Gå til innhold

Hvorfor har ikke bonusforeldre lov til å klage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke annet enn å bli frustrert over enkelte innlegg her på kvinneguiden, at vi bonusforeldre syter selv om vi har valgt det selv. Alle har tatt et valg på å beholde et barn, og bioforeldre har vel lov til å mene annet enn at alt er fryd og gammen? Har dere glemt at vi bonusforeldre elsker partneren såpass at vi er villige til å ta til oss et/flere barn vår partner har med en annen kvinne? For mange er dette sårt nok frafør at nåværende partner må beholde kontakt med en eks, og vi attpåtil bli påminnet henne og de hver dag med ungene. De fleste unger kan både være verdens søteste og så i neste sekund ha et raserianfall. Et barn er like mye vekkskjemt om det er biomor eller bonusmor som sier det! Hvorfor har ikke vi lov til å uttrykke våre følelser ang vekkskjemte barn, frekke barn o.l? Eller søke råd om hvordan vi skal håndtere forskjellige situasjoner? Vi bor jo trossalt i samme hus, og vi bonusforeldre er også en person de skal forholde seg til i huset. Jeg har svært snille bonusbarn, selvfølgelig er de krevende innimellom som alle andre barn, men jeg har da vel lov til å uttrykke det? Flere bonusmødre her som føler at de får refs med en gang de nevner bonusbarn i en "negativ" setting? Mens bonusmor kan sitte å skrive nedverdigende tekster i hytt og pine, men da er hun jo bare selvfølgelig "sliten", akkurat som at en bonusmor ikke kan bli det. Litt overdrevent innlegg, men er dritlei av å lese glefsende innlegg og kommentarer fra biomødrer som ikke lar bonusmødre få uttale seg. Så lenge det skjer anonymt og ikke håner noen burde det være lov å uttrykke seg på et forum, så lenge det ikke skjer i hjemmet. Og det gjelder alle som omgås med barn, for barn er krevende, selv om de er en gave.

Anonymous poster hash: f5636...6e7
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Har også lagt merke til at dette begrenser seg til bonumødre og ikke bonusfedre! Mødrene her inne blir langt mer medgjørlige og hjelpsomme dersom det er en bomusfar som lurer på noe- da strømmer det over av lykkeønskninger og trøst! Merkelig fenomen

• Liker 7
Skrevet

Enig med deg. Har også lagt merke til at dette begrenser seg til bonumødre og ikke bonusfedre! Mødrene her inne blir langt mer medgjørlige og hjelpsomme dersom det er en bomusfar som lurer på noe- da strømmer det over av lykkeønskninger og trøst! Merkelig fenomen

Er så enig! Ser selv at innlegget mitt var litt overdrevet, men jeg er sååå lei av at bonusmødre ikke kan få ytre en tanke en gang uten å få refs!Det er feil uansett, det er feil om du er glad i ungen som ikke er din, og feil hvis du av og til blir sliten.

Anonymous poster hash: f5636...6e7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med deg.

Jeg skrev for en tid tilbake et innlegg hvor jeg fortalte om en venninne av meg som er bonusmor.
Jeg hadde observert at datteren på 17 ( snart 18) virket veldig umoden og klarte ikke selv å ta egne avgjørelser uten mor. Det ble en merkelig situasjon hvor mor hadde kontroll på absolutt alt, jenta selv turte ikke å ta egne avgjørelser og rapporterte til mor enhver liten bagatell hos far, som straks fikk telefon og kjeft fra mor.
Dette skjedde i alle sammenhenger, ikke bare hos far. Til og med i forhold til venner var det mor som styrte, på meg virket dette veldig langt ute og jeg syntes oppriktig synd på jenta.
Altså det var ikke en gagn bonusmor som klaget.
Må si jeg ble overrasket over alle svarene som peppret dette innlegget. Hvor de mente mor sikkert var kjempeflink og at det sikkert fra hos far problemet lå, siden jenta ikke turte å ta det opp med ha, At dette var skrevet av en som sto helt på utsiden, og at denne moren drev på slik i alle sammenhenger var det ingen som fikk med seg tydeligvis,

Har også av og til skrevet noen innlegg hvor jeg har vært frustrert over egne barn.
Har uten unntak fått spørsmål om jeg ikke egentlig snakker om bonusbarn.
For da.....
Når jeg sier at jeg snakker om egne barn, blir det ikke noe mer ut av det.
Men jeg kan jo bare tenke meg til hvis jeg hadde snakket om bonusbarn.

Anonymous poster hash: 38cc1...4f3
Skrevet

kunne ikke vært mer enig. skal man være familie så må nå vel bonusmor få lov til å ha sine meninger?

Anonymous poster hash: 37b05...b63
  • Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet

Selv har jeg aldri forstått dette med "bonus" foran barn, mor, far. Jeg fant et innlegg fra et annet forum hvor forfatteren beskriver dette fenomenet meget treffende.

Sitat:

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
1. Jag är själv "bonus-mamma".
2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket BONUSbarn är löjligt och dumt.
För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidigare förhållande som en BONUS?
Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Liker 3
Skrevet

Selv har jeg aldri forstått dette med "bonus" foran barn, mor, far. Jeg fant et innlegg fra et annet forum hvor forfatteren beskriver dette fenomenet meget treffende.

Sitat:

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:

1. Jag är själv "bonus-mamma".

2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket BONUSbarn är löjligt och dumt.

För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?

OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidigare förhållande som en BONUS?

Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

And who cares?

Til ts:

Helt enig i det du skriver!

Anonymous poster hash: 85a01...2fe

• Liker 1
Skrevet

Enig i det du skriver ts.

Skrevet

Rota med en kar som hadde en sønn en gang, hadde ikke planer om at foroldet skulle bli seriøst, ga klar beskjed om det og hvis han ikke likte det kunne vi bryte uten sure miner, men han godtok det.. så plutselig kom han med ungen og skulle ha meg til å leke med den, han fortalte eksen sin om oss og som klikket fulstednig og begynte å sende meg stygge meldinger om at jeg ødela mellom hennes sønn og hans far, jeg skulle ikke få det lett om jeg ble sammen med han.. Hun her er vel mer ekstem, men jeg skjønner dere som har STEBARN godt, har ikke egne eller stebarn, men herregud så tøffe dere er som holder ut! ALL ÆRE!!

Anonymous poster hash: 24624...8c8
Skrevet

Vel, de bonusmødrene jeg kjenner har alle blitt ilag med barnefaren kort tid etter bruddet/mens det opprinnelige paret holder på å bryte opp og hvis de hadde tenkt seg om så hadde de holdt seg unna ham pga han er ikke følelsesmessig klar for et nytt fast forhold, det er mye der som skal snakkes om og som er lettere og handskes med i noen måneder etter at forholdet er over og de har fått hverandre på avstand og da er det ikke rart det blir helvete når barnefar skaffer seg dame og introduserer henne for barna med en gang og så et nytt barn på vei igjen kort tid etter.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes ordet bonus er mer beskrivende enn ordet STE som må forståes som istedenfor eller stedfortreder for.. Mitt barn har en bonusmor og hun er nettopp det- en ekstra bonus for mitt barn, en ekstra voksen som passer på henne. Hun er overhode ingen istedenfor meg, hun er i tillegg til meg- altså en bonus. Ordet i seg selv er mer vennelig enn ordet ste.

Hvis jeg dør, vil hun bli en stemor- altså istedenfor for meg.

Endret av Groupon
  • Liker 3
Skrevet

Vel, de bonusmødrene jeg kjenner har alle blitt ilag med barnefaren kort tid etter bruddet/mens det opprinnelige paret holder på å bryte opp og hvis de hadde tenkt seg om så hadde de holdt seg unna ham pga han er ikke følelsesmessig klar for et nytt fast forhold, det er mye der som skal snakkes om og som er lettere og handskes med i noen måneder etter at forholdet er over og de har fått hverandre på avstand og da er det ikke rart det blir helvete når barnefar skaffer seg dame og introduserer henne for barna med en gang og så et nytt barn på vei igjen kort tid etter.

Akkurat i de tilfellene så kan det være forklaringen, men i mange andre brudd er situasjonen en helt annen.

Poenget her er vel at stemødre ikke har lov til å si et ord uansett hvordan bruddet har skjedd.

Moren kan klage på rot, men ikke stemor. Selv om stemor rydder like mye etter de som mor. Der skurrer det litt for meg.

Anonymous poster hash: 422be...f0b

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bare en ond stemor jeg. Hun vil ikke la min far ha spesielt mye kontakt med oss barna fra tidl. ekteskap (et forhold som varte i 15 år) og har rett og slett vært ekkel mot oss, kritisert utseendet vårt osv i årevis. Det er kanskje ikke BONUS å få barn med på kjøpet, men du velger det selv, og da syns jeg du har med å behandle bonusbarna som dine egne barn. Det er ikke DERES feil at DU må ha DERES far, og ikke en mann uten barn.

Beklager, har utrolig dårlig inntrykk av bonusforeldre.

Anonymous poster hash: a01b7...007
  • Liker 1
Skrevet

Akkurat i de tilfellene så kan det være forklaringen, men i mange andre brudd er situasjonen en helt annen.

Poenget her er vel at stemødre ikke har lov til å si et ord uansett hvordan bruddet har skjedd.

Moren kan klage på rot, men ikke stemor. Selv om stemor rydder like mye etter de som mor. Der skurrer det litt for meg.

Vel, hvis det ikke er verre problemer enn litt rot, så er det ingen grunn til å klage. Det er barn man har med å gjøre.

Skrevet

Vel, hvis det ikke er verre problemer enn litt rot, så er det ingen grunn til å klage. Det er barn man har med å gjøre.

Du det var et eksempel. Ikke ta alt bokstavelig du ;)

Skrevet

Og ofte er det alt hun gjør, rydder, lager mat osv for disse barna. Hun må ta del i de negative tingene, men blir ofte frarøvet de positive.

Det forventes at hun skal ta del i de praktiske tingene, og hun skal tolerere mye mer enn de biologiske foreldrene, fordi hun ikke er oppdrageren, selv i eget hjem.

Stebarna er noen ganger både sure og tverre og helt tydelig negative mot stemor, men hun skal smilende ta i mot.

Jeg forstår ikke hvordan noen kan forvente at man i eget hjem skal være en skygge som stilletiden går rundt og gjør de daglige gjøremålene.

En merkelig verden vi lever i.

I de tilfellene der far og stemor spiller på lag sammen med mor og ikke tar alt som skjer i det andre hjemmet som negativt, går ting mye bedre.

Barn er utrolig flinke til å spille de voksne opp mot hverandre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har bare en ond stemor jeg. Hun vil ikke la min far ha spesielt mye kontakt med oss barna fra tidl. ekteskap (et forhold som varte i 15 år) og har rett og slett vært ekkel mot oss, kritisert utseendet vårt osv i årevis. Det er kanskje ikke BONUS å få barn med på kjøpet, men du velger det selv, og da syns jeg du har med å behandle bonusbarna som dine egne barn. Det er ikke DERES feil at DU må ha DERES far, og ikke en mann uten barn.

Beklager og måtte si det men din far virker som en tafatt viljeløsmann. Dårlig far rett og slett, du er hans ansvar.

Anonymous poster hash: 79a48...36c

Skrevet

Du det var et eksempel. Ikke ta alt bokstavelig du ;)

Vel, jeg svarer jo på det du snakker om.

Skrevet

Vel, jeg svarer jo på det du snakker om.

Tråden handler om at stemødre ikke har lov til å klage.

La oss si en MOR oppretter en tråd her om at ungene roter, huset er kaos og ungene ikke hører. Hun er sliten og trenger råd her. Hun får massevis av råd for hvordan hun kan løse dette.

Stemor oppretter en tråd om det samme. Hun får dritt og beskjed om å passe sine egne saker.

Det behøver ikke å være rot. Det kan være oppførsel, oppdragelse, osv. Dette med rot er et eksempel. Poenget er at stemor kan ikke klage over ting mor får klage over selv om hun er masse sammen med ungene.

Skjønner du hva jeg vil frem til nå?

• Liker 4
Skrevet

Det var leit å høre. Jeg har selv vært bonusbarn og jeg må si jeg mislikte det. Men jeg oppdaget også en ting etter hvert. Det var at jeg egentlig aldri hadde gitt stefaren min en sjanse. Alt han sa og gjorde, tok jeg opp i verste mening. Jeg skyldte på ham for at forholdet til mor var veldig dårlig, når det egentlig var hos meg problemet lå. I mott hode var han et monster.

Han er egentlig verdens snilleste menneske og ønsket hele tiden alt godt for meg, men jeg tok det ikke i mot. Han måtte virkelig tåle mye, noe jeg angrer på i dag.

Det er godt mulig din stemor virkelig er så ille som du sier, og at hun nekter ham å ha noe med dere å gjøre, det kan ikke jeg vite. Men jeg håper du har gitt henne og faren din en sjanse.

Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det lenge før, så jeg hadde jeg sluppet alle disse årene med vonde følelser.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...