Gå til innhold

Hvor mye koster det å ha katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har sjansen i februar/mars å få en Savannah-katt, men jeg lurer på, hvor mye koster det i mnd å ha katt? Og hvor mye koster det i året? Trenger innekatter ormekur?

Har selvfølgelig tenkt over saken, og jeg vet at jeg har tid/energi til å ta inn en såpass "krevende" katt :)

Hilsen Anonym

Anonymous poster hash: 3c207...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en voksen innekatt på drøyt 2kg, og betaler følgende:

Forsikring, Agria: 50

Mat - 6kg sekk, Orijen: Snauty 600 fordelt på drøye 4 mnd

Klumpesand: 150

Så, rundt 350 pr måned. Årlig vaksine til 5-600 kommer utenom (første året blir det nærmere 1000, siden første vaksine må gjentas etter 4 uker, tror jeg det var), og engangsbeløp til sterilisering og chip (3000?)

Innekatter trenger ikke ormekur, men alle kattunger pleier å få.

Anonymous poster hash: a03c0...410
Skrevet

Der blingset jeg visst litt. Betaler drøyt 100 i forsikring, så totalen blir 400 pr mnd.

Anonymous poster hash: a03c0...410
Skrevet

Husk at man også må ha penger til akutte dyrlegebesøk. Jeg setter ca. 100 kr inn på hver av dyrenes egne kontoer, helt til det har samlet seg opp et par tusen der. Får man ikke bruk for disse "nød-dyrlege-pengene", så har man jo bare spart opp noen tusen.

Det er så kjipt hvis noe skjer med for eksmpel katten og du en mnd med ut 2000 kr, da er kjekt å ha satt av disse pengene på forhånd.

Anonymous poster hash: 85477...f98
Skrevet

Jeg slipper heldigvis unna chipping og sterilisering, da jeg skal ha en hunnkatt på rundt 1 år, ferdig med alt det dyreste førstegangsgreiene :) Hvor ofte må sanda i kassa byttes ut? Og hvor ofte må hele dokassa vaskes? Er ganske ny når det kommer til katter :P

Gjest Lille-pus
Skrevet

Innekatter kan så absolutt ha behov for ormekur.

Egg fra spoleorm følger raskt med et par sko inn, så ofte er det anbefalt også for innekatter å få en ormekur en stund før årlig vaksinering.

• Liker 2
Skrevet

Sanda trenger ikke byttes ut mer en en gang i måneden om du bruker klumpesand. Da plukker du bare ut klumper og bæsj hver dag/annenhver dag og etterfyller litt sand.

Det er greit å vaske hele kassa når du først bytter ut hele sanda.

Av klumpesand finnes det mange typer, noen gode, andre dårlige, og høy pris betyr ikke nødvendigvis at den er veldig bra. Vi bruker blå Tidy Cats, og vi får hver åttende kasse gratis der vi kjøper den.

Forsikring bør ordnes så snart du har fått chipnummeret på katten overført til deg. Forsikring er ikke spesielt dyrt, jeg betaler ca 1300 kr i året per katt.
Vaksinering gjøres på årlig veterinærkontroll.
Registrer pus som pasient hos din lokale veterinær når du får den, da kan du også ordne med årlig innkalling til kontroll og vaksiner.

Mange veterinærer gjør direkteoppgjør med feks Agria forsikring om det skulle være sykdom eller skader på gang, slik at du slipper å måtte sende inn papirene selv.

Matskåler, en til tørrfór og en til våtfór samt vannskåler eller vannfontene må du kjøpe inn før pus kommer slik at det står klart.

Samme med mat. Her i huset går det i Royal Canin, men det finnes mange gode tørrfór der ute.

Klorestativ, klatrestativ og lignende bør du også ha fått i hus før pus kommer. Klorestativer trengs for at pus skal kunne kvesse klørne sine, og da slipper du som regel ødelagte møbler. Klatrestativ fordi katter liker seg i høyden slik at de har oversikt.

Leker trengs egentlig ikke, du kan lage mange selv, men finner du noen billige carinamus eller noe sånt, er det også kjekt å ha.

Evt halsbånd med plass til å skrive telefonnummer og adresse, slik at naboer og folk i området ser at pus hører til hos noen, hvis pus skal være ute.

Siden du skriver at du er ny på dette med kattehold, ville jeg på det sterkeste anbefalt deg å velge en annen katterase eller en omplasseringskatt i stedet for en Savannah.

Det er ikke den enkleste rasen som finnes da det er en hybrid mellom huskatt og serval.

Altså et relativt mye villere rovdyr enn vanlig huskatt. Og om du likevel velger den, sjekk for all del at det er en F5, altså femte generasjon av original huskatt/serval avl. F1-4 er ulovlig i Norge.

Skrevet

Sanda trenger ikke byttes ut mer en en gang i måneden om du bruker klumpesand. Da plukker du bare ut klumper og bæsj hver dag/annenhver dag og etterfyller litt sand.

Det er greit å vaske hele kassa når du først bytter ut hele sanda.

Av klumpesand finnes det mange typer, noen gode, andre dårlige, og høy pris betyr ikke nødvendigvis at den er veldig bra. Vi bruker blå Tidy Cats, og vi får hver åttende kasse gratis der vi kjøper den.

Forsikring bør ordnes så snart du har fått chipnummeret på katten overført til deg. Forsikring er ikke spesielt dyrt, jeg betaler ca 1300 kr i året per katt.

Vaksinering gjøres på årlig veterinærkontroll.

Registrer pus som pasient hos din lokale veterinær når du får den, da kan du også ordne med årlig innkalling til kontroll og vaksiner.

Mange veterinærer gjør direkteoppgjør med feks Agria forsikring om det skulle være sykdom eller skader på gang, slik at du slipper å måtte sende inn papirene selv.

Matskåler, en til tørrfór og en til våtfór samt vannskåler eller vannfontene må du kjøpe inn før pus kommer slik at det står klart.

Samme med mat. Her i huset går det i Royal Canin, men det finnes mange gode tørrfór der ute.

Klorestativ, klatrestativ og lignende bør du også ha fått i hus før pus kommer. Klorestativer trengs for at pus skal kunne kvesse klørne sine, og da slipper du som regel ødelagte møbler. Klatrestativ fordi katter liker seg i høyden slik at de har oversikt.

Leker trengs egentlig ikke, du kan lage mange selv, men finner du noen billige carinamus eller noe sånt, er det også kjekt å ha.

Evt halsbånd med plass til å skrive telefonnummer og adresse, slik at naboer og folk i området ser at pus hører til hos noen, hvis pus skal være ute.

Siden du skriver at du er ny på dette med kattehold, ville jeg på det sterkeste anbefalt deg å velge en annen katterase eller en omplasseringskatt i stedet for en Savannah.

Det er ikke den enkleste rasen som finnes da det er en hybrid mellom huskatt og serval.

Altså et relativt mye villere rovdyr enn vanlig huskatt. Og om du likevel velger den, sjekk for all del at det er en F5, altså femte generasjon av original huskatt/serval avl. F1-4 er ulovlig i Norge.

Det er en F6 :) Tusen takk for detaljert svar ;) Jeg er fullt klar over at det er en hybrid , men de nåværende eierene sier at den har veldig godt gemytt så fort man blir kjent med den, og har allerede vært og sett på den en gang, og den var ganske rolig blant fremmede i hvertfall :) Skal ha den på prøve i 1 mnd for å se om det virker først da ;)

Skrevet

Innekatter kan så absolutt ha behov for ormekur.

Egg fra spoleorm følger raskt med et par sko inn, så ofte er det anbefalt også for innekatter å få en ormekur en stund før årlig vaksinering.

Kan stemme på denne, min katt slikker alle sko som kommer i hus så hun må ormekures en gang årlig.

Anonymous poster hash: 81e27...cd6

Skrevet

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor man velger en hybridkatt som innekatt, det må virkelig være de kattene som har mest behov for et uteliv.

Hvorfor omplasserer nåværende eier? De har ikke hatt katten så lenge, det virker rart at noen investerer i en slik katt for så å omplassere..

Anonymous poster hash: 2d6d6...3fb
Skrevet

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor man velger en hybridkatt som innekatt, det må virkelig være de kattene som har mest behov for et uteliv. Hvorfor omplasserer nåværende eier? De har ikke hatt katten så lenge, det virker rart at noen investerer i en slik katt for så å omplassere.. Anonymous poster hash: 2d6d6...3fb

Hvis du hadde gjort litt "research" så hadde du funnet ut hvorfor de blir holdt som innekatter. Stor fare for at så sjeldne/dyre katter blir stjelt + sjansen er der for at den blir påkjørt.

Den skulle egentlig være en avlskatt, men det viste seg at den ikke var "bra nok" til avlen..

Skrevet

Hvis du hadde gjort litt "research" så hadde du funnet ut hvorfor de blir holdt som innekatter. Stor fare for at så sjeldne/dyre katter blir stjelt + sjansen er der for at den blir påkjørt.

Den skulle egentlig være en avlskatt, men det viste seg at den ikke var "bra nok" til avlen..

Hadde DU gjort litt research hadde du kanskje sett ironien i å avle frem en "villkatt" for å så holde den innesperret.... Grunnene til å holde den inne er tynne. En kastrert rasekatt er "verdiløs", ser du mange pent brukte rasekatter til salgs på finn kanskje? Å ulykker kan skje alle katter ute, det er en risiko man tar for kattens beste. Katter driver ikke med den slags risikovurdering...

Anonymous poster hash: 2d6d6...3fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...