AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #1 Skrevet 13. desember 2014 Vi har en katt som er ganske nervøs (omplasseringskatt), og vi skal for første gang siden vi har fått ho ha besøk av barn. Er det noe spesielt vi bør tenke på? Skal selvfølgelig passe veldig godt på barnet slik at det ikke får herje eller forstyrre pus noe særlig, men jeg er litt redd for at katten blir enda mer usikker. Barn kan jo være litt mer voldsomme enn voksne... Anonymous poster hash: b941e...594
Gjest Strandet Skrevet 13. desember 2014 #2 Skrevet 13. desember 2014 Tror det er viktig at katten får ha et sted i huset hvor den kan gå til for å hvile eller bare komme unna skrik og skrål. 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2014 #3 Skrevet 13. desember 2014 Hvor gamle er ungene? Det går fint an å si at pusen må ha fred og at de ikke skal herje. Anonymous poster hash: 964a0...04e
Sirah Skrevet 13. desember 2014 #4 Skrevet 13. desember 2014 Du forteller barnet at katten ikke skal snakkes med, og at barnet ikke får lov til å klappe. Og det får bare barn (og foreldre) respektere.
Aurora M. Skrevet 13. desember 2014 #5 Skrevet 13. desember 2014 Jeg har hatt flere slike i hus, og mye besøk av barn. Det jeg gjør er å sette en dør på "pusegløtt", f.eks til et soverom. Der setter jeg mat, vann og do (litt avhengig av besøkets lengde), og lager til en hyggelig hvileplass. Da får pus være i fred, samtidig som den kan velge å komme ut om den ønsker det. De fleste katter takler dårlig å være helt innestengt med lukket dør, for da hører de de "skumle" lydene, men er fratatt muligheten til å sjekke hva som står på. Ergo blir de mer utrygge. Så gir man barna beskjed om at denne døra er forbudt å røre. De fleste barn forstår at det settes visse grenser i hjem man er på besøk i. Er det små barn det er snakk om, kan det lønne seg i tillegg å sette under en dørkile som det må voksne til for å lirke ut. Så går man som matmor eller matfar og ser til pus og koser litt av og til. 1
ninuska_ Skrevet 14. desember 2014 #6 Skrevet 14. desember 2014 Jeg har en niese på snart 2 år som er veldig begeistret for pusekatten. Han er derimot ikke så begeistret for henne - for hun har brå bevegelser og bråker, særlig når hun ser han for hun blir så glad. Vi har døren til toalettet og døren til soverommet på gløtt. Vi flytter ikke på mat eller vann - han går og spiser selv om han er skeptisk, men niesen min vet at det området er ikke lov å gå til. Hun går heller ikke inn på soverommet for "pus sover". Han er som oftest nysgjerrig også, og kikker ut hodet i ny og ne. Den første gangen var han dødsredd - men det har blitt bedre og bedre. Sist lå han på sofaen mens hun fikk lov å gi han godbiter og klappe han. Tror det viktigste er bare å la katten velge hva han selv vil og hvor mye som er nok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå