Gjest Faktura Skrevet 27. juli 2004 #1 Skrevet 27. juli 2004 Heisann.. Vi bor på en liten høyde over en ganske trafikkert vei. Terrassen er egentlig ganske koselig med fin utsikt, men gleden ved å sitte forsvinner litt med all trafikkstøyen. Lurer på å sette opp en litt høy le-vegg, eventuelt plante noen trær. Noen som vet hva som fungerer best som støyskjerm? Eller evt har noen andre gode ideer? På forhånd takk :-)
Nuttapia Skrevet 5. juli 2011 #2 Skrevet 5. juli 2011 Signerer denne, selvom den er gammel! Noen som veit??
Floretta Skrevet 19. september 2011 #3 Skrevet 19. september 2011 Hei, Litt sent svar, men.. Jeg har lest meg litt opp på temaet i det siste da jeg har vurdert å kjøpe et hus som har en motorvei i umiddelbar nærhet. Lyd er jo luft som beveger seg, så alt som blokkerer luften fra å trenge igjennom, vil være mest effektiv. Derfor vil en fysisk vegg være mye mer effektiv enn busker og trær. Lyden vil her komme mellom grener og blader, og ikke ha så skjermende effekt. Støy fra vei kan sørge for støy mellom 50-70 decibel, litt avhengig av avstand fra veien. Det står at en vegg kan redusere støy med inntil 10 decibel - dette kan føles som å halvere lydmengden siden decibel er en logaritmisk skala. Sjekk stoyforeningen.no eller google litt om tips!
Gjest Spinell Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 En hekk eller andre busker hjelper minimalt på støynivået. Man får andre positive effekter som kan bidra til å redusere plagene fra vegen, f.eks at det ser penere ut og fanger opp en del vegstøv, men det har så å si ingen effekt på desibelnivået.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå