Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en baby på snart sju mnd som har begynt å vise interesse for å putte mat i munnen selv. Er det noen som har tips til hva man kan gi? Det eneste jeg kommer på er små brokkolibuketter og brødbiter. Er jo redd for at han skal sette ting i halsen, derfor er det greit å få erfaringer på både matvarer, hvilken størrelse det er lurest å gi og hvor mye det eventuelt bør kokes. :)

Kanskje det er noen her som har drevet med BLW?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd Baby Safe Feeder? Den er fin til f.eks frukt, maten ligger i en nettingpose med håndtak, som kjærlighet på pinne, slik at barnet ikke kan få ut store biter. Apoteket har den.

Skrevet

Har ikke prøvd den, men har hørt om den. Men jeg er først og fremst ute etter tips til mat som babyen kan kjenne på med både fingrene og munnen, for å trene seg til å spise vanlig mat og tygge med gommene. Det blir jo ikke helt det samme inni en sånn pose, selv om det sikkert er bra det også. Kanskje vi tester begge deler. :)

Skrevet

Absolutt all mat som barnet kan spise, kan det i teorien spise selv. I begynnelsen må du selvfølgelig regne med litt grising, men øvelse gjør mester.

Og det er ikke større fare for at hun/han setter i halsen ved å la barnst spise selv enn når du putter det i munnen på det. Kanskje tvert i mot.

Anonymous poster hash: d9b4f...4f9

Skrevet

Absolutt all mat som barnet kan spise, kan det i teorien spise selv. I begynnelsen må du selvfølgelig regne med litt grising, men øvelse gjør mester.

Og det er ikke større fare for at hun/han setter i halsen ved å la barnst spise selv enn når du putter det i munnen på det. Kanskje tvert i mot.

Har du noen konkrete tips? :)

Tenker for eksempel på om han bør få en hel, rå gulrot å gnage på, eller om den bør kokes (litt? mye?), deles i mindre biter? Sånne ting lurer jeg på.

Smaksmessig er han enkel, har ennå ikke funnet noe han ikke liker.

Skrevet

Har du noen konkrete tips? :)

Tenker for eksempel på om han bør få en hel, rå gulrot å gnage på, eller om den bør kokes (litt? mye?), deles i mindre biter? Sånne ting lurer jeg på.

Smaksmessig er han enkel, har ennå ikke funnet noe han ikke liker.

Vi kokte det meste av grønnsaker til det ble mørt. Ganske mykt, men ikke så mykt at det ble bare gris hvis man tok litt hardt på det. Gulrot, blomkål, kålrot, persillerot, sellerirot o.l kan være fine ting for baby å holde selv. Avocado kan også skjæres i biter/staver og kan holdes av babyen. Agurk ga vi rått, og det greide han også fint å spise. Banan går selvsagt også fint, men det blir litt mer gris igjen!

Anonymous poster hash: 7fd8d...4b6

• Liker 2
Skrevet

Takk for tips! :) Hvor store biter brukte dere? Har visst glemt alt av hvordan vi gjorde ting med førstemann.

En annen ting jeg lurer på - nå sitter babyen i et sånt babysete som hører til tripp trapp-stolen. Er det forsvarlig å sitte så bakoverlent og spise selv?

Skrevet

Nå fikk jeg linsom en følelse av eldre bekymret/hysterisk førstegangsmor også ser jeg plutselig at du tydligvis har barn fra før av... :ler:.

Grønnsakene må selvfølgelig kokes møre. Og bitene må være i en passende størrelse. Tilsvarende det du ville ha gitt om du puttet maten i munnen på barnet.

Og når det gjelder å sitte bakoverlent og spise..... Høres upraktisk ut. Hvordan har du tenkt at barnet skal få tak i maten...?

Det må jo selvfølgelig sitte oppreist, inntil bordet, med en tallerken med mat forann seg!

• Liker 1
Skrevet

Nå fikk jeg linsom en følelse av eldre bekymret/hysterisk førstegangsmor også ser jeg plutselig at du tydligvis har barn fra før av... :ler:.

Grønnsakene må selvfølgelig kokes møre. Og bitene må være i en passende størrelse. Tilsvarende det du ville ha gitt om du puttet maten i munnen på barnet.

Og når det gjelder å sitte bakoverlent og spise..... Høres upraktisk ut. Hvordan har du tenkt at barnet skal få tak i maten...?

Det må jo selvfølgelig sitte oppreist, inntil bordet, med en tallerken med mat forann seg!

Haha, jeg er ikke så veldig gammel og ikke hysterisk heller! :hoho:

Vi putter jo bare most mat i munnen på ham foreløpig, derfor ble jeg litt usikker på størrelse. Husk at det er snakk om en liten en på under sju måneder da, han sitter ikke skikkelig selv ennå. Men vi kan ha ham på fanget så han kan plukke maten fra bordet selv. :)

Det er bare snakk om å begynne så smått fordi han viser interesse for det. Vi kommer nok til å fortsette å mate ham med skje i tillegg.

Skrevet (endret)

Takk for tips! :) Hvor store biter brukte dere? Har visst glemt alt av hvordan vi gjorde ting med førstemann.

En annen ting jeg lurer på - nå sitter babyen i et sånt babysete som hører til tripp trapp-stolen. Er det forsvarlig å sitte så bakoverlent og spise selv?

Det er nok lurt å bytte til sittedelen av TrippTrapp-stolen nå, de kan fort få brekninger hvis de skal øve på å spise selv samtidig som de er ganske bakoverlent. Det er jo ikke så lenge av gangen babyen skal sitte der (tenker på hvis babyen ikke klarer å sitte selv enda). Da kan du polstre med en liten pute foran på magen så han ikke detter forover hvis han ikke er sterk nok i muskulaturen enda. Ville heller gjort det de få ukene det er nå før han sitter selv enn å ha han bakoverlent mens han skal spise biter selv. Endret av Siyha
  • Liker 1
Skrevet

Så små barn kan helt fint spise hvor som helst, som på gulvet eller gnage på en eplebåt mens det sitter i fanget - for læring av tekstur, konsistens og smak er det jo ikke noe poeng at barnet faktisk spiser, selve poenget er at barnet utsettes for så mange ulike smaker og konsistenser som mulig, med en liten bonus at barnet er underholdt og kanskje får i seg noen ekstra næringsstoffer.

Dere har jo som du sier eldstemann. Dere lærte vel han/henne også om smak, tekstur og konsistens?

Anonymous poster hash: 864c7...e07

Skrevet

Det er nok lurt å bytte til sittedelen av TrippTrapp-stolen nå, de kan fort få brekninger hvis de skal øve på å spise selv samtidig som de er ganske bakoverlent. Det er jo ikke så lenge av gangen babyen skal sitte der (tenker på hvis babyen ikke klarer å sitte selv enda). Da kan du polstre med en liten pute foran på magen så han ikke detter forover hvis han ikke er sterk nok i muskulaturen enda. Ville heller gjort det de få ukene det er nå før han sitter selv enn å ha han bakoverlent mens han skal spise biter selv.

Det var lurt ja - å polstre med pute. Vi har nemlig bare den gamle bøylen til en gammel tripp trapp, håper å få den nye versjonen til jul. :) Det er nok uansett ikke lenge til han sitter stødig, og han liker ikke det babysetet lenger.

Så små barn kan helt fint spise hvor som helst, som på gulvet eller gnage på en eplebåt mens det sitter i fanget - for læring av tekstur, konsistens og smak er det jo ikke noe poeng at barnet faktisk spiser, selve poenget er at barnet utsettes for så mange ulike smaker og konsistenser som mulig, med en liten bonus at barnet er underholdt og kanskje får i seg noen ekstra næringsstoffer.

Dere har jo som du sier eldstemann. Dere lærte vel han/henne også om smak, tekstur og konsistens?

Anonymous poster hash: 864c7...e07

Det gjorde vi, men jeg husker som sagt ikke helt hvordan vi begynte. Hun var litt treigere med å vise interesse for å spise selv, dermed var nok både fin- og grovmotorikken bedre da vi kom så langt.

Eplebåt var ikke så dumt. :)Han fikk holde i en brødbit i dag og koste seg veldig med det i alle fall.

Skrevet

Vi gir ofte vesla her på snart 8 mnd brødbiter, moden pære (mye klin, men veldig lett å tygge), små druebiter vi har fjernet skallet på, kokt gulrot ++

Skrevet

Det var lurt ja - å polstre med pute. Vi har nemlig bare den gamle bøylen til en gammel tripp trapp, håper å få den nye versjonen til jul. :) Det er nok uansett ikke lenge til han sitter stødig, og han liker ikke det babysetet lenger.

Det gjorde vi, men jeg husker som sagt ikke helt hvordan vi begynte. Hun var litt treigere med å vise interesse for å spise selv, dermed var nok både fin- og grovmotorikken bedre da vi kom så langt.

Eplebåt var ikke så dumt. :)Han fikk holde i en brødbit i dag og koste seg veldig med det i alle fall.

Bare husk at den nye bøylen ikke passer til den gammle tripp trapp stolen ;) så slipper dere bom kjøp

Anonymous poster hash: 10a75...7f8

Skrevet

Har du lest om blw? Barnestyrt mattilvenning?
Kutt ting opp i staver, greit at det er mykt i starten :)
Ikke la ungen sitte bakover mens h*n spiser, det er farlig! :)
Du kan gi klementiner hvis du tar av det skallet..

Skrevet

Kokte pastaskruer, riskaker, potetbåter, kavring, brødskalker, sånne "maispops" man kjøper på butikken fra 6 mnd, div grønnsaker og frukt (eple, gulrot, kålrot, agurk, parikastrimler, pære, banan, appelsinbåter, avokado osv).

Ville prøvd å bytte ut newborn setet nå som gutten din nærmer seg 7 mnd, hvis han skal spise selv (litt harde ting).

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid prøvd meg frem for å se hva de klarte. Begynte med brødbiter, kavring, banan, makaroni og fortsatte med biter av annen mat.

Det har vært forskjellig hva de har taklet, men det ser man. Et av barna mine satte lett ting i halsen, fordi han tok for store biter og ikke hadde så god kontroll, så han måtte vente enda noen måneder med ting som barn nr 2 lett kunne spise da hun var 7 måneder.

Skrevet

Bare husk at den nye bøylen ikke passer til den gammle tripp trapp stolen ;) så slipper dere bom kjøp Anonymous poster hash: 10a75...7f8

Det vet jeg, vi har både gammel og ny tripp trapp, men kun bøyle til den gamle foreløpig. :)

Da skal vi få bytta stol eller bare ha ham på fanget når vi tester spise-selv-mat! Spennende er det i alle fall for både stor og liten. :)

Skrevet (endret)

Jeg syntes ikke den babykurven til tripp trapp er så bakoverlent at det skulle gjøre noe med tanke på spising? Min på 6.5 mnd er elendig til å sitte da, så det er ikke noe alternativ å bytte til bøyle for oss enda.

Vi har gitt mest rå frukt i biter, ikke så mye grønnsaker, men det er viktig at bitene ikke er for små. F.eks en pære kuttet i 4 på langs eller et eple delt i 6 eller 8 båter. Blir bitene for store får ikke babyen ordentlig tak, og blir de for små forsvinner maten inni neven eller han mister de.

Edit: Brødskorper og agurkbiter er også populært her i huset :)

Endret av Amys
Skrevet

Vi byttet til sittedel da barna skulle begynne å spise selv, mellom 5-6 måneder. Hun minste satt ikke helt stødig, men støttet med en liten pute så gikk det fint. Det er viktig at de sitter helt rett, og inntil bordet for da får de tak i maten selv.

Jeg ga mat på størrelse med hånda deres. Og mat i staver som eple, paprika, agurk etc. Så fikk de gjerne litt puffet ris, maiskorn eller erter, men det var mest for å trene finmotorikken (og teste tålmodigheten). Grønnsaker kokte jeg såvidt mørt så det ble litt enklere å spise.

Har og gitt kjøtt i staver/biter som de kunne gnage på, eks. kylling og svinefilet, ja også fisk. Hjemmelaga fiskepinner er praktisk å holde på for en baby.

Mine barn har taklet store biter bedre enn små, for med små har de puttet for mange inn i munnen. Har aldri opplevd at de har satt noe ordentlig i halsen. De har selvsagt brekt seg litt, men det er viktig at de lærer det og.

Brekningsrefleksen sitter ganske langt frem på så små så det høres verre ut enn det er heldigvis. Men greit å friske opp førstehjelpskunnskapene i tilfelle uhellet skulle være ute.

Anonymous poster hash: 73446...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...