Gå til innhold

Mobbing i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber i barnehage: har dere opplevd mobbing i barnehagen? Hvordan skjønte dere at det var mobbing? Hva skjedde senere?

Anonymous poster hash: 54748...8f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som jobber i barnehage: har dere opplevd mobbing i barnehagen? Hvordan skjønte dere at det var mobbing? Hva skjedde senere?

Utestenging fra lek er vanlig i barnehage. Det er mer uvanlig at det går på kritikk av utseendet, eller direkte plaging av en utvalgt person, selv om det også kan forekomme. Det er min erfaring i alle fall.

Anonymous poster hash: 0e474...7d2

Skrevet

Jeg ble mobbet igjennom hele grunnskolen. Begynte i bhg, de ansatte gjorde ikke en drit.

Anonymous poster hash: 2da3f...9e8
Skrevet

Har opplevd mobbing. Definerer det som mobbing når en eller flere går mot et annet barn over tid. På personalmøter har det ofte kommet frem at noen har sett/registrert handlinger eller holdninger blant noen barn mot et annet. Så kommer andre med sine observasjoner og til sammen kan vi da syns at dette er for mye.

Vi prøver jo å slå ned på hvert enkelt tilfelle men det er ikke alltid så lett å oppdage alt. Mye er jo skjult og særlig små gester (som at man avviser/snur seg vekk/unnlater å svare - altså ekskluderer uten å si så mye), men mer åpne ufine kommentarer kan også forekomme. Som at man "ikke vil leke med h.n" eller "liker ikke h.n". Vi har også hørt barn si styggere ting som at h.n er ekkel eller tjukk osv. Vi snakker selvsagt med de når vi opplever slike enkeltepisoder.

Når det har vært større saker der flere er involvert har vi først og fremst samlet hele gruppen av de som er med og mobber til en alvorlig samtale. Dette tas temmelig tidlig i forløpet. Barna fortelles hvorfor en har samlet dem der og hvordan den som har blitt mobbet har det (ikke lyst i bhg, lei seg osv). Vi snakker om hvordan vi vil ha det i bhg og hva som er greit og ikke greit å gjøre mot andre. Sammen snakker vi om hva vi kan gjøre med dette og barna kommer med forslag. Flere ganger har barn blir lei seg når de skjønner hva de har vært med på. Og alle ber om unnskyldning, og stort sett går alle inn for å endre på situasjonen. Inkluderer barnet mer i lek og generelt er stemningen bedre. Vi følger selvsagt opp. Foreldrene til alle blir ringt til for å informere om hva som har skjedd og hva vi har gjort/sagt i samtalen og etterpå. De fleste er glade for at vi tar tak og informerer.

Nå høres det ut som om vi har et problem med mobbing. Det vil jeg ikke si vi har mer enn andre barnehager. Men vi er årvåkne og tar tak i det heller før enn siden.

Anonymous poster hash: cab36...279

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har gjort det i 3-4 år. Jeg har opplevd mobbing i form av at barn stenger andre barn ute. Spesielt når det kommer til barn fra andre land(ikke rasistisk, men språk barrierer). Men tror det kommer av liten lekforståelse ettersom man ikke får formidlet seg. Jeg har også opplevd at fulltfungerende barn er ufine mot barn med adhd o.l, for at dem blir for brå og "skremmende".

Ellers så har jeg en rutine med at barn som ikke oppfører seg, eller stenger ute blir "straffet". Jeg kaller det en time-out. Og det har jeg gjort såppas mye at barna vet hva det betyr. Om barnet ikke skjønner hva det har gjort galt, så tar jeg det til side, forklarer hva som var galt, mens "offeret" står ved siden av å hører. Så får man si unnskyld. Er det noe mer alvorlig så får de den kjente time-outen, da må de sitte på en benk uten noen leker i like mange minutter som antall år de er. Så er det et barn på 4 som kaster sand, så sier jeg navnet deres, og at de skal sette seg på benken. Når de har satt seg, så starter jeg klokka.

Har ikke opplevd mobbing på et halvt år på min avdeling(noe jeg er meget fornøyd med).

Skrevet

Må si jeg hadde reagert om "min"barnehage hadde brukt time-out. Er det i det heletatt akseptert i dagens barnehager?

Ellers er det jo positivt at det er lenge siden det sist ble registrert mobbing..

• Liker 1
Skrevet

Ungen til ei venninne av meg har blitt mobbet i barnehagen. Jeg fatter ikke hvordan foreldrene til mobbere oppdrar ungene sine? Er de mobbere selv kanskje?

Skrevet

Må si jeg hadde reagert om "min"barnehage hadde brukt time-out. Er det i det heletatt akseptert i dagens barnehager?

Ellers er det jo positivt at det er lenge siden det sist ble registrert mobbing.. Anonymous poster hash: 54748...8f4

Time-out er en form for konsekvens som barnet selv er klar over. Det er ikke noe farlig at et barn blir sittende i noen minutter å tenke over det den har gjort. Barn opp til 3 år blir selvsagt ikke satt på time out.

Håper du forstår :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...