Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor får jeg fakturagebyr når jeg får faktura på e-post? Er dette normalt? Jeg har aldri vært borti det før at jeg får fakturagebyr når jeg får den på nett.

Skjønner veldig godt gebyret når det er på papir, siden man da har utgifter til papir, blekk, konvolutt og porto for sending, men det koster da vitterlig ikke 30 eller 50 kr å sende en faktura per e-post?

Jeg er medlem på treningssenter. Fikk første faktura (september+oktober) personlig hos bedriften, og fikk så ingenting før i november da fikk jeg desemberfaktura i postkassen med gebyr. Skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde fått faktura for november, da jeg hadde ventet å få den enten på e-post eller i postkassen. Gikk derfor personlig til bedriften og fikk fakturaen i hånd, uten fakturagebyr på denne.

Da jeg var der sist sa jeg i fra at jeg ville ha faktura digitalt på e-post, slik at jeg kunne slippe det kjipe gebyret som gjør prisen høyere enn de reklamerte med i tilbudet sitt (299 per måned, vs normalpris på 349 per måned). Fikk nå faktura for januar på epost, med gebyr på 31 kroner.

Hva er greia? For å strø salt i såret er fakturaen bare på en halv måneds medlemskap, da jeg har frosset medlemskapet mitt fra 15. desember til 15. januar. Har derfor fått to halve fakturaer hvor gebyret er lagt til, i stedet for at de kunne gitt meg en hel faktura og bare latt meg betale denne. Jeg syns det er kjemperart.

Totalprisen blir jo mye høyere enn det de reklamerte med, så jeg føler meg nesten litt lurt. Er dette normal praksis, og lovlig?

Skrevet

Når de har reklame med fast pris, så mener jeg at du ikke skal betale fakturagebyr, for som du sier, totalprisen blir dyrere enn det de tilbyr deg.

Skriv en mail til forbrukerrådet og ta opp dette og spør om fremgangsmåte for å slippefakturagebyr. Jeg hadde fastavtale med Netcom, og de la på og la på fakturagebyr og jeg slettet og unnlot å betale. Til slutt stanset de abn. Men da jeg ringte dem og klaget slapp jeg etter nesten 1 år å betale noe som helst fakturagebyr.

Fast pris = fast pris, skal de ha gebyrer i tillegg så må de opplyse om dette i reklamen sin.

Anonymous poster hash: 33fef...b99

Skrevet

Hos de treningssenterne jeg har trent hos, er det helt vanlig med fakturagebyr. Det er jo meningen du skal opprette avtalegiro, da slipper du det.

Skrevet

Lurer på å opprette avtalegiro ja, men er ikke helt komfortabel med at de bare skal trekke fra kontoen min helt uten videre. Hva om de fortsetter å gjøre dette etter at jeg sier opp medlemskapet? Har hørt at det har skjedd med andre...

Skrevet

Hvis du sier opp så slett avtalegiroen fort som fy ja. Her trakk de i 2 mnd etter avslutning før jeg fant det ut.

Anonymous poster hash: 5c06e...390

Skrevet (endret)

Skjønner veldig godt gebyret når det er på papir, siden man da har utgifter til papir, blekk, konvolutt og porto for sending, men det koster da vitterlig ikke 30 eller 50 kr å sende en faktura per e-post?

Jo, det gjør det.. Alle bilag skal posteres av regnskapsfører, og det er ikke gratis!!

Der jeg jobber, er det fakt. gebyr uansett hvordan regningen sendes.

Endret av AndreasBR
Skrevet

Jo, det gjør det.. Alle bilag skal posteres av regnskapsfører, og det er ikke gratis!!

Der jeg jobber, er det fakt. gebyr uansett hvordan regningen sendes.

Fair enough, men mener fremdeles at dette burde inngå i den prisen de reklamerer med. :) Det tar ca. 5 sekunder å postere et slikt bilag om man er kjapp på tastaturet.

Skrevet (endret)

Fair enough, men mener fremdeles at dette burde inngå i den prisen de reklamerer med. :) Det tar ca. 5 sekunder å postere et slikt bilag om man er kjapp på tastaturet.

Spiller ingen rolle hvor lang tid det tar... 5 sekunder?

Det står GARANTERT at fakturagebyr kommer i tillegg ;)

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)

Spiller ingen rolle hvor lang tid det tar... 5 sekunder?

Det står GARANTERT at fakturagebyr kommer i tillegg ;)

Slutter av her, men står på mitt. De burde holdt seg til prisen de reklamerer med. Hadde de reklamert med 330 hadde det vært greit, men når de reklamerer med 299 så bør det også være 299. Ikke 330.

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)

Slutter av her, men står på mitt. De burde holdt seg til prisen de reklamerer med. Hadde de reklamert med 330 hadde det vært greit, men når de reklamerer med 299 så bør det også være 299. Ikke 330.

Det er 299 utifra det som blir forklart. Fakturagebyr kommer selvfølgelig i tillegg, og står sikkert også skrevet i tilbudet.

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)

Det er 299 utifra det som blir forklart. Fakturagebyr kommer selvfølgelig i tillegg, og står sikkert også skrevet i tilbudet.

Står ikke noe om ekstra gebyrer i kontrakten jeg skrev under på, som forresten er veldig sloppy og dårlig skrevet, når jeg ser over den en andre gang.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Står ikke noe om ekstra gebyrer i kontrakten jeg skrev under på, som forresten er veldig sloppy og dårlig skrevet, når jeg ser over den en andre gang.

Regner med at du har lest avtalevilkårene også? Mange er meget flinke til å skippe dem...

Det står ingenting om fakturagebyr noe sted? I så fall er det jo bare å si ifra til dem, at det ikke er skrevet noe sted, og at du vil ha fakturagebyret kreditert.

Endret av ninuska_
Skrevet

Hos oss koster papirfaktura mye.

Epostfaktura koster litt.

Efaktura, Avtalegiro, Digipost, EHF-faktura (for bedrifter) er gratis.

Så lenge gratis alternativer er tilgjengelig syns jeg det er helt ok at bedriften tar betalt for de utsendelsesmetodene som koster dem mest. Da kan man jo bare velge et annet alternativ.

Dersom gratis utsendelsesmetode ikke er tilgjengelig bør de opplyse tydelig om at det tilkommer fakturagebyr i tillegg. Da blir jo gebyret en pris man må være forberedt på, og må budsjettere med, siden man ikke kommer unna det.

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg mener jeg har hørt at en bedrift ikke har lov til å ta seg betalt for fakturagebyr, så sant de tilbyr alternative faktureringsmetoder (efaktura).

Anonymous poster hash: 91cf8...e4e
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg mener jeg har hørt at en bedrift ikke har lov til å ta seg betalt for fakturagebyr, så sant de tilbyr alternative faktureringsmetoder (efaktura).

Anonymous poster hash: 91cf8...e4e

Er nok ingen lov som sier dette nei...

Annonse
Skrevet (endret)

Du får fakturagebyr så lenge du ikke har avtalegiro. Normal praksis. Det er reklamerte prisen via avtalegiro, men tar du betalt for en ekstra tjeneste så koster ting mer.

Jeg har meldt meg inn på tilbud og... fått samme greia.

Endret av Phoenix
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep,

ninuska_, adm

Skrevet

Skjønner ikke at folk er så redde for AvtaleGiro. De trekker jo bare hvis du selv unnlater å stoppe betalingen.

Du får melding på ePost om at en regning er lagt til forfall i nettbanken, og du har god tid til å stoppe den hvis du mener at regningen er uberettiget..

Og hvis du har avbestilt en tjeneste er det bare å deaktivere kontrakten om AvtaleGiro i nettbanken.

• 3 år senere...
Skrevet

Jobber selv på treningssenter og vil gjerne avklare ting med trådstarter Aires og Anonym bruker:

Selve treningsavgiften koster kr 299 pr mnd. Ikke riktig å bake inn faktureringsgebyret i treningsavgiften da dette er 2 forskjellige ting. På samme måte som PT-pris er heller ikke innbakt/opplyst i treningsavgiften på kr 299 fordi det er 2 forskjellige ting. Dette også fordi at fakturagebyr er selvvalgt, selv om det høres dumt ut. Så lenge du har et annet alternativ, altså avtalegiro, kan du alltids velge å betale med denne og slippe gebyr eller betale på epost/papir og betale gebyr.

I og med at noen betaler med AG og noen uten, hvordan mener du at dette skal kunne opplyses på prisen, skal det være kr 299 eller 350? Ikke sant...Så, oppgitt pris gjelder kun trening og slik er det riktig. 

Ang. at det er skummelt med AG: Nei, det er ikke skummelt. Bedriften får ikke lov å trekke mer enn det er avtalt ved kontraktinngåelse (avhengig av type medl.skap), dvs kun treningsavgift. Men...beløpsgrensen på AG bør settes litt høyere nettopp for å dekke faktura- og/eller forsinkelsesgebyr og evt. økning av pris. Øker man medl.skontingenten med kr 20,- pr mnd er det kjipt hvis det går til inkasso pga det. Imidlertid skal det litt mer før det går til inkasso, først blir det sendt ut betalingspåminnelse på sms. Noen overser denne glatt...  Prisøkning varsles alltid i god tid på forhånd.

Ved opphør av medl.skap stoppes AG automatisk. Ingen bedrifter får lov å trekke utenom det som er avtalt! Men man kan ha glemt å legge inn oppsigelsen (det er tilgivelig, alle kan gjøre feil). Da er det bare å ta en tlf, faktura vil bli kreditert og pengene refundert. Så jeg, det kan bli trukket feilaktig men man får som regel tlb pengene. Men! Har du fryst medlemskapet UNDER BINDINGEN (gjelder også under sykdom) vil bindingstiden utvides tilsvarende, det betyr at man skal betale x antall mnd-er utenom det som i utgangspunktet var satt opp som sluttdato. Hvis det er det som har skjedd Anonym bruker så er det fullt berettiget av treningssenteret å trekke penger slik at man følger bindingstiden. 

Så nei, det er ikke farlig eller skummelt med avtalegiro. Fordelen er bl.a at regningen blir betalt selv om du er bortreist og du slipper renter og gebyr.

Det meste av dette står i kontrakten under medlemsbetingelser. Kjedelig lesestoff men absolutt verdt å lese :) Man kan også spørre resepsjonisten, som regel er de veldig greie :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kisskiss skrev:

Jobber selv på treningssenter og vil gjerne avklare ting med trådstarter Aires og Anonym bruker:

Selve treningsavgiften koster kr 299 pr mnd. Ikke riktig å bake inn faktureringsgebyret i treningsavgiften da dette er 2 forskjellige ting. På samme måte som PT-pris er heller ikke innbakt/opplyst i treningsavgiften på kr 299 fordi det er 2 forskjellige ting. Dette også fordi at fakturagebyr er selvvalgt, selv om det høres dumt ut. Så lenge du har et annet alternativ, altså avtalegiro, kan du alltids velge å betale med denne og slippe gebyr eller betale på epost/papir og betale gebyr.

I og med at noen betaler med AG og noen uten, hvordan mener du at dette skal kunne opplyses på prisen, skal det være kr 299 eller 350? Ikke sant...Så, oppgitt pris gjelder kun trening og slik er det riktig. 

Ang. at det er skummelt med AG: Nei, det er ikke skummelt. Bedriften får ikke lov å trekke mer enn det er avtalt ved kontraktinngåelse (avhengig av type medl.skap), dvs kun treningsavgift. Men...beløpsgrensen på AG bør settes litt høyere nettopp for å dekke faktura- og/eller forsinkelsesgebyr og evt. økning av pris. Øker man medl.skontingenten med kr 20,- pr mnd er det kjipt hvis det går til inkasso pga det. Imidlertid skal det litt mer før det går til inkasso, først blir det sendt ut betalingspåminnelse på sms. Noen overser denne glatt...  Prisøkning varsles alltid i god tid på forhånd.

Ved opphør av medl.skap stoppes AG automatisk. Ingen bedrifter får lov å trekke utenom det som er avtalt! Men man kan ha glemt å legge inn oppsigelsen (det er tilgivelig, alle kan gjøre feil). Da er det bare å ta en tlf, faktura vil bli kreditert og pengene refundert. Så jeg, det kan bli trukket feilaktig men man får som regel tlb pengene. Men! Har du fryst medlemskapet UNDER BINDINGEN (gjelder også under sykdom) vil bindingstiden utvides tilsvarende, det betyr at man skal betale x antall mnd-er utenom det som i utgangspunktet var satt opp som sluttdato. Hvis det er det som har skjedd Anonym bruker så er det fullt berettiget av treningssenteret å trekke penger slik at man følger bindingstiden. 

Så nei, det er ikke farlig eller skummelt med avtalegiro. Fordelen er bl.a at regningen blir betalt selv om du er bortreist og du slipper renter og gebyr.

Det meste av dette står i kontrakten under medlemsbetingelser. Kjedelig lesestoff men absolutt verdt å lese :) Man kan også spørre resepsjonisten, som regel er de veldig greie :) 

Du har fått med at tråden er fra 2014?

Anonymkode: 7a3e9...932

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...