*melis* Skrevet 12. desember 2014 #1 Skrevet 12. desember 2014 Jeg har akkurat krøpet til korset og meldt meg inn på treningssenter etter å ha tapt kampen mot høststormene. Jeg er vant til å trene ute (toppturer til fots og på ski, jogging, padling, sykling osv.) og er ganske godt trent, til tross for at jeg bare har fått trent 1-2 ganger i uka den siste måneden. Når jeg nå har begynt å trene inne synes jeg ikke at jeg får samme utbytte av treningsøktene som jeg får ute. Løper jeg intervaller ute (feks. 4x4) er jeg helt pest etterpå, og kjenner det godt i hele kroppen, mens på tredemølle kan jeg holde det gående 12 km/t nesten uendelig, uten knapt å føle jeg har trent (med unntak av at det brenner under føttene og at jeg svetter som en gris pga mangel på luft). Jeg nekter derfor å tro at det er like effektivt å løpe inne på mølle, som det er å løpe ute. Men hva kan jeg gjøre for å få omtrent det samme utbytte? Er det noen andre som har erfaring med å begynne å trene innendørs etter å kun ha trent ute i flere år? Hvordan trener dere på treningssenter?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #2 Skrevet 12. desember 2014 Jeg har akkurat krøpet til korset og meldt meg inn på treningssenter etter å ha tapt kampen mot høststormene. Jeg er vant til å trene ute (toppturer til fots og på ski, jogging, padling, sykling osv.) og er ganske godt trent, til tross for at jeg bare har fått trent 1-2 ganger i uka den siste måneden. Når jeg nå har begynt å trene inne synes jeg ikke at jeg får samme utbytte av treningsøktene som jeg får ute. Løper jeg intervaller ute (feks. 4x4) er jeg helt pest etterpå, og kjenner det godt i hele kroppen, mens på tredemølle kan jeg holde det gående 12 km/t nesten uendelig, uten knapt å føle jeg har trent (med unntak av at det brenner under føttene og at jeg svetter som en gris pga mangel på luft). Jeg nekter derfor å tro at det er like effektivt å løpe inne på mølle, som det er å løpe ute. Men hva kan jeg gjøre for å få omtrent det samme utbytte? Er det noen andre som har erfaring med å begynne å trene innendørs etter å kun ha trent ute i flere år? Hvordan trener dere på treningssenter? Hvorfor fortsetter du ikke bare å trene ute selv om det er høst/vinter? Det er jo bare godt med ekte"vær" for helsa, så lenge man kler seg godt. Jeg kunne aldri trent inne, nettopp fordi det blir som du nevner, man kan liksom ikke løpe ordentlig...lufta inne kan ikke sammenlignes med den friske lufta ute. Liker heller ikke å stå oppi folk når jeg trener, trenger min trening alene med mye space. Har faktisk aldri trent på et senter, og tror aldri jeg kommer til å gjøre det heller! Å stå på tredemølle både ser og virker idiotisk for meg... Anonymous poster hash: dac97...3b0 1
*melis* Skrevet 12. desember 2014 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2014 Hvorfor fortsetter du ikke bare å trene ute selv om det er høst/vinter? Det er jo bare godt med ekte"vær" for helsa, så lenge man kler seg godt. Jeg kunne aldri trent inne, nettopp fordi det blir som du nevner, man kan liksom ikke løpe ordentlig...lufta inne kan ikke sammenlignes med den friske lufta ute. Liker heller ikke å stå oppi folk når jeg trener, trenger min trening alene med mye space. Har faktisk aldri trent på et senter, og tror aldri jeg kommer til å gjøre det heller! Å stå på tredemølle både ser og virker idiotisk for meg... Anonymous poster hash: dac97...3b0 Jeg er enig med deg, og ville aller helst trent ute, men jeg orker rett og slett ikke å løpe ute i hagl/pøsregn og liten storm. Da er terskelen for å dra på treningssenteret en del mye lavere, så får det heller være at det ikke blir helt det samme. Det er derfor ikke et alternativt å slutte å trene på treningssenter (før været blir litt mer stabilt), jeg bare lurer på hvordan jeg skal få mest mulig ut av det.
Marthos Skrevet 12. desember 2014 #4 Skrevet 12. desember 2014 Kanskje du kunne prøve å finne en annen treningsform i vente på bedre vær? Du kommer sikkert til å savne det å løpe, så kan jo ta noen løpeøkter på mølla for "ordens skyld" og for å vedlikeholde, men ikke fokusere bare på løping denne (forhåpentligvis korte) perioden. Kan jo hende du finner glede i styrketrening eller gruppetimer. På treningssenteret der jeg går har de mange typer timer å velge på hvertfall, alt fra dans og step til litt mer crossfit-inspirerte timer. Eller kanskje spinning kunne vært noe?
Gjest Runforit Skrevet 12. desember 2014 #5 Skrevet 12. desember 2014 Bruket du helling? Er temmelig tøft å jogge 12 km/t med 15% helling.
*melis* Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #6 Skrevet 15. desember 2014 Kanskje du kunne prøve å finne en annen treningsform i vente på bedre vær? Du kommer sikkert til å savne det å løpe, så kan jo ta noen løpeøkter på mølla for "ordens skyld" og for å vedlikeholde, men ikke fokusere bare på løping denne (forhåpentligvis korte) perioden. Kan jo hende du finner glede i styrketrening eller gruppetimer. På treningssenteret der jeg går har de mange typer timer å velge på hvertfall, alt fra dans og step til litt mer crossfit-inspirerte timer. Eller kanskje spinning kunne vært noe? Jeg trener også litt på elipsemaskin, men også her savner jeg litt effekten jeg får av å trene ute (kjenner det i kroppen, men merker ikke så mye på kondisen). Styrke er noe jeg vurderer å begynne med på treningssenter (trener bare styrke hjemme for øyeblikket). Er ikke så glad i gruppetimer, da det har blitt så utrolig varmt i rommet de gangene jeg har vært der, og jeg føler meg som en sprengt gris både under og etter treningen. Har du noen å anbefale?
*melis* Skrevet 15. desember 2014 Forfatter #7 Skrevet 15. desember 2014 Bruket du helling? Er temmelig tøft å jogge 12 km/t med 15% helling. Skal prøve helling neste gang Er dette bedre for beina også?
Gjest Runforit Skrevet 15. desember 2014 #8 Skrevet 15. desember 2014 Skal prøve helling neste gang Er dette bedre for beina også? Ja, mye bedre for knærne
hurdugurdu Skrevet 15. desember 2014 #9 Skrevet 15. desember 2014 Husk når du løper ute så har du mange naturlige ting som gjør det hardere, som vind og ujevnt terreng. Når du løper på mølle er det jo tilnærmet null luftmotstand og helt flatt. Enig med Runforit, legg på helling. Ha alltid minst 2-3% i helling for beina sin del.
Nana Skrevet 15. desember 2014 #10 Skrevet 15. desember 2014 Hvis jeg husker riktig så må man ha minst 2-3% helling for at belastningen skal tilsvare relativt flatt terreng ute.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå