AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #1 Skrevet 12. desember 2014 Har slitt med migrene i litt over to år nå, og begynte på studier i høst. På grunn av alt stresset (flyttet til en annen by, mislikte studiet, lite motivasjon og mye arbeid) fikk jeg hyppigere og hyppigere migreneanfall. Det er som om medisinen mister effekt. Endte opp med at jeg ikke fikk levert arbeidskravene og ikke fikk tatt noen eksamener. Var blant annet på legevakten og sykehuset hele dagen før en av disse oppgavene skulle leveres. Blir så utrolig stresset av å tenke på alle eksamenene jeg må ta opp igjen, og har også mistet mye undervisning pga migrene. Jeg regner med det blir det samme neste år fordi jeg mistrives virkelig på studiet. Har lyst til å droppe ut og heller forberede meg til det jeg virkelig vil studere til høsten. Men jeg er livredd for å ikke ha penger til å betale husleia. Har søkt jobber siden august men ikke fått noe napp ennå dessverre. Hva skal egentlig til for at man kan få Arbeidsavklaringspenger eller lignende, bare så jeg får betalt husleia frem til jeg får meg jobb. Er litt flaut og definitivt ikke noe jeg tenker på med lett hjerte, iom at jeg bare er 20 år. Føler at det kanskje er den "lette løsningen" men jeg vet ikke annen måte å betale husleia på. Går på forebyggende migrenemedisin (prøvd 3 forskjellige før jeg havnet på den jeg har nå) + anfallsmedisin. Har fungert supert helt siden 2012 men nå det siste halvåret virker det som om alt stresset og den nedpressede psyken min (ensomhet, trist, demotivert, føler meg dum) ødelegger effekten av medisinene.. Setter stor pris på alle svar! Jeg er i villrede nå, aner ikke hva jeg skal gjøre! Vil ikke bo på gaten.. Anonymous poster hash: b27b1...ae4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #2 Skrevet 12. desember 2014 Man kan nok få aap/sykemelding pga migrene ja, men det er før man finner medisin som fungerer og før man er anfallsfri. I din situasjon er det jo du selv som forårsaker anfallene pga livsstilen din. Når man har migrene er man jo nødt til å ha en viss livsstil, man må klare å unngå de faktorene man vet utløser anfall. Du er absolutt nødt til å stresse ned! Man kan få sykestipend fra lånekassen om man blir sykemeldt under studiene. Men generelt vil du måtte søke på jobber om dropper studiet. Bortsett fra det er det eneste du kan få er sosialstønad, men da kan du virkelig ikke ha noe annet. Anonymous poster hash: 52bf1...d23
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #3 Skrevet 12. desember 2014 Du er veldig ung og skal allerede søke aap?? Les deg opp på aap på nav.no før du foretar deg noe. Snakk med din lege. Vil han si at din arbeidsevne er nedsatt med minst 50% f.eks?Anonymous poster hash: f56cb...549
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #4 Skrevet 12. desember 2014 Du har helt feil innstilling, dette tar du tak i uten å tenke aap som løsning! For det første må du gjøre noe med livssituasjonen din når det er det som er problemet. Det går fint å henge etter 60 studiepoeng og fremdeles få støtte av lånekassen, så dersom du har noe annet du egentlig vil studere så gå for det. Ta det du orker av eksamener, og la resten være, evt meld deg opp i noe annet som er mer interessant. Flytt hjem igjen dersom det er nødvendig. Engasjer deg i noe så du får et sosialt nettverk og har andre mennesker å forholde deg til. For det andre kontakter du studentenes psykiske helsetjeneste eller fastlegen din dersom du trenger noen å snakke med. Man får ikke aap bare for å betale husleie i påvente av nytt studieår heller, det er en lengre prosess for å komme dit. Ellers må du ta grep om evt andre faktorer som gjør at migrenen er blitt verre (seng, pute, innemiljø, kosthold) osv. Jeg har migrene selv og vet hvor paralyserende det kan være, men ikke bruk det som en unnskyldning for å ikke få til noen ting. Du må endre det du kan selv. Anonymous poster hash: 1bb2f...77b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå