AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #1 Skrevet 11. desember 2014 Jeg var nok litt i seneste laget ute i butikkene i dag for å kjøpe elektrisk lys til gutten min som skal gå i Luciatog i morgen. Siden barnehagen er stengt på en lørdag når den virkelige Luciadagen er, så markeres den i morgen i mange av barnehagene rundt her i distriktet. Ingen av butikkene jeg var i hadde elektrisk lys igjen i sin beholdning. Er det forsvarlig at femåringen kan gå med vanlig lys i hånda si dersom vi går ved siden av ham i toget? Jeg har også sett en del bilder av gutter i Luciatog som holder på pinner med stjerner på toppen. Synes det er vanskelig å forstå forskjellen. Hva bør en gutt egentlig ha av dette? Hilsen en mamma som er ny på dette med Lucia for barnet sitt. PS. Jeg er svært nøye med å ikke la barnet få holde på med stearinlys hjemme, bare så det er sagt. Anonymous poster hash: 66608...1b9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #2 Skrevet 11. desember 2014 Gutter er ofte stjernegutter i Lucia-tog. I følge legenden om Lucia var det en stallgutt som ble drept sammen med henne, og denne stallgutten minnes med stjerneguttene. Der jentene har lys i håret og i hendene har ofte guttene en spiss hatt og denne stjernen. Du ser mange bilder om du googler stjernegutt. Anonymous poster hash: b59de...325
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #3 Skrevet 11. desember 2014 Mange barnehager tillater ikke levende lys i toget, er du sikker på at det er i orden hos dere? Anonymous poster hash: abc07...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #4 Skrevet 11. desember 2014 Hva med å kjøpe elektrisk stearinlys? Kan jo være kubbeformet i verste fall? Anonymous poster hash: 1a62f...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #5 Skrevet 11. desember 2014 Kan du ikke være så oppfinnsom at du tar en lommelykt? I nøden spiser fanden fluer!Anonymous poster hash: 6d067...f0d 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #6 Skrevet 11. desember 2014 Mange barnehager tillater ikke levende lys i toget, er du sikker på at det er i orden hos dere? Anonymous poster hash: abc07...6d0 Hvis jeg hadde vært sikker på det, så hadde jeg nok ikke behøvd å spørre her. Anonymous poster hash: 66608...1b9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #7 Skrevet 11. desember 2014 Gutter er ofte stjernegutter i Lucia-tog. I følge legenden om Lucia var det en stallgutt som ble drept sammen med henne, og denne stallgutten minnes med stjerneguttene. Der jentene har lys i håret og i hendene har ofte guttene en spiss hatt og denne stjernen. Du ser mange bilder om du googler stjernegutt. Anonymous poster hash: b59de...325 Jeg har sett det på bilder. Det er bare det at vi ikke har fått beskjed om at de har laget slike stjerner, men at de har laget hatter. Barnehagen har sagt at vi foreldre må stille med lys dersom vi ønsker at barne skal ha det. Det er jo selvsagt helt ok, men de nevnte ingenting om at det var forskjeller på det guttene og jentene skulle holde i med tanke på lys versus stjerner. ts Anonymous poster hash: 66608...1b9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #8 Skrevet 11. desember 2014 Kan du ikke være så oppfinnsom at du tar en lommelykt? I nøden spiser fanden fluer!Anonymous poster hash: 6d067...f0d Det var et meget godt forslag! Tusen takk! Anonymous poster hash: 66608...1b9 1
skruf Skrevet 11. desember 2014 #9 Skrevet 11. desember 2014 Må dere virkelig stille med elektroniske lys selv? I barnehagen som jenta mi gikk i så fikk de falske lys av barnehagen. Eneste vi trengte å bidra med var luciaklær..... Høres helt rart ut at en barnehage forlanger noe sånt. Men, tror ikke du bør ta med ekte lys. Fare for at både øyenbryn og pannelugg går opp i lys lue.. Hva om du tar alu-folie og former ei stjerne som du fester på en pinne? Gutter er jo som oftest stjernegutter i luciatoget. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #10 Skrevet 11. desember 2014 Hvis jeg hadde vært sikker på det, så hadde jeg nok ikke behøvd å spørre her. Anonymous poster hash: 66608...1b9 Trodde du lurte på om det var forsvarlig av deg som forelder å la barnet bruke levende lys. Da tok jeg det egentlig for gitt at barnehagen har sagt det er i orden. Ingen av barnhagene vi har brukt (både privat og kommunal) har tillatt levende lys og jeg synes ikke det er forsvarlig. Har heller aldri sett foreldre som går i tog med barna. Anonymous poster hash: abc07...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #11 Skrevet 11. desember 2014 Må dere virkelig stille med elektroniske lys selv? I barnehagen som jenta mi gikk i så fikk de falske lys av barnehagen. Eneste vi trengte å bidra med var luciaklær..... Høres helt rart ut at en barnehage forlanger noe sånt. Men, tror ikke du bør ta med ekte lys. Fare for at både øyenbryn og pannelugg går opp i lys lue.. Hva om du tar alu-folie og former ei stjerne som du fester på en pinne? Gutter er jo som oftest stjernegutter i luciatoget. Vi må det. Jeg synes det er rart at barnehagen ikke bare kan ha en del liggende når de likevel markerer det hvert år. Men, det er jo en kommunal barnehage. Kommunale organisasjoner har jo som regel dårlig/begrenset økonomi. Vi har aluminiumsfolie. Men ingen pinne av noe slag her hjemme. Bortsett fra kanskje en kinesisk spisepinne, da. Det ser nok ut til at jeg dropper å ta med det vanlige lyset da, ja. ts Anonymous poster hash: 66608...1b9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #12 Skrevet 11. desember 2014 Trodde du lurte på om det var forsvarlig av deg som forelder å la barnet bruke levende lys. Da tok jeg det egentlig for gitt at barnehagen har sagt det er i orden. Ingen av barnhagene vi har brukt (både privat og kommunal) har tillatt levende lys og jeg synes ikke det er forsvarlig. Har heller aldri sett foreldre som går i tog med barna. Anonymous poster hash: abc07...6d0 Dette er det første året der barnet vårt får være med i Luciatog, så vi er helt nybegynnere på det. Du har helt rett i det du skriver i den første setningen din. Jeg har ikke rukket å spørre barnehagen hva de tenker om det siden de har jo stengt nå. Jeg har sett noen artikler på nettet der foreldre har gått i Luciatog sammen med barna, men aner ikke hva som er gjengs her. ts Anonymous poster hash: 66608...1b9
Calypso Skrevet 11. desember 2014 #13 Skrevet 11. desember 2014 Husker at når jeg var på den alderen så brukte vi alle levende lys... lagde "håndtak" nederst på lysene av sølvpapir så gikk det så fint så (fikk såklart streng beskjed av mamma om å være forsiktig og ikke sette fyr på noen). 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #14 Skrevet 11. desember 2014 Hva tror dere vi brukte i barnehagen før sånne elektriske lys? Jo: Vanlige tente stearinlys med aluminiumsfolie rundt nederst som var formet som en lysmansjett så det ikke skulle dryppe stearin på hendene våre. Men i hysteriske 2014 ville jeg ikke sendt barnet avgårde med vanlige stearinlys. Hysteriske foreldre hadde sikkert ringt barnevernet. Anonymous poster hash: dbaa0...488 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #15 Skrevet 11. desember 2014 Jeg har funnet en barnevennlig lommelykt med sterkt lys som vi kommer til å bruke i morgen! Så da er morgendagen redda! Tusen takk for rask respons, og særlig til AB: 23:57. Med vennlig hilsen ts Anonymous poster hash: 66608...1b9 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #16 Skrevet 11. desember 2014 Å hærregud, du får bare venne deg til først som sist at sånne dager må planlegges. Nytter ikke å komme dagen før og tro at det er flere lys igjen Stakkars sønnen din da, som blir helt annerledes enn de andre ungene Anonymous poster hash: c02b7...61d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #17 Skrevet 11. desember 2014 Å hærregud, du får bare venne deg til først som sist at sånne dager må planlegges. Nytter ikke å komme dagen før og tro at det er flere lys igjen Stakkars sønnen din da, som blir helt annerledes enn de andre ungene Anonymous poster hash: c02b7...61d Hjelpes meg for et svar det var da. Det er ikke store forskjellen på slike elektriske lys som man får kjøpt rundt om kring, og på lommelykter. Anonymous poster hash: 66608...1b9 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2014 #18 Skrevet 11. desember 2014 Det var et meget godt forslag! Tusen takk! Anonymous poster hash: 66608...1b9 Lyser den for mye, så tar du en hvit sokk og putter den inni.Anonymous poster hash: 6d067...f0d 1
Tante-Sofie Skrevet 11. desember 2014 #19 Skrevet 11. desember 2014 Vi må det. Jeg synes det er rart at barnehagen ikke bare kan ha en del liggende når de likevel markerer det hvert år. Men, det er jo en kommunal barnehage. Kommunale organisasjoner har jo som regel dårlig/begrenset økonomi. Vi har aluminiumsfolie. Men ingen pinne av noe slag her hjemme. Bortsett fra kanskje en kinesisk spisepinne, da. Det ser nok ut til at jeg dropper å ta med det vanlige lyset da, ja. ts Anonymous poster hash: 66608...1b9 Du kan jo lage pinnen også av alufolie. Men lommelykt var et godt forslag.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2014 #20 Skrevet 12. desember 2014 Jeg har sett det på bilder. Det er bare det at vi ikke har fått beskjed om at de har laget slike stjerner, men at de har laget hatter. Barnehagen har sagt at vi foreldre må stille med lys dersom vi ønsker at barne skal ha det. Det er jo selvsagt helt ok, men de nevnte ingenting om at det var forskjeller på det guttene og jentene skulle holde i med tanke på lys versus stjerner. ts Anonymous poster hash: 66608...1b9 Jeg ville tatt med noe aluminiumfolie slik at om lyset blir for sterkt kan du improvisere med å enten surre litt aluminiumfolie rundt toppen, eller ta over hele lykten og stikke hull. Anonymous poster hash: dbaa0...488 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå