous poster hash: d5613...e77
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #2 Skrevet 13. desember 2014 Helseskadelig ozon kommer ikke fra ovner, men fra grunnen under huset og inn i utett hus/bygning. Fordi ozonmåling skal kvalitetssikres skal de som måler ozon og sender den inn til analyse som et minimum ha et kurs i fremgangsmåten. Vil og tro at måleinstrumentene og analyseverktøyet på lab. Er rimelig kostbare. Noe av målingen består og i å plassere ut "film"som skal stå over flere mnd, urørt. Finnes sikkert billige tester for mugg. Men muggteskting er langt mer komplisert enn at det bør gjøres med en hjemmetest. Samper, pumper og annet utstyr lånes ut fra enkelte firmaer, men de fleste sender en person ut for å sampe soppsporer. Der er i Norge ingen referanser eller standarutstyr/prosedyrer for muggsopp innsamling eller analyser, der er Svenskene og andre land kommet langt lengre enn lille Norge. Gå og les på Pegasus lab .se for mer innfo. Anonymous poster hash: 07e79...832
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #3 Skrevet 13. desember 2014 Du mener radon, regner jeg med. Anonymous poster hash: 3fc47...e81
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #4 Skrevet 13. desember 2014 Du mener radon, regner jeg med. Anonymous poster hash: 3fc47...e81 Du mener radon, regner jeg med. Anonymous poster hash: 3fc47...e81 Beklager jeg har tenkt på radon ja. Ozon er finnes ikke måleapparater for å påvise, meg bekjent. Men det vi vet er at skrivere, særlig laserskrivere bør stå på eget kontorrom, ikke stå på soverom m.m. pga. Bl.a. ozon. Noen firma, uten å nevne navn har en noe lettvint omgang med ozon, og en naiv tro på hva ozon kan gjøre. Enkelte bilselgere bruker ozon som rengjøringsmiddel i anførseøstegn, på brukte biler før videresalg. Dette er ugunstig for ny eier og brukere. Anonymous poster hash: 07e79...832
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå