Gå til innhold

Kaninskryt!

Montezuma

Anbefalte innlegg

Nå må jeg bare få skryte litt her!! Kaninen vår ble brått alvorlig syk, og ble tatt med til veterinæren. Hun ga henne nærmest oppp der og da, åpnet med å si at " det går fort", og ga henne max 24 timer og leve. Mente at vi burde ta henne der og da. Nektet å ta prøver eller andre utvidete undersøkelser. Fikk tilogmed kommentaren "det er innmari dyrt, da". Her snakket vi altså om MIN kanin og MINE penger.

Megaprovosert gikk jeg derfra fast bestemt på å redde kaninen min på egenhånd, og det har jeg jammen klart!!!!!!

Nå er hun atter en gang den spretne glade kaninfrøknen hun var, har lagt på seg så mye at hun har gått fra skinnfille til matchvekt! Spiser og koser seg og er masse ute å leker med vennene sine!

Måtte bare fortelle denne solskinnshistorien, samt skryte litt av jenta mi, min egen innsats natt og dag, samt advare mot å lytte blindt til veterinærer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint og koselig! Vi blir jo så glad i disse dyra! Jeg ville også ha gjort hva som helst for at katten og hesten min skulle få leve koste hva det koste ville! Bare de ikke hadde måttet lide resten av livet da selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, for en historie. Blir nærmest litt skeptisk til den vetrinæren der. Skulle gjerne likt å vite hvem det var slik at jeg ikke havner opp hos den. Vi skal jo liksom ha tillit til ekspertene. Men det er fint å høre at du stolte på deg selv. Happy ending. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva som egentlig feilte henne fikk jeg aldri svar på, da veterinæren ikke ville ta prøver som jeg ba om. Men symptomene var drastisk vekttap og slapphet. Hun ble så tynn og svak at hun ikke orket spise/drikke, og klarte ikke holde på varmen. Til slutt ble hun helt apatisk og regerte ikke på noe.

Jeg holdt henne først og fremst varm. Satt med henne på fanget/brystet døgnet rundt med to ullpledd over. Når jeg måtte sette henne ned litt, la jeg henne på badegulvet med varmekablene på fullt.

Ga henne vann m sprøyte flere ganger hver time, tilsatt elektrolytter som regulerer salt/væskebalansen. Ga henne også "overdose" av vitaminer. Hun fik dessuten antibiotika.

Videre matet jeg henne med babymat i sprøyte (grønnsakspure,nesten flytende for små babyer). Etter nesten to døgn på dette, ble hun pigg nok til å spise av skje.

Jeg fortsatte med døgnet rundt-pleie i fire døgn. I denne tiden virket det ikke som om hun hadde smerter, og hun viste vilje til å kjempe ved at hun spiste og drakk stadig mer. Etter 5-6 dager prøvde jeg forsiktig med pellets, og da var hun pigg nok til å spise,stå og drikke selv.

Etter det gikk det nærmest av seg selv med økt matmengde, økt aktivitet, og sakte tilvenning til vanlig temperaturer osv.

3 uker senere nådde hun matchvekt, og er nå stor og god igjen! I denne tiden fikk hun ubegrenset mat, men nå er hun tilbake til normalt "regime".

Jeg vet altså ikke hva som feilte henne, men pleien virket i hvertfall! Jeg er hjelpepleier, og kan derfor mer om mennesker enn dyr, men det tyder på at prinsippene i sykepleie er de samme! Heldigvis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...