Gå til innhold

Noen her som har studert statsvitenskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vurderer å ta en bachelor i statsvitenskap, men jeg har noen spørsmål:

- Er dette et veldig hardt studie, eller noe "alle kan klare"?

- Hvilke fag bør man være god i fra før av?

- Er gode mattekunnskaper veldig relevant?

- Er det noe spesielt man bør ha god innsikt i fra før av?

- Bør man ha vært politisk aktiv fra før av?

- Hvilke jobbmuligheter finnes, og er det lett å komme ut i jobb?

Lurer spesielt på dette med mattekunnskaper. Er fryktelig dårlig i matte, men trenger det å ha noe å si for å kunne lykkes på dette studiet? Er kun interessert i svar fra folk med erfaring.

Anonymous poster hash: 7077e...265
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vurderer å ta en bachelor i statsvitenskap, men jeg har noen spørsmål:

Lurer spesielt på dette med mattekunnskaper. Er fryktelig dårlig i matte, men trenger det å ha noe å si for å kunne lykkes på dette studiet? Er kun interessert i svar fra folk med erfaring.

Anonymous poster hash: 7077e...265

Hvor er det du vurderer å studere?

Skrevet

Hvor er det du vurderer å studere?

Ingen anelse foreløpig. Tankene har streifet alt i fra Handelshøyskoler til Juss, eventuelt gjøre alt for å jobbe meg opp innenfor noe, uten studier. >> Lost

Anonymous poster hash: 5fcd4...d65

Skrevet

Ingen anelse foreløpig. Tankene har streifet alt i fra Handelshøyskoler til Juss, eventuelt gjøre alt for å jobbe meg opp innenfor noe, uten studier. >> Lost

Anonymous poster hash: 5fcd4...d65

Skjønner. Da er det veldig vanskelig å svare deg for det varierer fra universitet til universitet. Det finnes også forskjellige retninger innenfor statsvitenskap.

MEN, jeg kan svare ut i fra sammenliknende politikk og administrasjon og organisasjonsvitenskap ved UiB. Det er to ulike retninger innenfor statsvitenskap.

Det er hardt. Admorg har mye pensum på norsk, men i sampol er vel 95% av pensum engelsk. Du må regne med myyye pensum. Dessuten er det nesten alltid innleveringer i tillegg til eksamen.

Samfunnsfag. Norsk. Engelsk. Matte. Geografi. Historie.

Jupp. Jeg er elendig i matte og det gjør studiene mine 10000000 ganger tøffere.

Du kan overleve, men du vil få det tøft. Spesielt dersom du ønsker en master.

Se tidligere svar. Du må ikke, men du bør være interessert i samfunn. Det forventes at man kan trekke linjer mellom pensum til hva som skjer i dag.

Det er en fordel, men ikke noe du må.

Kommer annpå hvilken retning du velger, hvordan jobbmarkedet er og ikke minst deg selv. Du kan jobbe offentlig eller privat. HR, kommunikasjon, rådgivning. Her kan vel egentlig Google og diverse universiteter svare bedre enn meg!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt flere statsvitenskap fag på uio (tar en tverrfaglig bachelor) og jeg er ikke enig med hun over. Jeg er også fryktelig dårlig i matte, men det har ikke plaget meg i det hele tatt. Har ikke hatt behov for matte i det hele tatt.

Men ja, det er selvfølgelig mye jobb. Men det er det vel med de fleste utdanninger

Anonymous poster hash: 26856...ba6
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en bachelor fra UiO. Jeg vil si at det er tungt, men at det er noe du kan fikse bra hvis du leser mye, og er flink til å løfte blikket litt og lappe sammen pensum, trekke linjer osv. Det er jo ikke akkurat et mattestudie, derimot er det en del metode og statistikk. Vanskelig å sammenligne med matte fra vgs, men mitt personlige inntrykk er at du fint kan fikse statistikken selv om du slet med matte. På master er det et veldig tungt førstesemester, med 30 poeng i metode og statistikk. Politisk aktivitet på forhånd vil jeg egentlig påstå har null å si, det eneste er at du bør følge med på det som skjer rundt deg (hvis ikke ser jeg jo ikke poenget med å studere statsvitenskap). Men det betyr ikke at du må være kjempeengasjert i norsk partipolitikk spesielt.

Ellers er det jo forskjell på fagene - noen er veldig konkrete som innføring i offentlig politikk og administrasjon, mens andre fag kan føles mer svevende der det er mest fokus på ulike teorier og fagtradisjoner. Det er mye pensum, og mesteparten på akademisk engelsk, men det blir man jo vant til. De fleste jeg kjenner som har tatt master har fått relevante jobber i departementer/offentlig forvaltning, organisasjoner og kommuneadministrasjonen. Personlig syntes jeg statsvitenskap var gøy, og noe jeg har hatt mye nytte av, selv om jeg nå studerer noe annet. Bahelor har ikke så mye valgfrihet, og første semester kan føles ganske brått for mange fordi det er tunge fag (men man kommer inn i det etterhvert). På master kan man i mye større grad spisse utdannelsen sin og rette den mot internasjonal politikk, offentlig politikk og administrasjon, metode eller komparativ politikk.

• Liker 1
Skrevet

Pussig nok så er det ingen som kan gi noen innspill på jobbmuligheter.. Har nære bekjente med bachelor fra Statsvitenskap, og det er omtrent umulig å få jobb med utgangspunkt i en bachelor, de fleste må opp på masternivå for å ha mulighet til å få jobb. Studerte selv et lignende fag en gang i tiden, og de jeg gikk sammen med jobber i ulike departementer, en har til og med kommet inn på aspirantprogrammet til UD. De som ikke kan flytte på seg ender ofte opp som lærere på videregående eller i NAV. Alle de jeg nevner har en mastergrad, de fleste med litt "høyere" jobber har vært i Internships på ulike ambassader rundt omkring. Andre ender opp med å ta mastergrader som går i helt andre retninger og det kan være bra det og :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg har tatt flere statsvitenskap fag på uio (tar en tverrfaglig bachelor) og jeg er ikke enig med hun over. Jeg er også fryktelig dårlig i matte, men det har ikke plaget meg i det hele tatt. Har ikke hatt behov for matte i det hele tatt.

Men ja, det er selvfølgelig mye jobb. Men det er det vel med de fleste utdanninger

Anonymous poster hash: 26856...ba6

Skrev ikke jeg klart og tydelig at jeg går på UiB? Vi har et heftig statisikk fag og flere ved master derfor kan mattekunnskaper faktisk ha noe å si. Lov å lese hva folk skriver.

Skrevet

Statsvitenskap er svada. Dårlig jobbmuligheter også. Men for all del.. man må jo velge noe man er interessert i også.

Anonymous poster hash: e44ae...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...